جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمک 70 میلیون دالری بانک توسعه آسیایی به برق وارداتی افغانستان

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

مقام‌های شرکت برشنا از کمک 70 میلیون دالری بانک توسعه‌ی آسیایی به پروژه‌ی برق وارداتی افغانستان از ازبیکستان خبر داده‌اند.

به گفته آنان بانک توسعه آسیایی 70 میلیون دالر به عملی سازی پروژه برق وارداتی سرخان-پلخمری کمک می‌کند. این پروژه قرار است تا سه سال دیگر عملی شود.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که لین ۵۰۰ کیلوولت از سرخان الی پلخمری است و بانک توسعه آسیایی کمک هفتاد میلیون دالر را تعهد شفاهی داده است.

به گفته کارشناسان پروژه سرخان-پلخمری در کنار پروژه انتقال لین برق پنجصد کیلوولت از ترکمنستان، از پروژه‌های بزرگ واردات برق به این کشور گفته می‌شود که با عملی شدن آنها بخش بزرگی از برق مورد نیاز شهروندان افغانستان در بیش از ده ولایت کشور فراهم می‌شود.

شرکت برشنا پیش از این گفته بود که ازبیکستان تعهد کرده است که با عملی شدن پروژه سرخان-پلخمری برق را با بهای مناسب به افغانستان بفروشد.

توافقنامه عملی‌سازی این پروژه در سفیر اخیر محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به ازبیکستان امضا شد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا
وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا

در چارچوب پروژه برق وارداتی سرخان-پلخمری لین 500 کیلوولت از سرخان دره ازبیکستان به سب استیشن برق در پلخمری که پیش از این کارهایی ساخت آن آغاز شده اند کشیده خواهد شد.

برق وارداتی

مجموع برق مورد استفاده در افغانستان شامل ۱۵۰۰ میگاوات می‌شود که در حدود ۱۱۰۰ میگاوات برق آن، وارداتی می‌باشد. منابع برق افغانستان کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان، ازبیکستان تاجیکستان و هم‌چنان ایران است. از مجموع این انرژی مصرفی در افغانستان، به‌شکل متوسط حدود ۴۰۰ میگاوات در داخل افغانستان از بند‌های مختلف آبی، تولید می‌شود.

مقام‌ها در وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که این کشور به‌شکل متوسط، سالانه به ارزش ۲۵۰میلیون دالر از کشورهای همسایه‌اش برق وارد می‌کند.

بر اساس آمار این وزارت، به شکل متوسط ۳۰درصد از مردم افغانستان دسترسی به برق دارند که در مناطق شهری این دسترسی بیشتر می‌باشد. در حدود ۲۰ ولایت افغانستان به شبکه‌ی سرتاسری برق افغانستان وصل است و سایر ولایت ها از جنراتورهای برقی استفاده می‌کنند اما خطوط انتقال برق سرتاسری به آنجا نرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان