جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
13 بازدید

تاکتیک جدید جنگی؛ تمرکز نظامیان افغان و آمریکا بر بمباران‌های گسترده

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

چند روز پس از گسترش حملات طالبان در کابل و چند شهر دیگر افغانستان، نیروهای امریکایی مستقر در این کشور حملات هوایی شان را بر مواضع داعش و طالبان از بدخشان تا هلمند آغاز کردند. این حملات که توسط هواپیماهای B52 انجام می گردد، مراکز آموزشی و تولید مواد مخدر مربوط به طالبان، داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی را هدف قرار داده اند.

عملیات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان بخشی از استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا است که در حال حاضر شدت بیشتر گرفته است. از سوی دیگر هواپیماهای مختلف نیز در اختیار نیروهای امریکایی قرار داده شده تا از آن در جنگ با هراس‌افگنی در افغانستان استفاده شود.

جنرال جیمز هِکر، فرمانده کل نیروهایی هوایی امریکا در افغانستان پیشتر گفته بود که عملیات‌های هوایی تنها یکی از گزینه‌هایی است که طالبان را مجبور می‌سازد تا دست از جنگ برداشته و به میز مذاکره حاضر شوند.

هواپیماهای B52 امریکایی تاکنون طالبان، داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی را در ورودج بدخشان؛ در نزدیکی مرز چین و تاجیکستان، هلمند و جوزجان بمباران کرده است. در این مناطق مراکز آموزشی و تربیتی شورشیان بوده که در آن نیروهای جدید آموزش‌های چون بمب‌گذاری، بمب‌سازی و حملات انتحاری را فرا می‌گرفته‌اند.

b52
هواپیماهای B52 امریکایی تاکنون طالبان، داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی را در ورودج بدخشان؛ در نزدیکی مرز چین و تاجیکستان، هلمند و جوزجان بمباران کرده است.

این حملات چند ماه پس از استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا آغاز شده است. در این استراتژی شمار نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافته و به مقامات ارشد نظامی این کشور صلاحیت بیشتر داده شده تا در مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان از این صلاحیت‌ها کار بگیرند.

پس از اعلام این استراتژی شمار نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت و هواپیماهای جنگی چون A-10 و B52 نیز در اختیار نیروهای امریکایی گذاشته شد تا در مبارزه با هراس‌افگنی از آن استفاده شود.

تغییر جنگ

هر چند با افزایش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تغییرات چشم‌گیری در میدان جنگ دیده نمی‌شود اما عملیات‌های هوایی ارتش امریکا بر مواضع طالبان و از همه مهم‌تر تحریک اسلامی ترکستان شرقی در بدخشان افغانستان بیانگر تغییر مسیر جنگ در این کشور است. تحریک اسلامی ترکستان شرقی یک گروه متشکل از اقلیت مسلمان چین (اویغورها) است که از چند سال به این طرف در افغانستان حضور دارد و در کنار القاعده و طالبان با نیروهای خارجی و دولت افغانستان جنگیده‌اند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که کمپ‌های آموزشی اویغورهای چین در شهرستان بدخشان، در نزدیکی مرز چین و تاجیکستان، از حملات تروریستی در افغانستان حمایت می‌کرده‌اند.

حمله بر کمپ‌های آموزشی این گروه درحالی انجام شده است که چین تلاش دارد تا لوای کوهی را که وزارت دفاع افغانستان ایجاد می‌کند، در بدخشان حمایت و تمویل کند. چین نگران است که اویغورها با استفاده از خاک افغانستان در پی برهم زدن امنیت آن کشور اند.

https://twitter.com/USFOR_A/status/932638442365816833

نظامیان امریکایی و تحلیلگران خارجی به این باور اند که هدف قرار دادن مخالفان دولت چین در افغانستان بیانگر تغییر جنگ شانزده ساله امریکا به رهبری دونالد ترامپ است.

جنرال لنس .ر. بونچ، مدیر عملیات‌های ارتش امریکا در کابل گفته که اویغورها و طالبان اغلبا باهم کار می‌کنند. او گفته است که نظامیان امریکا هر کسی را که دشمن افغانستان است، هدف قرار می‌دهد و صلاحیت‌های جدید داده شده به این نیروها، اجازه می‌دهد که طالبان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در جاهایی که فکر می‌کنند برای شان امن است، هدف قرار دهند.

جنرال جیمز هِکر، فرمانده هوانیروی امریکا در افغانستان نیز گفته که اخیراً در یک جلسه استخباراتی ملعومات بیشتر به آنان در مورد اهداف شان داده شده است. او گفته که با افزایش در منابع، نیروهای امریکایی می‌توانند به مراکز فرماندهی و کنترلی طالبان تلفات بیشتر وارد کنند و این به معنای آن است که قلب کمپ‌های آموزشی هراس‌افگنان را هدف قرار بدهند.

از 15 تا 45 حمله

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که حملات هوایی بر مواضع هراس‌افگنان بیشتر شده است و هر هدفی که از سوی «مرکز سوق و اداره ملی نظامی» به نیروهای امریکایی داده شود، آنان بمباران می کنند و نتیجه این حملات نیز مثبت است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که پیش از این نیروهای امریکایی تمامی اهداف را مورد حمله قرار نمی دادند اما اکنون هر هدفی که از سوی ارتش افغانستان به آنان داده شود، بالای آن بمباران هوایی می‌شود.

او به خبرنامه گفت که روزانه از 15 تا 45 حمله هوایی بر مواضع هراس‌افگنان انجام می‌شود. به گفته‌ی او این حملات از سوی ارتش افغانستان و نظامیان امریکایی انجام می‌شود.

حملات هوایی در بدخشان، جوزجان، غزنی، هلمند، ننگرهار و قندهار به‌شمول شماری از فرماندهان طالبان ده‌ها جنگجوی مخالف دولت افغانستان کشته شده‌اند.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان از نتایج عملیات‌های هوایی راضی است و می‌گوید که مناطقی که تهدید بلند دارد، مناطقی که در آن فرماندهان شورشیان قرار داشته باشند، مراکز آموزشی و تروریستی آنان وجود داشته باشد و یا مراکز فابریکه مواد مخدر و تولید مواد انفجاری قرار داشته باشد هدف قرار می‌گیرد و بمباران می‌شود.

این وزارت در مواردی از عملیات شبانه نیز استفاده می‌کند. این موارد شامل مناطقی است که در آن زندان‌های شورشیان قرار دارد و ذخیره‌گاه‌های مهمات شورشیان که می‌تواند در عملیات‌های زمینی به‌دست آید نیز موقعیت دارد.

حملات هوایی بر طالبان و سایر گروه‌های مخالف دولت افغانستان درحالی افزایش یافته است که پیش از این نیروهای امریکایی مستقر در این کشور شماری از مراکز تولید مواد مخدر را که از سوی طالبان اداره می‌شد، بمباران کرده‌اند. این نیروها گفته که برای شکست طالبان مراکز درآمدزایی آنان را از بین می‌برند.

نتایج

عملیات هوایی در جنگ نقش تعیین کننده دارد. در جنگ جبهه‌ای نتایج این علمیات بیشتر مشاهده می‌شود اما در جنگ پارتیزانی یا چریکی نتایج عملیات هوایی گاه همراه است با کشتار غیرنظامیان. از سوی هم شورشیان در افغانستان بارها از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در جنگ استفاده کرده و باعث شده تا عملیات نظامیان افغان و امریکایی را با چالش مواجه سازند.

جنرال دولت وزیری به این باور است که حملات هوایی تاثیر برای سرکوب شورشیان تاثیر جدی دارد. به گفته‌ی او در حال حاضر تحرکات شورشیان با یک فیصدی بلند کاهش یافته و سلاح و امکانات خود را در حملات هوایی از دست داده‌اند.

با این حال، جنرال عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی به این باور است که از ضربات هوایی در جایی بیشتر استفاده می‌شود که جبهه دشمن معلوم باشد اما در جنگ‌هایی که فعلاً در افغانستان جریان دارد، جبهه شورشیان معلوم نیست و آنان در حال حرکت از یک منطقه به منطقه دیگر اند.

عتیق‌الله امرخیل
عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی

او به خبرنامه گفت که «کار گرفتن از طیارات سنگین و استراتژیک و طیاراتی که بمب‌های زیادی را می‌برند، سبب تلفات ملکی زیاد می‌شوند نسبت به این که دشمن را ضربه بزند.»

این نظامی پیشین می‌گوید که عملیات هوایی تاثیر مثبت در میدان جنگ می‌گذارد و می‌تواند هراس‌افگنان را ضعیف بسازد اما تاکید می کند که در این حملات از تلفات غیرنظامیان جلوگیری شود زیرا این امر زمینه را برای نارضایتی مردم فراهم می سازد.

وزارت دفاع افغانستان اما استدلال می‌کند که جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در اولویت ارتش این کشور قرار دارد. این وزارت می‌گوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان