غنی در افتتاحیه هشتمین سال کاری پارلمان؛ از تاکید بر برگزاری به موقع انتخابات تا رسیدن به خودکفایی افغانستان

توسطالیاس نواندیش

اسفند ۱۶, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز در مراسم افتتاح اجلاس سالانه تقنینی دوره شانزدهم شورای ملی این کشور بر برگزاری انتخابات شفاف تاکید کرد و گفت که برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن حتمی و امر اجتناب ناپذیر است.

آقای غنی گفت که برگزاری انتخابات شفاف و عاری از هرگونه تخطی، یکی از مکانیزم‌های حاکمیت قانون و تقویت کننده مشروعیت نظام و سبب باورمندی مردم به راهکارهای قانونی است.

شورای ملی افغانستان درحالی امروز توسط آقای غنی افتتاح شد که مجلس نمایندگان این کشور سومین سال فعالیت غیرقانونی و هشتمین سال دوره کاری خود را براساس فرمان تقنینی رییس جمهور غنی آغاز کرده است.

این مجلس به دلیل برگزار نشدن به موقع انتخابات سه سال است که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند و حکومت وحدت ملی نتوانست براساس تعهد خود انتخابات پارلمانی را به موقع برگزار کند.

رییس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه شورای ملی افزود که حکومت وحدت ملی خود را مکلف می‌داند که منابع لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم سازد و امنیت انتخابات را تامین و از هرگونه دخالت در آن، به‌ویژه از سوی نیروهای امنیتی و ادارات ملکی و حلقات سیاسی جلوگیری کند.

درحالی که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از دخالت زورمندان و رهبران سیاسی افغان از دخالت حکومت در روند انتخابات سال آینده نگران اند، اشرف غنی اما تاکید کرد که کمیسیون انتخابات باید کارش را با روحیه ملی به پیش ببرد و از هرگونه گرایش سیاسی و تصرف غیرمسلکی خود را دور نگهداشته و استقلالش را حفظ کند.

آقای غنی گفت: «برای اجتناب از هرگونه شایبه‌ی دخالت در امور داخلی کمسیون، من، داکتر صاحب عبدالله و استاد دانش از هرگونه دید و بازدید فردی با کمیسیون انتخابات و اعضای آن خودداری کرده‌ایم.»

رییس جمهور افغانستان در ادامه افزود که اگر احساس شود که کندی‌هایی در کار کمیسیون وجود دارد یا نگرانی‌های دیگری هست که ضرورت همکاری حکومت وحدت ملی را تقاضا کند، توقع او از قشر سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان این است که میزان و نحوه این کار را خودشان مشخص کنند تا جایی برای شُبهه و شایبه باقی نماند.

در همین حال عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که انتخابات پارلمانی به موقع برگزار نشد و کار شورای ملی بیش از زمان معین آن طول کشید. او گفت که مردم خواستار برگزاری انتخابات اند.

صلح

اشرف غنی در دومین نشست روند کابل طرح صلح دولت افغانستان با طالبان را ارایه کرد و در آن گفت دولت این کشور حاضر است در صورت تمایل طالبان به روند صلح، این گروه را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد و برای اعضای طالبان پاسپورت صادر کند.

امروز یکبار دیگر او از طالبان خواست که به روند صلح بپیوندند زیرا خیر اسلام و افغانستان در صلح است و قبل از آن باید به جنگ و خون‌ریزی پایان داده شود.

او اما افزود که باوجود تلاش دولت برای رسیدن به صلح، پایان بخشیدن به ناامنی‌ها و تمرکز بر انکشاف پایدار، دشمنان صلح، «کسانی که منفعت خود را در تداوم جنگ و بحران می‌بینند»، با آن مخالفت خواهند کرد.

استدلال او این بود که گروه‌های تروریستی به شیوه‌های مختلف متوسل خواهند شد تا به روند صلح آسیب بزنند و برای این‌که تلاش‌های این گروه‌ها ناکام بماند، نیاز است تا بر هدف نهایی و بر آرام شدن افغانستان و پایان دادن به دوره جنگ و بحران تمرکز شود.

آقای غنی گفت: «برای رسیدن به این هدف باید حوصله‌مند باشیم و نگذاریم که دشمن، ابتکار را به دست گرفته و ما را دستخوش رفتارهای واکنشی و احساساتی کند.»

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان اما گفت که از هر طرحی که حکومت در راستای منافع ملی مردم این کشور روی دست بگیرد، شورای ملی از آن حمایت کرده و در کنار آقای غنی می‌ایستد.

تقویت نظامیان

به باور رییس جمهور غنی، برای رسیدن به امنیت سراسری و پایدار در افغانستان انتخابی جز تقویت نهادهای دفاعی و امنیتی این کشور وجود ندارد و برای این‌که بحران چهل ساله پشت سر گذاشته شود، نیروهای دفاعی و امنیتی افغان آموزش یافته، مسلکی و غیرسیاسی ساخته شوند در غیر آن صورت آینده پایدار برای افغانستان مشکل خواهد بود.

او گفت که «با آمدن اصلاحات در سکتور امنیتی و دفاعی امنیت شهروندان افغانستان تامین و زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌شود و عواید ملی افزایش می‌یابد.»

محو فرهنگ واسطه‌گری و حاکمیت ضوابط بر روابط یکی از بنیادی‌ترین نیازها برای این هدف به باور آقای غنی است که این کار بدون اصلاحات نهادهای امنیتی و دفاعی امکان‌پذیر نیست و هر کس با اصلاحات مخالفت کند، با یک تحول حیاتی در افغانستان به مخالفت برخاسته است.

حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته استدلال کرده که پلان امنیتی چهار ساله را برای افغانستان ساخته و آن را اجرا می‌کند. استدلال اشرف غنی این است که این پلان اکنون در حال اجرا است و نتایج واقعی آن در سال 1397 خورشیدی مشاهده خواهد شد و در سال 1398 خورشیدی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان شاهد یک قوت بزرگ و بی‌سابقه خواهند بود.

soldier
حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته استدلال کرده که پلان امنیتی چهار ساله را برای افغانستان ساخته و آن را اجرا می‌کند

او در حضور نمایندگان شورای ملی افغانستان گفت: «با عملی شدن کامل پلان امنیتی، افغانستان انشاالله در بخش امنیتی و دفاعی به خودکفایی کامل خواهد رسید.»

خودکفایی

رییس جمهور اشرف غنی در سه سال حکومتش بر رشد اقتصادی افغانستان تاکید کرده و در این زمینه فعالیت‌های زیادی را نیز انجام داده است. او بر اصلاحات در وزارت مالیه کشورش تاکید دارد و همزمان با آن روی پروژه‌های اقتصادی بزرگ سرمایه‌گذاری کرده است.

او در مراسم افتتاح اجلاس سالانه تقنینی دوره شانزدهم شورای ملی افغانستان گفت که برای این که کشورش خودکفا شود، باید عواید ملی خود را سالانه حداقل به 8 میلیاد دالر برساند و برای این کار باید از منابع پنهان و ظرفیت‌های نهفته در افغانستان بهره گرفته شود.

آقای غنی با اشاره به موقعیت کشورش به‌حیث چهارراه اقتصادی منطقه گفت که امروز موقعیت افغانستان به مثابه وصل کننده آسیای مرکزی با جنوب آسیا و وصل کننده چین با ایران و همچنان به مثابه چهارراه ترانزیت انرژی با پاکستان و هند، یکی از ظرفیت‌های مهم این کشور است که راه تحقق خودکفایی اقتصادی افغانستان را فراهم می‌کند.

ghani-abbas-turkmanistan-INdia
رییس جمهور اشرف غنی در سه سال حکومتش بر رشد اقتصادی افغانستان تاکید کرده و در این زمینه فعالیت‌های زیادی را نیز انجام داده است

او گفت: «پیام ما پیام همکاری منطقوی است. تقویت مناسبات منطقه‌ای ما را از فقر به ثروت می‌رساند، بناً خواهان دشمنی هیچ کشوری نیستیم چون منافع ملی ما پایدار است و ما می‌خواهیم که در محور همکاری‌های منطقه‌ای قرار گیریم. همیشه منافع ملی خود را ترجیح خواهیم داد.»

محمد اشرف غنی از آب به‌عنوان یک سرمایه بزرگ افغانستان یاد کرد و گفت که آب‌های این کشور باید به گونه درست مدیریت شود تا اقتصاد کشورش بهبود یابد. به گفته‌ی او مهار آب‌های کوچک و متوسط علاوه بر بندهای بزرگ، لازم است تا وضعیت آب قابل پیش‌بینی و مدیریت باشد.

پارلمان افغانستان درحالی امروز به کارش آغاز کرد که قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان در 16 سرطان سال 1397 خورشیدی در این کشور برگزار شود. براساس قانون باید این انتخابات در ماه جوزای 1394 برگزار می‌شد اما حکومت وحدت ملی نتوانست در زمان معین این انتخابات را برگزار کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *