جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

کارخانه ای در حال ورشکستگی؛ چرا قند بغلان از تولید بازمانده است؟

خواندن 7 دقیقه
2
(1)

مسوولان کارخانه قند بغلان می‌گویند که این کارخانه به‌دلیل نداشتن بودجه کافی و عدم حمایت‌ دولت افغانستان با رکود مواجه شده و در سال جاری خورشیدی تولیدی نداشته است.

این کارخانه که دهه‌های پیش تامین‌کننده شکر مورد نیاز شهروندان افغانستان بود و درآمد آن به میلیون‌ها افغانی می‌رسید، در حال حاضر دروازه‌ی آن بسته شده و همه‌ی کارمندان آن رخصت شده‌اند.

انجنیر غلام سخی، رییس کارخانه قند بغلان به خبرنامه گفت که سال گذشته‌ی خورشیدی آنان برای چند ماه تولیدات داشتند، اما امسال این کارخانه تولیدی نداشته است.

مسوولان این کارخانه می‌گویند که یکی از دلایل توقف فعالیت آن، کاهش تولیدات «لبلبو» در بغلان می‌باشد. آنان تاکید می‌کنند که پیش از این به کمک بودجه‌ی که آلمان و دولت افغانستان به این کارخانه اختصاص می‌داد، می‌توانستند به اندازه‌ی کافی لبلبو بکارند و آفت های طبعی را مهار نمایند.

به گفته‌ی رییس این کارخانه پیش از این حدود 700 تا 800 جریب زمین لبلبو کشت شده و از آن در حدود 600 تن بوره تولید می‌شد.

baghlan-factory-2
به گفته‌ی رییس این کارخانه پیش از این حدود 700 تا 800 جریب زمین لبلبو کشت شده و از آن در حدود 600 تن بوره تولید می‌شد

غلام سخی گفت: « به دلیل مرضی که در زمین‌های زراعتی آمده، لبلبو حاصل نمی‌دهد. ما سال گذشته حدود 500 تا 600 جریب زمین را لبلبو کشت کردیم که میزان حاصلات آن به اندازه 7 جریب زمین هم نشد، به این دلیل فابریکه ضرر کرد و امسال هیچ تولید نداشتیم.»

به گفته‌ی رییس این کارخانه تا سال 2015 میلادی صدها افغان در بخش‌های مختلف شرکت جدید قند بغلان کار می‌کردند. هزاران دهقان برای این شرکت «چغندر» کشت می‌کردند و از تفاله‌های آن، غذای صدها هزار راس مواشی در افغانستان تامین می‌شد.

سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها

شرکت قند بغلان در سال 1940 میلادی در بغلان مرکزی ولایت بغلان ساخته شد و در جنگ‌های ویرانگر دهه 90 میلادی از تولید بازماند. این شرکت در سال 2008 میلادی با کمک سرمایه‌گذاران آلمانی ، تحت نام «شرکت جدید قند بغلان» دوباره به تولید آغاز کرد.

در سال 2012 سرمایه‌گذاران آلمانی که از سال‌ها به‌این‌سو در کارخانه قند بغلان شریک بودند، سهم‌شان را به حکومت افغانستان بخشیده و افزون بر این، وعده سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش زراعت افغانستان را دادند.

شرکت‌های«KWS» و «DEG» آلمان که پیش از این از سهام‌داران شرکت جدید قند بغلان بودند، وعده دادند که بیشتر روی کشت «چغندر قند» در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در سال 2012 از هر 100 تن چغندر (لبلبو) در این فابریکه، 14 تُن شکر تولید می‌شد.

در این سال وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان اعلام کرد که این فابریکه تنها 10درصد شکر مورد نیاز افغانستان را تولید می‌کند که کافی نیست و باید برای جذب سرمایه‌گذاری روی این کارخانه تلاش شود.

baghlan-factory-3
در این سال وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان اعلام کرد که این فابریکه تنها 10درصد شکر مورد نیاز افغانستان را تولید می‌کند که کافی نیست

نشریه ارمغان ملی در گزارشی زیر نام «گریه بر فابریکه‌های ویران افغانستان» نوشته است: «اساس اين فابريكه در ثور سال 1317 با تاسيس شركت قند سازي گذاشته شد. ضرورت براي ايجاد اين مركز صنعتي را در حاليكه مواد خام مورد ضرورت آن در داخل كشور دستياب مي شد افزايش سريع واردات شكر تشكيل مي داد كه از 11806 تن در سال 1312 به 19746 تن با مصرف بيش از 11 ميليون افغاني در سال 1316 ازدياد يافته بود. بهر صورت اين فابريكه بالاخره با كمك تخنيكي چكوسلواكيه بتاريخ 30 عقرب سال 1319 به فعاليت آغاز نمود. ناگفته نبايد گذاشت كه در ساختمان فابريكه روزانه بطور اوسط در حدود هزار نفر عمله، 90 نفر گلكار و 60 نفر نجار كار نموده. قيمت ماشين آلات آن 5.200 ميليون افغاني كرایه آن 350 هزار افغاني و مصارف ساختمان عمارت اين فابريكه در حدود هشت ميليون افغاني بوده است. دوره فعاليت آن سالانه 90 روز و مصرف مواد خام آن در هر روز 600 تن لبلبو پيش بيني گرديده بود . البته بايد گفت كه اين شركت سهامي بوده و با اشتراك 91 نفر سهمدار و سرمايه ابتدايي 30 ميليون افغاني توسط بانك ملي تشكيل شده بود.»

غلام سخی، رییس این شرکت می‌گوید: « فابریکه قند بغلان بیش از هفتاد و هفت سال قبل به همت افغان ها ایجاد گردیده بود و تقریبا سه دهه قبل به رکود و توقف اجباری مواجه گردید؛ اما در سال 1383 خورشیدی بعد از مطالعات از نگاه اقتصادی، با سهم شش شریک آلمانی و چهار شریک افغان به فعالیت آغاز نمود که از سال 1384 تا امسال نیز تولید شکر آن ادامه داشت.»

وزارت زارعت، آبیاری و مالداری افغانستان در سال 2012 میلادی اعلام کرده بود که تا زمان خودکفایی، این کارخانه توسط دولت نظارت و حمایت خواهد شد و پس از آن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز می‌توانند در آن سهم بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند.

با این همه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می گوید این کارخانه تا زمان خودکفایی تحت نظارت دولت فعالیت خواهد کرد و پس از آن سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز می‌توانند در آن سهم بگیرند.

رییس این کارخانه اما در حال حاضر می‌گوید که دیگر بودجه حکومت برای این کارخانه قطع شده و آنان به تنهایی نمی‌توانند چرخه فعالیت این کارخانه را به گردش درآورند.

baghlan-factory-5
رییس این کارخانه اما در حال حاضر می‌گوید که دیگر بودجه حکومت برای این کارخانه قطع شده و آنان به تنهایی نمی‌توانند چرخه فعالیت این کارخانه را به گردش درآورند

غضب زمین‌های کارخانه

مسوولان کارخانه قند بغلان می‌گویند که با راکد شدن فعالیت این کارخانه، زمین‌های آن نیز توسط شماری از زورمندان محلی غضب شده و حکومت محلی به‌دلیل ناتوانی در اجرای قانون، نتوانسته اند مانع غضب زمین‌های این کارخانه شوند.

به گفته‌ی مسوولان این کارخانه، مجموع زمین‌های ملکیت آن به 4 هزار و 90 جریب زمین می‌رسد که پیش از آن در این زمین‌ها لبلبو کشت می‌شد. اما در حال حاضر این زمین‌ها از سوی زورمندان غصب شده و در اختیار آنان می‌باشد.

سال گذشته‌ی خورشیدی تولیدات فصلی این کارخانه حدود 20 روز به‌طور 24 ساعته دوام داشت که با جمع‌آوری 3هزار و 600 تُن لبلبو حدود 6 هزار و 500 بوری شکر تولید کرده بود.

منابع محلی در این ولایت نیز غضب زمین‌های این کارخانه را توسط زورمندان تایید می‌کنند و می‌گویند که در طول دو سال اخیر  بیش از 1هزار و 200 جریب زمین این کارخانه از نزد غاصبین بازپس گرفته شده و تلاش‌ها برای بازپس‌گیری زمین‌های متباقی نیز ادامه دارد.

نیاز به توجه حکومت

مسوولان کارخانه قند بغلان از حکومت می‌خواهند که برای فعال نگه‌داشتن این کارخانه به آنان کمک کنند. آنان تاکید می‌کنند که اگر در آغاز فصل کشت، کشاورزان از سوی حکومت حمایت شوند، می‌توانند دوباره در احیای کارخانه قند نقش داشته باشند.

baghlan-factory-4
کارخانه دولتى قند بغلان در سال ١٣٩١ به وزارت زراعت با ٥٢ درصد سهم تعلق گرفته و وزارت‌هاى مالیه، تجارت و اقتصاد نيز در آن جمعا ٤٨ درصد سهم دارند

به گفته‌ی آنان در حال حاضر زمین‌های زارعتی را کرمی به نام «کرم نیماتود» فرا گرفته است که سبب عدم رشد لبلبو می‌شود. پیش از این امراض گیاهی توسط متخصصان آلمانی توسط دوا پاشی برطرف می‌شد اما در حال حاضر این کشاورزان در برابر ازبین بردن چنین امراضی عاجز اند.

غلام سخی رییس کارخانه بغلان به خبرنامه گفت: «ما از حکومت می‌خواهیم که بالای این کارخانه دوباره سرمایه‌گذاری کند و تولیدات داخلی را حمایت نماید.»

به گفته‌ی رییس کارخانه قند بغلان با رکود این کارخانه، چندین کارخانه‌ی دیگر مانند کارخانه‌های کلچه‌پزی و سایر مغازه‌های دیگر که شکر شان را از این کارخانه تامین می‌کردند، رو به سقوط است.

کارخانه دولتى قند بغلان در سال ١٣٩١ به وزارت زراعت با ٥٢ درصد سهم تعلق گرفته و وزارت‌هاى مالیه، تجارت و اقتصاد نيز در آن جمعا ٤٨ درصد سهم دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان