سال 97؛ نگاهی به اولویت‌های مهم حکومت افغانستان در بخش اقتصادی

توسطعلی شیر شهیر

اسفند ۲۸, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

قرار است در پایان سال 2018 میلادی «کنفرانس ژنو» با محوریت افغانستان در سویس برگزار شود. در این نشست، افغانستان دست‌آورها و تعهدات دو ساله خود را پس از «کنفرانس بروکسل» به جامعه جهانی ارایه می‌کند.

در نشست بروکسل که در ماه اکتوبر سال 2016 میلادی برگزار شد، توافق شد که بعد از دو سال، حکومت افغانستان نتیجه تعهدات و دست‌آوردهای خود را در «کنفرانس ژنو» به جامعه جهانی گزارش دهد.

با این‌وجود مقام‌های حکومت افغانستان تأکید می‌کنند که در سال جدید خورشیدی، آنان برنامه‌های مؤثری در بخش اصلاحات مالی، کاهش فقر، آوردن مصئونیت غذایی، توسعه نظام بانک‌داری، توسعه روستاها، توا‌ن‌مندی زنان و سایر تعهداتی که در کنفرانس بروکسل به جامعه جهانی داده بودند، اجرا خواهند کرد.

مقام‌ها در وزارت مالیه‌ افغانستان می‌گویند که این وزارت در سال مالی 97 تلاش دارد درآمد ملی این کشور را بیش از پیش افزایش دهد. این مقام‌ها تأکید می‌کنند، به ‌اندازه‌ای‌ که درآمد ملی بیشتر شود، به همان اندازه سهم افغانستان در تمویل بودجه ملی بیشتر خواهد شد. به گفته‌ مقام‌های وزارت مالیه افغانستان، هدفی که برای به دست آوردن درآمد داخلی در سال مالی جدید در نظر گرفته شده، حدود 172 میلیارد افغانی می‌باشد.

حمایت سکتور خصوصی از برنامه‌های دیگر حکومت در سال جدید خورشیدی می‌باشد. اجمل حمید عبدالرحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه‌ افغانستان به خبرنامه گفت که این وزارت برنامه‌هایی را در سال جدید خورشیدی برای حمایت از سکتور خصوصی در نظر گرفته است. عبدالرحیم‌زی گفت: «وزارت مالیه برای اولین بار، معافیت 95 درصدی مالیاتی برای سکتور خصوصی وضع کرده که این نشان می‌دهد حکومت افغانستان در حمایت از سکتور خصوصی تعهد دارد».

وزارت مالیه‌ی افغانستان از شروع برنامه‌های جدید برای بلندبردن سطح آگاهی مردم در مورد خدمات بمیه دراین کشور خبر داده است
مقام‌ها در وزارت مالیه‌ افغانستان می‌گویند که این وزارت در سال مالی 97 تلاش دارد درآمد ملی این کشور را بیش از پیش افزایش دهد

به گفته‌ مقام‌های وزارت مالیه‌ افغانستان، توسعه بخش‌های زیربنا، کشاورزی، روستا و هم‌چنان توجه در بخش صحت و حاکمیت اقتصادی، از جمله اولویت‌های مهم این کشور است که در بودجه سال مالی 1397، بیشتر روی آن تمرکز شده است.

مجموع بودجۀ ملی سال مالی ۱۳۹۷ حدود ۳۷7 میلیارد افغانی است که از جمله ۲۶۶ میلیارد آن بودجه‌ عادی و حدود ۱۱۰ میلیارد آن را بودجه‌ توسعه‌ای تشکل می‌دهد. سهم حکومت در تمویل آن 47.5 درصد است و باقی آن از طریق کمک‌های خارجی تمویل می‌گردد.

بخش کشاورزی

وزارت کشاورزی، آبیاری و مال‌داری افغانستان در سال 1397 حدود 9 میلیارد و 450 میلیون افغانی بودجه توسعه‌ای دارد. تمرکز روی برنامه‌ی ملی باغ‌داری، احیا و بازسازی سیستم‌های پایدار آبیاری، توسعه بخش مال‌داری و رشد تولیدات غله به ‌ویژه گندم از اولویت‌های مهم این وزارت در سال جدید مالی می‌باشد.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که آنان در سال جدید خورشیدی در قالب برنامه ملی باغ‌داری، حدود 25هزار جریب زمین را برای توسعه باغ‌های میوه و پرورش زردآلو، انار، شفتالو اختصاص می‌دهند.

در بخش توسعه کشاورزی و تولید غله نیز این وزارت برآورد می‌کند که با اجرای برنامه‌هایی که آنان در این سال دارند، تولیدات غله به‌ویژه گندم حدود 4 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زارعت افغانستان به خبرنامه گفت: «پروژه‌هایی که ما در سال جدید خورشیدی روی دست داریم، کشاورزان افغانستان را تشویق و کمک می‌کند که تولیدات بیشتری در این سال داشته باشند. ا زجمله برنامه‌هایی که داریم، توزیع تخم‌های بذری و کودهای کیمیایی برای کشاورزان است.»

به گفته‌ی مقام‌های وزارت کشاورزی، تا حال 10 هزار تُن تخم توزیع شده و 10 هزار تُن دیگر در خزان سال 97 توزیع می‌شود. هم‌چنان قرار است که این وزارت در سال جدید خورشیدی، حدود 20 هزار تُن کود کیمیایی را برای کشاورزان توزیع کند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت
اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت

توسعه تولیدات برنج شالی از برنامه‌های دیگر وزارت کشاورزی افغانستان در قالب برنامه «افزایش تولیدات غله‌جات» در سال مالی 97 است. بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی افغانستان در سال گذشته، افغانستان بیش از 338 هزار تُن برنج تولید کرده که به گفته‌ مقام‌های این کشور، این رقم حدود 63 درصد نیاز افغانستان را در بخش برنج تأمین می‌کند. وزارت کشاورزی افغانستان تلاش دارد که در سال جدید، میزان تولیدات این محصول را بیشتر افزایش دهد.

اصلاح نسل‌های گاوهای محلی، توسعه فارم‌های مرغ‌داری و ماهی‌پروری از جمله برنامه‌های دیگر وزارت کشاورزی افغانستان در بخش رشد بخش مال‌داری در سال جدید می‌باشد. مقام‌های وزارت کشاورزی افغانستان می‌گویند که آنان هشت گاو اصلاح‌شده را به قیمت‌های گزاف از کشورهای کانادا، فرانسه و هالند خریداری کرده و به‌زودی از طریق این گاوها، اسپرم مصنوعی به گاوهای محلی القا می‌شود تا به‌تدریج گاوهای محلی اصلاح‌شده و شیردهی آن‌ها چند برابر شود.

 صنعت و تجارت

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که اولویت‌های این کشور در سال جدید خورشیدی در بخش صنعت و تجارت نیز در بخش صنعت، حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد سهولت برای سرمایه‌گذاری و راه‌های ترانزیتی متمرکز است.

مقام‌های وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند که این وزارت قرار است در سال جدید خورشیدی 5 پارک صنعتی ایجاد کند که 2 پارک آن آماده توزیع می‌باشد. آنان تأکید می‌کنند که این وزارت برای ایجاد سهولت در بخش سرمایه‌گذاری نیز برنامه‌های مؤثری دارند که آوردن سهولت در بخش جوازدهی یکی از این برنامه‌ها می‌باشد.

از سوی دیگر، به گفته این مقام‌ها، پالیسی پارک‌های صنعتی افغانستان تقریبا نهایی شده و بعد از تصویب در شورای عالی اقتصادی، اجرایی می‌شود. بر اساس این طرح، مشکل زمین به خاطر پارک‌های صنعتی به‌طور کامل حل خواهد شد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان به خبرنامه گفت: «ما سه نوع پارک صنعتی را روی دست داریم؛ یکی پارک صنعتی که از سوی حکومت توزیع می‌شود، پارک دیگر مختلط بین حکومت و سکتور خصوصی و پارک دیگر پارک صنعتی سکتور خصوصی می‌باشد که آنان نقشه‌اش را به حکومت تسلیم می‌کنند و بعد از تأیید آن، این پارک توزیع می‌شود.»

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان

در بخش ترانزیت نیز حکومت افغانستان موافقت‌نامه‌های ترانزیتی که با کشورهای منطقه دارد، دنبال کرده و توسعه می‌دهد. تعقیب موافقت‌نامه پنج‌جانبه لاجورد، موافقت‌نامه سه‌جانبه بندر چابهار، موافقت‌نامه دوجانبه با ترکمنستان و سایر برنامه‎‌های ترانزیتی ازجمله اولویت‌های افغانستان در بخش ترانزیت است.

موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجورد در سال جاری(1396) در نشست ریکا 7 در شهر عشق‌آباد ترکمنستان، میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه امضا شد. مقام‌های حکومت افغانستان تاکید می‌کنند که کارهای حقوقی و فنی این پروژه در حال اجرا است و سال جدید خورشیدی، کارهای اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

 توسعه روستاها

حکومت افغانستان در سال مالی 97 حدود یک میلیارد و 33 میلیون افغانی را به توسعه روستاهای این کشور اختصاص داده است. به گفته‌ی مقام‌های این کشور، قرار است در سال جدید خورشیدی، حدود 990 پروژه در بخش توسعه روستاها اجرا شود.

مقام‌ها در وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان تأکید می‌کنند که مهم‌ترین تمرکز این وزارت در بخش توسعه روستاها در سال 97، روی برنامه‌های انسجام ساحوی، توسعه صنایع روستایی، میثاق شهروندی، آب‌رسانی و راه‌سازی می‌باشد.

مهم‌ترین برنامه‌ این وزارت در سال جدید خورشیدی، برنامه میثاق شهروندی است. مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گویند که سال گذشته بیشتر روی تشکیلات و توسعه این برنامه کار شده و سال جدید، مرحله اجرایی این برنامه آغاز می‌شود.

فریدون آژند، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت که برنامه میثاق شهروندی «خیز بلند» حکومت افغانستان برای توسعه روستاهای این کشور است. او تأکید کرد که وزارت احیا و انکشاف دهات تا چند روز دیگر از نخستین پروژه که در چارچوب این برنامه اجرایی شده، بهره‌برداری می‌کند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *