کابل شهر وحشت؛ تیراندازی های شادیانه ادامه کابوس حملات انتحاری در پایتخت افغانستان

توسطسکینه امیری

اسفند ۱, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , ,

تیم کرکت افغانستان در پنجمین بازی‌های یک روزه‌ی پنجاه آوره، تیم کرکت زمبابوی را با تفاوت ۱۴۶ دوش حوالی ساعت ده شب شکست داد. با پیروزی تیم ملی کرکت افغانستان شماری از شهروندان کابل به افتخار برد این تیم در نقاط مختلف کابل به شلیک‌های هوایی پرداختند و شماری از شهروندان کابل با شنیدن صدای فیر‌های هوایی شکه شدند. برخی این فیرها را حملات دشمن خواندند و شماری هم پس از مدتی دریافتند که جنگی در کار نیست.

سرانجام معلوم شد که تیم کریکت برنده کدام مسابقه شده و این گلوله باران شهر برای ابراز شادی بوده است.

با آن این‌خبرها به زودی تکذیب شد برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشتند که این صدا‌های فیر‌ها شادیانه است و جنگ جریان ندارد. این موضوع تا اندازه از وحشت در میان شهروندان کابلی کاست، اما موجی از دشنام ها را به همراه داشت.

وحشت آفرینی شرم‌اور

تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند که برخی از شهروندان حتی نمی دانند چگونه خوشحالی شان را ابراز کنند.

تنفر از برد

در پی شلیک‌ها و فیر‌های هوایی شماری از شهروندان کابل که به شدت ترسیده بودند با آگاهی از دلیل  این تیراندازی ها حتا برای باخت تیم ملی کرکت افغانستان دعا کرده‌اند.

کاربری در صفحه فیسبوکش نوشته که تیم ملی کرکت افغانستان با شکست دادن تیم زمبابوی، کپ قهرمانی را بالای سر برد و اما جای تاسف این‌جاست که یک‌تعداد آدم های جاهل با فیرهای شادیانه و صدای‌های وحشتناک، آرامش مردم را بهم زدند.


یک شاخه گل برای سفیر صلح

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته اند که افغانستان به ویژه کابل جای امن نیست و باید برای آرامش شهر فعال بود نه این که با نشان دادن سلاح گفت که این شهر تا به دندان مسلح و آماده جنگ است.

در همین حال کاربر دیگری نوشته است: “لطفا خوشى وغم را باهم خلط نکنید، بازىکنان تیم کرکت ما سفیران صلح وهمدلى اند! به دسته گُل وفرهنگ خوب از این پیروزى شرین استقبال کنید.!”

درس عبرت برای دیگران

با آن که پیش از این نیز شهر کابل شاهد شلیک های شادیانه به دلیل پیروزی تیم‌های ورزشی این کشور بود و مسوولان گفته بودند که افراد متخلف را دستگیر می‌کنند تا دیگر وحشت افرینی نکنند، اما شب گذشته یک بار دیگر تیراندازی های هوایی تکرار شد.

یکی از کاربران اجتماعی نوشته‌است‌: “کاش امشب یک هواپیمای بدون سرنشین می‌داشتم تا خانه هر الاغی که به خاطر یک برد تیم‌ کرکت فیرهای شادیانه می کند را با خاک یکسان می کردم.

چه کسانی فیر کردند

وزارت داخله افغانستان با دادن اطلاعیه گفته‌است که به تمام حوزه های امنیتی شهر کابل به شکل جدی هدایت داده شده تا آنعده از افرادی که به خاطر پیروزی کرکت دست به تیراندازی ها زده اند را مشخص ساخته و دستگیر کنند.

 

یکی از کاربران در واکنش به این اطلاعیه نوشته‌است که “یک رقم می‌نویسند باید عاملین فیرهای هوایی را به پنجه قانون سپرد که آدم فکر می کنه پنجه کدام شیر باشه اونم پادشاه جنگل که بدیم دهنش یک دم قورتش دهد.?”

شب گذشته از نقاط مختلف شهر کابل صدای فیر‌های هوایی شنیده می‌شد. با آن که تا هنوز مشخص نیست که چه کسانی دست به سلاح برده و تیراندازی کرده، اما شاهدان عینی گفته‌اند که تنها مردم عامه این شهر به فیر‌های هوایی و شادیانه اقدام نکرده، بل که در مواردی نیرو‌های امنیتی نیز دخیل بوده‌اند.

در کنار این شماری هم گفته‌اند که نیرو‌های تامین‌کننده امنیت مساجد نیز در برخی از مناطق در شلیک‌های هوایی شادیانه سهیم بوده اند. با این حال نصرت رحیمی معاون سخنگویی وزارت امور داخله افغانستان با رد این گفته‌ها به خبرنامه گفت که: ‌«متاسفانه شب گذشته شماری از افراد سود‌جو با پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان شب هنگام به فیر هوایی دست زده و وحشت آفرید که به دستور رهبری وزارت امور داخله ما تا کنون ده‌ها نفر را در پیوند این فیر‌ها از شهر کابل دستگیر کرده‌ایم.‌»


آقای رحیمی اضافه کرد کسانی که فیر کرده، آرامش شهر را برهم زده و قانون را نقص کرده‌اند و اگر در تحقیقات مشخص شود که افراد دستگیر شده از سلاح غیر قانونی و بدون مجوز کار گرفته باشد، مرتکب دو عمل غیر قانونی شده‌اند و با این افراد بدون ملاحظه مطابق قانون رفتار خواهد شد. معاون سخنگوی وزیر داخله افغانستان در عین حال گفت که بیشتر افراد دستگیر شده جوانان هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *