جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تابوی بزرگ در حال شکستن زنان؛ قاعدگی، چالش نوار بهداشتی و آگاهی اجتماعی برای سلامت نیمِ جمعیت جهان

خواندن 8 دقیقه
2
(1)

 به اساس گزارش‌ها هر لحظه بیش از ۸۰۰ میلیون زن پریود ‌”عادت‌ماهوار” دارند؛ جریانی که نشانه دهنده  سلامت و فرزند‌اوری آن ها است. با این حال اما در طول تاریخ بشر، قاعدگی همیشه یکی از شوم ترین و شرم آورترین اتفاقات ممکن برای زنان تلقی شده و تا هنوز نیز عادت ماهوار که پیام سلامتی زنان برای فرزند آوردن است شرم تلقی می‌شود؛ رویکرد اجتماعی‌ی که به شدت سبب آسیب پذیری زنان شده و مشکلات صحی‌عدیده‌ای را برای آنان به باور آورده است. هنوز در بسیاری از نقاط جهان زنان تلاش می‌کنند که عادت ماهوار شان را پنهان کنند. از این رو آنان در جریان عادت ماهوار تا حد ممکن تلاش می‌کنند حتا از دریافت خدمات صحی اولیه نیز خوداری کنند و یا در مورد مشکلات صحی شان در این دوره حرفی به زبان نیاورند؛ چیزی که سبب بدتر شدن وضع صحی آنان می‌شود.

عدم آگاهی

قاعدگي يا عادت ماهانه كه به آن پريود، رگل و حيض هم مي‌گويند به خونريزي دوره‌اي رحم كه در واقع خروج خون و قطعات ريزش يافته داخلي رحم مي‌باشد گفته می شود.

period-3
معمولا سن متوسط شروع قاعدگی بانوان حدود ۱۲ سالگی است و در موارد در سنین ۸ تا ۱۶ سالگی نیز ممکن است شروع شود

معمولا سن متوسط شروع قاعدگی  بانوان حدود ۱۲ سالگی است و در موارد در سنین ۸ تا ۱۶ سالگی نیز ممکن است شروع شود. زنان تا زمان یائسگی پریود می شوند. سن متوسط یائسگی حدود ۵۱ سالگی است. یائسگی یعنی زن قادر به تولید تخمک نبوده و نمی تواند دیگر باردار شود. در این زمان پریود نیز قطع می‌شود.

زنان معمولا در دوران عادت ماهوار شان از درد‌های كمر و زير شكم و پهلوها قولنجي رنج می برند و گاهی درد با تهوع، ضعف، خستگي و سردردها نیز برای شان به همراه است. با این حال عدم رعایت حفظ‌الصحه در این دوران نه تنها به این درد‌ها می‌افزاید بل‌که حیات آنان را نیز به خطر می‌اندازد.

عدم‌آگاهی عمومی

صحبت در مورد عادت ماهوار زنان یا پریود با آن که یک مورد مهم صحت حیاتی در دنیا است اما در بسیاری از نقاط جهان که  مردم در مورد آن آگاهی ندارند، ننگ شمرده می‌شود. آنها زنان را به علت عادت ماهوار شان به تمسخر می‌گیرند. در بسیاری مناطق جهان زنان در دوران عادت ماهوار یا قاعد‌گی شان نجس یا ناپاک خوانده می‌شوند و عادت‌شدن آنها را شرم آور پنداشته می شود؛ باوری که حتا زنان نیز آن را  در بسا موارد پذیرفته‌اند.

زنان در این دوران تا حد ممکن تلاش می‌کنند که قاعده‌گی شان را از همه پنهان کنند، زیرا ننگ از عادت ماهوار  نشست و برخواست زنان را محدود می‌سازد و در مورد آنان حتا حق غذا خوردن در یک سفره نیز در این مدت از دست می‌دهند. نپال سال گذشته میلادی قانون منع منزوی ساختن زنان در دوران قاعدگی را تصویب کرد؛ اما هنوز در بعضی نقاط جهان و حتا در مناطق دوردست افغانستان زنان در دوران قاعدگی مجبور به دوری از جمع می‌شوند. از این رو زنان برای پنهان کردن قاعدگی از گرفتن نوار بهداشتی خودداری می‌کنند و در مواردی هم توان خرید نوار بهداشتی را ندارند و در عوض از پارچه‌ها استفاده می‌کنند.

period-2
زنان معمولا در دوران عادت ماهوار شان از درد‌های كمر و زير شكم و پهلوها قولنجي رنج می برند

پارچه‌هایی که باید مدام‌ از آنها استفاده شود، ولی هرگز این پارچه‌ها درست شستشو نشده و آفتاب داده نمی‌شود تا با این مخفی کاری، مردم از عادت ماهوار شان اطلاع پیدا نکنند.

هشدار داکتران و باور‌های خرافی

داکتران هشدار می‌دهند که به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت فردی زنان به خصوص دختران در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده را برای آنها به همراه داشته باشد. در کنار نازایی عدم رعایت حفظ‌الحصه در دوران قاعد‌گی که سبب عفونت و پخش میکروب‌ها در بدن زنان می‌شود خطر ابتلا به سرطان تناسلی و دیگر امراض را نیز در زنان در پی‌ دارد.

داکتران اضافه می‌کنند که از طرفی، باور‌های خرافی و شرم تلقی کردن آن سبب می‌شوند که زنان به راحتی نمی‌خواهند در این دوران به داکتران مراجعه کنند. به این دلیل بیماری آنها پیشرفت کرده حتا در مواردی سبب مرگ شان می‌شود.

داکتران توصیه می کنند که برای سلامتی زنان باید با باور‌های خرافی در مورد عادت ماهوار آنان مبارزه شود و به عموم اگاهی داده شود تا آن ها هم بتوانند به درستی بهداشت را عایت کرده و به موقع برای درمان مشکلات صحی شان مراجعه کنند.

تبلیغ بازیگران سرشناس سینما در هند

با این  حال به تازگی در هند چالش عکس با نوار بهداشتی راه‌اندازی شده است. شماری از سرشناس‌ترین بازیگران سینمایی این کشور برای جلب توجه عمومی به سلامت زنان، با نوار بهداشتی عکس گرفته در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده اند تا به این گونه شرم از قاعد‌گی از بین برود و زنان به راحتی و بدون تمسخر در دوران قاعدگی بتوانند برای سلامتی و حفظ‌الصحه این دوران، نوار بهداشتی بخرند؛ چالشی که پیش از این در کشور‌های دیگر نیز عملی شده و تا حدودی توانسته که باور‌های خرافی و تابوها در مورد قاعدگی را از بین ببرد.

https://twitter.com/murugaofficial/status/960390605191839744

تشویق به استفاده از نوار بهداشتی در جهان

در سراسر جهان کمپاین‌های راه اندازی شده تا زنان را تشویق کند که به جای استفاده‌ی مکرر از پارچه‌ها‌ی که ضد عفونی نمی‌شوند از نوار بهداشتی استفاده کنند تا این گونه از بروز عفونت زنان و ابتلای آنان به امراض جلوگیری شود.

یکی از راهکار‌ها، برای همگانی کردن استفاده از نوار بهداشتی در بین زنان، تخفیف در قیمت نوار بهداشتی است.

بعضی از کشور‌ها برای حمایت از زنان، نوار بهداشتی را در جمله قلم‌های مواد حیاتی قرار داده و مالیات را از آن برداشته تا به این گونه قیمت آن مناسب حال همه مصرف کنند‌ه ها باشد و ناتوانی اقتصادی مانع استفاده از نوار بهداشتی نشود.

در شماری از کشور‌ها مواد غذایی و دارو‌ها مواد ضرور دانسته شده از آن‌ها مالیات گرفته نمی‌شود و در کنار آن محصولات بهداشتی مشابه برای کنترل خون‌ریزی دوران قاعدگی زنان نیز جز اقلام ضروری و بهداشتی برای زنان دانسته شده شامل مالیات نمی‌شود. هم اکنون در ۱۳ ایالت از ۵۰ ایالات آمریکا مالیات از محصولات بهداشتی زنان گرفته نمی‌شود. به همین ترتیب در بریتانیا، ایرلند و اسپانیا تلاش ها برای مجاب کردن قانون‌گذاران و برداشتن مالیات این محصولات به راه افتاده است و در فرانسه، سال گذشته نمایندگان مجلس به پایین آوردن مالیات این محصولات رای دادند و آن را از ۲۰ درصد به پنج و نیم درصد کاهش دادند تا این گونه به مسله صحت و بهداشت زنان نیز توجه شده باشد.

کمک به زنان در دوران قاعدگی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داده که ۲۰ درصد از زنان قاعدگی دردناکی دارند و در این دوران فقط می‌توانند کار‌های روزانه‌ی خود را انجام دهند و از انجام کار‌های دیگر مرخصی بگیرند. اما این طرح نیز مخالفان خود را دارد. مخالفان مرخصی زنان در دوران قاعدگی استدلال می‌کنند که مطابق این مرخصی زنان بیمار و عاجز قلمداد می‌‌شود.

https://twitter.com/DianaPenty/status/960170995201003520

کارلا پاسکو، یکی از پژوهش‌گران دانشگاه ملبورن استرالیا گفته است که برخی از زنان در دوران قاعدگی از چرخ خیاطی استفاده نمی‌کردند و حتی رمان نمی‌خواندند تا مبادا این کار‌ها فشار زیادی به آن‌ها وارد کند. “من می‌کنم سیاست مرخصی دوران قاعدگی به استدلال قدیمی ناکارآمدی زنان در این دوره برگردد. زنانی که درد شدیدی دارند باید بتوانند مرخصی بگیرند اما نیازی نیست این قانون برای همه اجرا شود.” با این حال اما برحی‌های دیگر طرفدار مرخصی زنان اند.

دیوی لینا مجمدر رییس منابع انسانی شرکت رسانه‌های دیجیتال عقیده دارد چنین استدلال‌هایی باعث می‌شود که مردم از مشکلات صحی زنان غافل شود.

با این وجود، جاپان از سال ۱۹۴۷ قانون ‌مرخصی دوران قاعدگی را تصویب کرده که به موجب آن زنانی که از درد‌های دوران قاعدگی رنج می‌بردند یا کسانی که کار کردن موجب تشدید درد آنها می‌شد، از این مرخصی بهره‌مند شوند.

کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۰۱ سیاست ‌مرخصی دوران قاعدگی را به اجرا در ‌آورد. از زمانی‌که این قانون اجرا شد زنان از جانب مردان تحت فشار قرار گرفتند چرا‌که مردان این مرخصی را نوعی تبعیض تلقی می‌کردند. در اندونزی زنان اجازه دارند دو روز در ماه مرخصی بگیرند، البته اجرای این قانون در کشور اندونزی ضعیف بود. مجلس ایتالیا به زودی به لایحه‌ی مرخصی سه روزه‌ی زنان در دوره‌ی قاعدگی رای خواهدداد.

period
در کنار رعایت نکات بهداشتی در دوران قاعدگی به موارد دیگر نیز بایدتوجه داشت

تغییرات هورمونی

در کنار رعایت نکات بهداشتی در دوران قاعدگی به موارد دیگر نیز بایدتوجه داشت. در دوران عادات ماهانه به دلیل تغییرات هورمونی، بدن دچار دگرگونی هایی می شود. اگر چه شما می توانید تمام کارهایی را که در روزهای عادی انجام می دهید، در دوران قاعدگی نیز نمایید اما اگر می خواهید سختی این دوران کاهش یابد از خوردن شکلات زیاد، استفاده زیاد از وسایل برقی به ویژه استفاده‌ی از تلفن همراه، دوش گرفتن مدام، خوردن فست فود خوداری کنید و تلاش نمایید که به خود تان ارامش دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان