جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

زوال پاکستان؛ اسلام‌آباد 50 درصد بازار تجاری افغانستان را از دست داده است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های پاکستان اعلام کرده‌‎اند که بازار کالاهای این کشور در کابل در دو سال اخیر بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. این مقام‌ها گفته‌اند که کالاهای هندی جایگزین کالاهای پاکستانی در افغانستان شده است.

روزنامه دان پاکستان به نقل از زبیر موتی والا، رییس اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان ـ افغانستان نوشته است که نفوذ هند و چین در بازارهای افغانستان، بازار کالاهای پاکستانی را در افغانستان محدود کرده و به‌ویژه هند به‌صورت چشم‌گیری صادرات اش را به افغانستان افزایش داده است.

بر اساس گزارش این روزنامه پاکستانی، میزان تجارت پاکستان با افغانستان در دو سال گذشته از ۲.۷ میلیارد دالر امریکایی به ۲.۲ میلیارد کاهش یافته و پاکستان حتی بازار کالاهای صادراتی سنتی‌اش مثل آرد، لباس‌های زنانه و مردانه و گوشت سرخ را نیز از دست داده است.

از سوی هم اداره آمار پاکستان اعلام کرده است که پیش‌ازاین کابل یک بازار طبیعی برای محصولات صادراتی این کشور بود، اما در حال حاضر محصولات ارزان چینایی و هندی در این بازار به‌گونه فزاینده‌ای در حال سرازیر شدن است.

بر اساس اداره آمار پاکستان صادارت این کشور به افغانستان از 1.432 میلیارد دالر در سال 2016 به 1.27 میلیارد دالر در سال 2017 سقوط داشته است. اداره آمار این کشور نشان می‌دهد که این میزان صادرات پاکستان بعد از ربع اول سال 2017 تا 2018 به 319 میلیون دالر رسیده است.

به گفته مقام‌های پاکستان کالا‌های این کشور بازار خود را در افغانستان از دست داده است
به گفته مقام‌های پاکستان محصولات بازرگانی این کشور بازار خود را در افغانستان از دست داده است

از دست دادن بازار توریزم درمانی

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که پیش‌ازاین همه‌ساله هزاران افغان به‌خاطر درمان و معالجه به پیشاور می‌آمدند؛ اما حالا اکثریت افغان‌ها به دلیل درمان بهتر و ارزان‌تر، هند را ترجیح می‌دهند.

از سوی هم آمارها نشان می‌دهد که هند سالانه، حدود ۲۰۰ هزار توریست صحی افغان دارد. امری که صنعت گردشگری این کشور را رونق داده است. بر اساس این آمارها تنها در دوماه اول سال 2017 میلادی حدود ۱۹هزار و ۶۴۴ تن برای بهبود وضعیت صحی به هند سفرکرده‌اند.

سفارت هند در افغانستان اعلام کرده است که مراجعه‌کنندگان افغان برای تداوی در هند روز به روز در حال افزایش است. مقام‌های سفارت هند در افغانستان می‌گویند که شمار این مراجعه‌‎کنندگان در سال ۲۰۱۲ به ۲۶٫۵۰۰ می‌رسید در حال که این رقم در یک سال بعد به ۳۲٫۲۰۰ تن رسید.

بااین‌حال بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع صحی هند، تنها در سال ۲۰۱۴ میزان گردشگران صحی افغان که همراه با خانواده یا دوستان‌شان سفرکرده‌اند حدود 230هزار تن بوده است که حدود ۳ میلیارد دالر برای اقتصاد هند ارزش دارد. در این سال، تنها شفاخانه مکس (Max Hospital) حدود 6هزار مراجعه‌کننده افغان داشته است. داکتران هندی گفته‌اند که کمترین هزینه‌ برای تداوی بیماران افغانی حدود ۲۵۰۰ دالر می‌باشد.

زوال پاکستان

هم‌زمان با این تحولات بانک دولتی پاکستان اعلام کرده است که در بخش واردات از افغانستان، اسلام‌آباد تلاش‌های بیشتری کرده است. این بانک تاکید کرده که پاکستان در مقایسه با سال 2016 که واردات آن از افغانستان ۴۰ میلیون دالر بود در سال مالی 2017 به ۶۸ میلیون دالر افزایش داده است.

تجارت میان پاکستان و افغانستان پس‌ازآن رو به کاهش گذاشت که تنش‌های سیاسی میان کابل و اسلام‌آباد بر سر تشویق گروه طالبان به صلح بالا گرفت.

patients2
رسانه‌های پاکستان گزارش داده است که مراجعه کننده‌های افغان برای درمان در این کشور نیز کاهش یافته است

این تنش‌ها همچنان پابرجاست و رییس جمهور غنی پس از ارائه طرح پیشنهادی صلح به طالبان از اسلام‌آباد خواسته است تا روشی عقلانی را در این مورد در پیش بگیرد.

به دنبال فعال شدن بندر چابهار و گسترش روابط بازرگانی و ترانزیتی افغانستان با سایر کشورها، پاکستان فشارهای تازه و جدی بر تاجران افغان اعمال کرده است. به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان پاکستان در این اواخر شرایط دشواری را برای صادارت میوه‌های تازه و سبزی این کشور ایجاد کرده و بیش از یک ماه صادرات سبزی و میوه افغانستان به این کشور به شکل بی‌پیشینه‌ای کاهش یافته است.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از یک هفته به‌اینسو به‌دلیل مشکلات گمرکی مرز تورخم به روی کامیون بازرگانان افغان بسته است، اما مسافران می‌تواند از این مرز رفت‌وآمد کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان