دومین نشست «روند کابل»؛ جامعه جهانی از طرح حکومت افغانستان حمایت می‌کند

توسطالیاس نواندیش

اسفند ۱۰, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

یک روز پس از برگزاری دومین نشست «روند کابل» و ارایه طرح صلح حکومت افغانستان با طالبان، کشورهای متحد افغانستان و نهادهای بین‌المللی از این طرح صلح حمایت کرده و ابراز امیدواری کرده‌اند تا پایان جنگ در این کشور رقم بخورد.

مقام‌های حکومت وحدت ملی افغانستان با مهم خواندن صلح استدلال کردند که برقراری صلح و تامین امنیت در این کشور از خواسته‌های تمام افغان‌ها است و نظامیان افغان در برابر تروریزم به نیابت از جامعه جهانی مقاومت می‌کنند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در طرح صلحی که روز گذشته آن را ارایه کرد گفت که دولت کشورش حاضر است طالبان را به‌حیث یک حزب سیاسی بشناسد و برای تسهیلات سفر برای اعضای این گروه پاسپورت صادر کند.

رییس جمهور افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی هیچ پیش‌شرطی برای صلح با طالبان افغان ندارد و اگر آنان به روند صلح بپیوندند و قانون اساسی را قبول کنند، حکومت حاضر است زندانیان طالب را آزاد و برای حذف نام آنان از فهرست سیاه تحریم‌ها تلاش کند.

«یک روند سیاسی که در آن آتش بس و شناختن طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی مطرح باشد»، «چارچوب قانونی که در آن قانون اساسی بازنگری شود، عدالت و حل شکایات، تطبیق قوانین و فرامین، رهایی زندانیان و حذف نام آنان از لیست تحریم‌ها مطرح باشد»، «سازماندهی مجدد نهادهای دولت»، «امنیت»، «توسعه و انکشاف اقتصادی/اجتماعی»، «حمایت و مشارکت جامعه بین‌المللی» و «روش‌های تطبیقی، تعیین اهداف عاجل، کوتاه مدت و میان مدت و نظارت و تایید میکانیزم‌ها و ترتیبات» از جمله گام‌های چارچوب صلح حکومت افغانستان است که برای رسیدن به آشتی و مصالحه با طالبان روز گذشته پیشنهاد شده است.

دوگانگی

مقام‌های حکومت افغانستان روز گذشته استدلال کردند که تمامی اقشار مختلف مردم در افغانستان صلح را یک ضرورت می‌دانند و خواهان برقراری آن اند. آقای غنی گفت که در نشست‌های مختلف دریافته که مردم همه صلح می‌خواهند.

رییس جمهور افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی برای پیوستن طالبان به روند صلح هیچ پیش‌شرطی ندارد و با ارایه طرح صلح انتظار دارد تا گروه طالبان نظرات خود را در مورد پیشنهادات افغانستان بیان کند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان نیز در برنامه پایانی دومین نشست روند کابل گفت که صحبت و مذاکره با طالبان براساس یک برنامه واقع‌بینانه مصالحه که به قضایای مورد اختلاف میان افغانستان یا به قضایایی که باعث جنگ است، بپردازد پابند هست.

آقای عبدالله گفت: «در عین زمان ما به مردم افغانستان تعهد می‌سپاریم که در هر مذاکره‌ای حقوق و حضور زنان را محترم می‌شماریم و از امنیت و دستاورها وآرزوی آنان برای دست یافتن به یک جامعه‌ی عادل و صلح با اعتبار به هیچ صورت چشم پوشی نمی‌کنیم.»

اما صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان که سخنران افتتاحیه دومین نشست روند کابل بود گفت که افغانستان یک کشور چند قومی است و دست‌یابی به روند آشتی ملی و سیاسی نیازمند اجماع بلند سیاسی اقوام مختلف این کشور است.

او گفت که «در صورت اهمیت دادن به یک جناح و نادیده گرفتن دیگر اقوام در این گونه روندهای سیاسی، تبعات بد اجتماعی و امنیتی را در پی خواهد داشت.»

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی افغانستان مدعی است که حزب او نیمی از قدرت افغانستان است و براساس موافقه جمعیت حکومت وحدت ملی تشکیل شده است. از سوی دیگر تنش میان جمعیت اسلامی و ارگ ریاست جمهوری در سه سال گذشته بر سر چگونگی تقسیم قدرت جریان داشته است و به نظر می‌رسد صلح با طالبان نیز بیرون از این اختلاف‌ها بوده نمی‌تواند.

پیچیدگی

رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته گفت که تروریزم در افغانستان فرامرزی است و کشورهای منطقه و جهان باید گام‌های مشترک برای مبارزه با آن بردارند. او گفت که دشمن کنونی شبکه‌های هراس‌افگن فرامرزی، فراملی و سازمان‌های جنایت‌کار فراملی اند.

محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز در دومین نشست روند کابل از یک جنگ پیچیده در کشورش نام برد و گفت که شش تا هفت هزار هراس‌افگن خارجی در افغانستان حضور دارند که میان افغانستان و بخش‌هایی از جنوب آسیا و خاورمیانه در رفت و آمد اند.

او گفت که بازداشت شمار زیادی از هراس‌افگنان خارجی در افغانستان نشان می‌دهد که جنگ در این کشور پیچیده است.

مقام‌های ارشد حکومت افغانستان درحالی از پیچیدگی جنگ در این کشور سخن گفتند که پیش از این گفته شده که نظامیان افغان در برابر 21 گروه تروریستی می‌جنگند. این گروه‌ها شامل گروه‌های هراس‌افگن داخلی و خارجی اند.

taliban1
رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته گفت که تروریزم در افغانستان فرامرزی است و کشورهای منطقه و جهان باید گام‌های مشترک برای مبارزه با آن بردارند

حمایت‌ها

کابل استدلال می‌کند که وضعیت در جهان و منطقه تغییر کرده و یک افغانستان باثبات به نفع جامعه جهانی است. به باور حکومت افغانستان، جامعه جهانی اکنون بر حقانیت این کشور در امر مبارزه با تروریزم پی برده و انتظار افغانستان این است که کشورهای جهان حکومت وحدت ملی را در بخش مبارزه با تروریزم همکاری کنند.

سازمان ملل متحد از تجدید خواست حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای بدون قید و شرط صلح استقبال کرده و گفته است که از چشم‌انداز صلح از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کند و از تمامی گروه‌های درگیر می‌خواهد در زودترین فرصت به این روند بپیوندند.

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «یوناما از آمادگی‌های اعلام شده مقامات افغان برای بحث و گفت‌وگو پیرامون تمام موارد به‌عنوان بخشی از پروسه صلح به‌شمول بخش‌های کلیدی قانون اساسی و لغو تحریم‌ها علیه افراد و نهادها و هم‌چنان آزادسازی زندانیان، ستایش می‌نماید.»

ایالات متحده امریکا برگزاری دومین نشست روند کابل را موفق خوانده و گفته که مطرح شدن پیشنهادات صلح به گروه طالبان اراده محکم مردم افغانستان برای برقراری صلح را نشان می‌دهد و امریکا و جامعه جهانی آماده‌اند تا برای رسیدن افغانستان به صلح، از پیشنهادات اشرف غنی حمایت کنند.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که امریکا و جامعه جهانی به‌صورت مشترک از طالبان می‌خواهند تا گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان را آغاز کرده و در جریان سیاسی این کشور شامل شوند.

اتحادیه اروپا نیز از طرح حکومت افغانستان که در دومین نشست روند کابل ارایه شده، حمایت کرده است. پیری مایدون، سفیراتحادیه اروپا در افغانستانپیری مایدون، سفیراتحادیه اروپا در افغانستان بر آغاز گفت‌وگوهای صلح به رهبری افغانستان تاکید کرده و از طالبان خواسته که از فرصت پیش آمده استفاده کرده و به روند صلح بپیوندند.

در کنار این بریتانیا و آلمان نیز طرح صلح افغانستان حمایت کرده‌اند. نمایندگان ویژه دو کشور برای افغانستان و پاکستان گفته‌اند که تنها گزینه برای رسیدن به صلح راه‌حلی سیاسی است.

کرت بیلی، نماینده ویژه بریتانیا برای افغانستان و پاکستان نیز در یک برنامه تلویزیونی در طلوع نیوز گفته است که هیچ دولتی در منطقه نباید هراس‌افگنان را پناه بدهد و کاری را انجام دهد که راه رسیدن به صلح را متأثر سازد.

https://twitter.com/NATOscr/status/969107893101432833

مارکس پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان نیز گفته که تلاش‌های صلح حکومت افغانستان نشان می‌دهد که حکومت این کشور به گونه واقعی برای صلح متعهد است و اکنون که اشرف غنی دست خود را به سوی طالبان دراز کرده، طالبان این دست را بگیرند و به گفت‌وگو حاضر شوند.

دومین نشست روند کابل درحالی برگزار شد که تلاش‌های جهانی برای توقف چرخه خشونت در افغانستان بیشتر شده است. همزمان با این تلاش‌ها جامعه جهانی در تلاش است تا پاکستان را زیر فشار قرار بدهد که دست از حمایت طالبان و شبکه حقانی بردارد و در روند صلح افغانستان همکاری کند.

درحالی که حکومت افغانستان طرح صلح خود را بدون پیش‌شرط ارایه کرده است اما طالبان در نامه‌ای گفته‌اند که نشست کابل و سایر تلاش‌ها «توطیه» و «غیرمنطقی» است و هدف از این تلاش‌ها تسلیمی گروه طالبان می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *