جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

سایه‌ی شوم محاکم صحرایی بر فاریاب؛ عاشقان فراری را طالبان دُره می‌زنند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

گروه طالبان یک پسر و یک دختر عاشق را در منطقه بندر ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در یک محکمه صحرایی دره زده است.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب روز ‌یک‌شنبه 6 حوت گفته است که طالبان مسلح در قریه کُرکُری منطقه بندر شهرستان کوهستان یک دختر و یک پسر را به جرم داشتن رابطه عاشقانه دره زده‌اند.

سخنگوی پولیس فاریاب گفته که این دو پس از آن که در زمینه ازدواج با مخالفت خانواده‌های شان مواجه شدند فرار کرده و به یکی از روستاهای ولایت غور که در تصرف طالبان مسلح قرار دارد، پناه بردند. اما پس از آن طالبان مسلح آنان را دوباره به روستای شان انتقال داده و در انظار عمومی دره زدند. او اضافه می‌کند که این دو جوان مجرد اند و اکنون در خانه‌های خود به سر می‌برند.

فاریاب1
گروه طالبان یک پسر و یک دختر عاشق را در منطقه بندر ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب در یک محکمه صحرایی دره زده است

ایجاد هراس در میان مردم

منطقه بندر شهرستان کوهستان ولایت فاریاب در تصرف شورشیان طالبان قرار دارد و این گروه شبکه‌های مخابراتی در این ولسوالی را نیز قطع کرده است. با قطع شدن شبکه‌های مخابراتی در این شهرستان، دسترسی به منابع محلی محدود شده است.

خبرنامه اما تلاش کرده است تا با منابع محلی که بتوانند اطلاعات دست اول از این رویداد را نقل کنند، صحبت کند.

شماری از اعضای شورای ولایتی فاریاب در این گفت‌وگو از کنترل طالبان بر حدود 80 درصد شهرستان‌های فاریاب خبر داده و می‌گویند که طالبان برای ترساندن مردم وحشت خلق می‌کنند و مردم را مجبور به اطاعت از اوامر خود می‌سازند.

عبدالمنان قاطع، عضو شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که طالبان مردم را مجبور می‌کنند تا براساس قوانین آنان رفتار کنند و اگر دعوایی هم به میان می‌آید، کسی را اجازه نمی‌دهند که برای حل قضایای شان به محاکم دولتی مراجعه کنند.

به گفته آقای قاطع، طالبان در مناطق زیر کنترل شان گروه امر به معروف و نهی از منکر ایجاد را کرده که در تمام مسایل مردم دخالت کرده و هرازگاهی به ضرب و شتم مردم می‌پردازند و مدعی اند احکام شریعت اسلامی را برای اصلاح جامعه اجرا می‌کنند.

عبدالمنان قاطع، عضو شورای ولایتی فاریاب
عبدالمنان قاطع، عضو شورای ولایتی فاریاب

آقای قاطع می‌گوید:‌ ‌«طالبان در حالی که بویی از اسلام نبرده‌اند، برای بدن‌نام کردن اسلام به‌نام اجرای احکام شرعی اسلامی به منظور اصلاح جامعه وحشت خلق می‌کنند و به این ترتیب به سربازگیری از میان مردم می‌پردازند.‌»

خشونت علیه زنان

منابع محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که در سال جاری خورشیدی 168 مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سید حفیظ‌الله فطرت، مسئول دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در فاریاب به خبرنامه می‌گوید که در سال جاری 168 مورد خشونت علیه زنان در این دفتر ثبت شده است.

از سوی دیگر ریاست امور زنان ولایت فاریاب به خبرنامه می‌گوید که از آغاز سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ مورد خشونت، از جمله محکمه صحرایی‌، در برابر زنان را ثبت کرده است.

منابع محلی می‌گویند که این آمار تمام موارد خشونت در فاریاب را در بر نمی‌گیرد زیرا بسیاری از قضایا در نتیجه محدودیت‌هایی که وجود دارد، ثبت و رسانه‌ای نمی‌شود.

مقام‌های محلی فاریاب به خبرنامه گفتند که میزان وقوع خشونت‌ها در مرکز این ولایت، شهر میمنه نسبت به سایر مناطق کمتر و در سطح شهرستان‌های فاریاب میزان خشونت‌ها بیشتر است.

سید حفیط‌الله فطرت اضافه می‌کند:‌ ‌«اکثریت قضایای خشونت در برابر زنان در شهرستان‌ها واقع شده است که شامل ولسوالی‌های پشتونکوت، المار، قیصار، گرزیوان، بلچراغ، کوهستان، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، اندخوی، قرم‌قول، خانچارباغ، قرغان و غورماچ است که آمار خشونت در آن‌ها هم‌چنان بلند‌ است.‌»

hafizullah-fetrat
سید حفیظ‌الله فطرت، مسئول دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در فاریاب

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت فاریاب از ازدواج‌های زیر سن و ازدواج اجباری که منجر به فرار و محکمه صحرایی زنان در مناطق ناامن زیر کنترل طالبان می‌شود، نیز ابراز نگرانی می‌کنند.

عوامل افزایش خشونت

عامل افزایش خشونت در برابر زنان در فاریاب تنها طالبان نیستند. عوامل دیگری نیز باعث شده است تا میزان خشونت در این ولایت بلند برود.

 منابع محلی فاریاب می‌گویند که فقر و بیکاری، بی‌سوادی، عرف و عنعنات ناپسند، وجود مشکلات فرهنگی، کمبود آگاهی از قوانین، کمبود آگاهی از احکام شریعت اسلامی، کمبود حاکمیت قانون به‌ویژه در محلات دوردست، موجودیت افراد زورمند و غیرمسئول در محلات و بالا بودن میزان مصارف عروسی نیز بر حشونت‌ها افزوده است.

به گفته‌ی مقام‌های محلی فاریاب، بیکاری و میزان بلند مصارف و هزینه‌های زندگی از جمله مصارف گزاف عروسی در این ولایت، سبب آوارگی جوانان به کشور‌های دیگر شده و در فضای ناامن فاریاب مشکلات خانوادگی را به میان آورده است.

استدلال این منابع این است که در نبود سرپرست خانواده‌ها، افراد مسلح غیرمسئول با زنان مطابق میل خود رفتار می‌کنند و در صورتی که زنان از دستور این افراد و گروه طالبان در مناطق دوردست سرپیچی کنند، مجازات می‌شوند.

شریفه عظیمی، رییس امور زنان فاریاب به خبرنامه می‌گوید: ‌«اصلی‌ترین دلیل خشونت در برابر زنان ازدواج اجباری دختران و ازدواج زیر سن در فاریاب است که دختران به دلیل ترس و رهایی از آن اقدام به فرار کرده و مورد خشونت واقع می‌شوند.‌»

violence-against-women1
عامل افزایش خشونت در برابر زنان در فاریاب تنها طالبان نیستند. عوامل دیگری نیز باعث شده است تا میزان خشونت در این ولایت بلند برود

براساس گزارش‌هایی که خبرنامه از منابع محلی به‌دست آورده است، از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون ۲۴ مورد قتل، ۱۲ مورد قتل ناموسی‌-جنایی، ۴ مورد خودکشی و ۶۱ مورد ضرب و شتم شدید و ۵ مورد تهدید به قتل زنان تنها در فاریاب در بخش زنان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت شده است.

دفتر حوزوی زون شمال کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز می‌گوید که خشونت در برابر زنان در ولایت‌های شمالی افزایش یافته و در ولایت‌های قندوز، تخار، فاریاب و بغلان ۶۶۲ مورد خشونت ثبت شده که شامل محاکم صحرایی نیز می‌شود.

مدافعان حقوق زنان اما به این باور اند که تطبیق نشدن قانون در ولایات و محلات از عوامل اصلی افزایش خشونت در برابر زنان است زیرا عاملان خشونت از مجازات معاف می‌شوند و کسی آنان را برای تأمین عدالت به محکمه حاضر نمی‌سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان