جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

آنفولانزای مرغی؛ ویروس شایع در هرات، ضرر میلیون دالری به تاجران افغان و قربانیان انسانی در آمریکا

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های محلی در ولایت هرات از گسترش ویروس آنفلوانزای مرغی در این ولایت خبر داده‌اند. این مقام‌ها تاکید دارند که این ویروس به‌شمول شهر هرات، به‌شماری از ولسوالی‌ها نیز گسترش یافته است.

مسوولان ریاست زارعت این ولایت می‌گویند که از سه هفته‌ به این‌طرف برای جلوگيری از سرایت اين بيماری به انسان‌ها، تمام فارم‌های مرغ‌داری درهرات قرنطين شده و واردات مرغ از ايران و ولسوالی‌ها به بازار هرات نیز ممنوع گرديده است.

بر اساس آمارهای ریاست زراعت هرات، دامنه‌ی گسترش این ویروس در قسمت‌های غربی این ولایت تا فاصله‌ی ده کیلومتری نیز ثابت شده است.

بشیر احمد احمدی، معاون ریاست زراعت ولایت هرات به خبرنامه گفت برای جلوگيری از سرایت آنفلونزا به انسان‌ها و فارم‌های ديگر مرغ‌داری، بيش از 130 هزار قطعه مرغ از بين برده شده و درکنار اين، از 27 مرغ داری دیگر، نمونه‌برداری شده که در چهار فارم این ویروس مشاهد شده است.

آقای احمدی گفت: «تا اکنون بیش از ۱۳۳ هزار قطعه مرغ تخمی به ارزش بیش از 1 میلیون دالر در همکاری با ریاست صحت‌عامه هرات از بین برده ایم. در کنار آن دو فارم بزرگ پرورش مرغ، هر کدام به ارزش800 هزار دالر امریکایی که زیر تهدید بالای این بیماری قرار داشت، معدوم شده است.»

بر اساس گفته‌های منابع محلی در ولایت هرات به نظر می‌رسد که شیوع این بیماری در این ولایت بیشتر از این گسترش یافته و میزان خسارات مالی برای سکتور مرغ‌داری نیز افزایش یابد.

مقام‌های ریاست زراعت، آبیاری و مالداری در هرات تاکید می‌کنند که این ویروس زمانی به هرات منتقل شد که یک تاجر افغان ۶۵ هزار قطعه مرغ آلوده به ویروس آنفولانزا را از شهر قم ایران خریداری و به هرات انتقال داد.

آسیب سکتور مرغ‌داری

هم‌زمان با شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در افغانستان، نهادهای بازرگانی این کشور اعلام کرده که سکتور مرغ‌داری افغانستان به‌‎ویژه ولایت هرات آسیب جدی دیده است.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گویند که تا هنوز نزدیک به 2 میلیون دالر ضرر به بخش مرغ‌داری در این ولایت وارد شده است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان خساره بیشتر از این افزایش یابد.

خلیل احمد یارمل، رییس اتاق تجارت و صنایع هرات به خبرنامه گفت، در صورت که مانع گسترش این بیماری نشوند، به سکتور مرغ‌داری در این ولایت ضربه‌ی سنگین وارد شده و میلیون‌ها دالر خساره به بازرگانان این بخش وارد خواهد شد.

اما مقام‌ها در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان تاکید می‌کنند که این بیماری تاثیری زیادی روی سکتور مرغ‌داری نخواهد داشت و به‌زودی در افغانستان مهار خواهد شد.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات گفته‌اند که بیماری انلفوانزای مرغی خسارت زیادی به سکتور مرغ‌داری در این ولایت وارد کرده است
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات گفته‌اند که بیماری انلفوانزای مرغی خسارت زیادی به سکتور مرغ‌داری در این ولایت وارد کرده است

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت: «چون در عرصه مرغ‌داری ما بیشتر به کشورهای دیگر وابسته نیستم و فیصدی زیاد آن در داخل افغانستان تولید می‌شود، به این دلیل تاجران ما زیان بیشتر نخواهد دید و این بیماری کوتاه مدت است که به زودی توسط متخصصان و داکتران ما کاهش خواهد یافت.»

مصرف گوشت مرغ

بر اساس آمارهای وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، این کشور سالانه حدود 181 هزار تن گشت مرغ مصرف می‌کند که حدود 55 درصد آن در داخل افغانستان تولید می‌شود.

سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت که در سال 1396 خورشیدی حدود 12 میلیون قطعه مرغ و جوجه‌مرغ به ارزش بیش از 16 میلیون دالر از کشورهای خارج وارد شده است.

آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که در سال جاری خورشیدی افغانستان حدود 19هزار تن گوشت مرغ وارد کرده و حدود 96هزار تن گوشت در داخل این کشور از فارم‌های مرغ‌داری تولید شده است.

افغانستان بیشتر از کشورهای ایران، پاکستان، هند، امریکا، امارات متحده عربی، دنمارک، بلغاریا و برازیل گوشت مرغ وارد می‌کند.

این کشور در سال جاری خورشیدی تنها از ایران در حدود 166 هزار و 572 کیلوگرام گوشت مرغ وارد کرده است.

به دلیل افزایش تولیدات داخلی مرغ، واردات آن کاهش یافته است
مصرف سالانه‌ی گوشت مرغ افغانستان حدود 181 هزار تُن می‌باشد

شیوع آنفولانزای مرغی در افغانستان بعد از آن سبب نگرانی مردم در این کشور شد که سه هفته پیش، وزارت زراعت افغانستان اعلام کرد که این بیماری در تاریخ ۷ قوس سال جاری در ولایت سرحدی خوست، در میان پرنده‌های مهاجر شایع شده است. پس از آزمایش‌ها از سوی سازمان جهانی صحت حیوانی مواردی از این بیماری در این ولایت تایید شده است.

جان باختن 100 تن در هر هفته

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) گزارش داده است که شیوع ویروس آنفلوانزا هر هفته منجر به جان باختن دست کم 100 تن در این کشور می‌شود.

گزارش منتشر شده توسط این مرکز نشان می‌دهد که بین 7 اکتبر تا 23 دسامبر 2017 میلادی حدود 759 مورد مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در این کشور به ثبت رسیده است.

رسانه‌های امریکا گزارش داده است که دوماه پیش، پس از شیوع این بیماری در این کشور در کنار بلعیدن 100 تن، تاکنون بیش از 30 کودک نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده ‌اند.

به گفته پزشکان این کشور، شمار افراد مبتلا به بیماری آنفلوانزا در این فصل اکنون از هرسال دیگری فراتر رفته است؛ آمارهای سازمان‌های صحی امریکا نشان می‌دهد که مرگ و میر سالمندان در اثر آنفلوانزا 8.2 درصد بیش از جوانان و میان‌سالان می‌باشد.

آخرین آمارهای که از این بیماری کشنده به نشر رسیده، نشان می‌دهد که در انگلیس نیز تاکنون 149 نفر بر اثر شیوع بیماری آنفلوانزا جان باخته‌اند و هفته گذشته بیش از 4 هزار و 500 نفر در بیمارستان بستری شده‌ اند.

براساس گزارش‌ها در ایالات متحده امریکا هر هفته حدود صد تن به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند
براساس گزارش‌ها در ایالات متحده امریکا هر هفته حدود صد تن به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، احتمال افزایش تلفات ویروس آنفلوانزا وجود دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که‌ تا تمام شدن فصل اوج ابتلا به ویروس آنفلوانزا مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به آن بسیار ضروری است و افراد مبتلا نیز با رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و استراحت در خانه، مانع انتقال این بیماری به دیگران شوند.

از سوی هم مقام‌های ایران اعلام کرده است که 15 ولایت این کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد مرغی هستند و طی سال جاری بر اثر بروز این بیماری در ۳۰۰ فارم بیماری مشاهده شده که ۱۷ میلیون قطعه مرغ بیمار بعد از بررسی‌ها، معدوم شده‌ اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان