پس از 2 دهه؛ کار ساخت پایپ لاین تاپی در افغانستان کلید خورد

توسطنقیب الله احمدی

اسفند ۴, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

کار پروژۀ «تاپی» در افغانستان، امروز در هرات شروع شد. در مراسم افتتاح این پروژه در خاک افغانستان رهبران افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و وزیر دولت در امور خارجی هند شرکت کرده بود.

قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان و ام جی اکبر  وزیر دولت در امور خارجی هند، برای گشایش آغاز به کار پروژه تاپی در هرات، حضور یافتند.

به گفته وزارت معادن و پترولیم می گوید افغانستان از درک این پروژه، سالانه در کنار ۵۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت، در گام نخست تا ده سال آینده سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز و تا بیست سال دیگر، هر سال یک میلیارد متر مکعب گاز خواهد گرفت.

قبل از افتتاح کار عملی پروژه تاپی در هرات، رهبران چهار کشور در برنامه اختتامیه ی کار پروژه تاپی در ترکمنستان حضور یافتند. آنان در این مراسم خط آهن منطقه ای را از منطقه ی مرزی ترکمنستان الی تورغندی نیز افتتاح کردند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در محفل افتتاح کار عملی پروژه تاپی در افغانستان گفت که پروژه تاپی امید و اطمینان را به منطقه می دهد و یک کاریدور انکشاف و همکاری منطقه ای است که با همکاری های منطقه ای را از فقر نجات می دهد.

او در عین حال تصحری کرد که “با افتتاح پروژه تاپی هرات دوباره به چهارراه اقتصادی مبدل خواهد شد و افزود که تاپی تنها پروژه انتقال گاز نیست بل که همزمان خط انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان، خط آهن تورغندی به هرات و به بندر گوادر نیز در این برنامه شامل است وهدف ما این است که محور همکاری منطقوی باشیم وتاپی قدم اول و تهداب همکاری های منطقوی وسیع ترمی  باشد.”

ghani
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در محفل افتتاح کار عملی پروژه تاپی در افغانستان گفت که پروژه تاپی امید و اطمینان را به منطقه می دهد

به گفته آقای غنی انتقال خط برق از راه افغانستان به پاکستان، دو حوزه عظیم اقتصادی افغانستان هرات و قندهار و فراه و نیمروز وهلمند را دوباره به هم وصل می سازد.

قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در این مراسم گفت که روابط همسایگی را تقویت می کند  به خاطر همکاری های بیشتر منطقه ای تلاش خواهد کرد.

او در عین حال افزود که “پروژه تاپی برای همه کشور های منطقه، برای خودشان و نسل های آینده شان مفید خواهد بود”

ام جی اکبر وزیر دولت در امور خارجه هند در این محفل گفت که با چنین پروژه ای راه ابریشم قدیم از نو افتتاح می شود. او در عین حال تاکید کرد که گار ترکمنستان از طریق تاپی یکی از منابع مهم برای هندوستان خواهد بود.

لوله انتقال گاز تاپی حدود ۱۸۱۴ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان عبور خواهد ‌کرد و با طی ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان به هند می‌رسد

این خط لوله ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز دارد. این پروژه برای هر ۴ کشور شریک این طرح سودآور است.

TAPI-pipeline
در کنار خط انتقال گاز، پروژه تاپی شامل خط انتقال 500 کیلوولت برق، فایبر نوری و خط آهن منتطقه ای که از مسیر خط لوله گاز تاپی می گذرد را نیز شامل می شود

در کنار خط انتقال گاز، پروژه تاپی شامل خط انتقال 500 کیلوولت برق، فایبر نوری و خط آهن منتطقه ای را که از مسیر خط لوله گاز تاپی می گذرد را نیز شامل می شود.

از سوی دیگر طالبان با پخش اعلامیه ای از آغاز این پروژه حمایت کرده و گفته است که طرح این پروژه در زمان طالبان آغاز شده بود و با آمدن نیروی های خارجی متوقف ماند.

در اعلامیه ی طالبان همچنان آمده است قسمت پیشتر لوله گاز تاپی از مناطق تحت کنترول طالبان می گذرد و آنان در زمینه تامین امنیت آن همکاری خواهد کرد .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *