جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از تبعید اعلام‌ناشده تا ممنوع‌الخروجی؛ آیا برخورد حکومت با منتقدانش فضای سیاسی افغانستان را امنیتی می‌سازد؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

تاریخ سیاسی افغانستان پر از سرکوب منتقدان سیاسی و به بند و زندان کشیدن آنان از سوی حکومت این کشور است. چند دهه قبل حکومت کمونیستی افغانستان هزاران منتقد سیاسی خودش را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرد اما خاموشی صدای منتقدان نیز نتوانست پایه‌های آن حکومت ها را محکم سازد.

در دوره جدید، افغانستانِ پس از یازده سپتامبر 2001 میلادی، بنای دولت در این کشور بر آزادی‌های مدنی و شهروندی استوار است. در شانزده سال گذشته حکومت افغانستان منتقدان بسیار داشته اما این منتقدان کمتر از سوی حکومت زیر فشار قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر ماده 28 قانون اساسی افغانستان ضمانت کرده است که «هیچ افغان به سلب تابعیت یا تبعید در داخل یا خارج از افغانستان محکوم نمی‌شود.»

حکومت وحدت ملی افغانستان که از دل یک بحران شکل گرفته، در سه سال گذشته با بیشترین جریان‌های سیاسی منتقد در شانزده سال گذشته روبرو بوده است. از سیاست خارجی تا سیاست داخلی و کارکردهای مختلف این حکومت از سوی منتقدانش نقد شده است.

حکومت وحدت ملی افغانستان اما تاکنون به جای پاسخ دادن به انتقادات، خواهان ارایه طرح از سوی جریان‌های منتقد شده است. این حکومت به این باور است که طرح بدیلی برای طرحی که از سوی رهبران این حکومت در دست اجرا است، وجود ندارد و اگر هست منتقدان حکومت باید آن را ارایه کنند. منتقدان اما می‌گویند «کجاست گوش شنوا!»

در سال جاری اما حکومت وحدت ملی افغانستان رفتاری را در برابر منتقدانش در پیش گرفته است که به نظر می‌رسد وضعیت سیاسی را به سمت پیچیدگی بیشتر می‌کشاند. به باور هارون نجفی‌زاده، اگر این برخورد حکومت با منتقدان تبدیل به «روال شود فضای سیاسی را هم امنیتی خواهد کرد.»

https://twitter.com/HNajafizada/status/960152083965018113

ممنوع الخروجی نبیل

حکومت افغانستان به تازگی شدیدترین منتقد خودش، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی این کشور و عضو محور مردم افغانستان را ممنوع‌الخروج کرده است.

روز گذشته محور مردم افغانستان در یک اعلامیه‌ای نوشت که رحمت‌الله نبیل از سوی حکومت ممنوع‌الخروج شده است. این سازمان گفته که این کار غیرقانونی است که «در پی افشاگری‌های آقای نبیل در رابطه با اسناد مداخله سازمان استخباراتی پاکستان در امور افغانستان در سال‌های گذشته و افشا ساختن فعالیت‌های سیستماتیک و نظام‌مند رهبری حکومت کنونی در جریان انتخابات ریاست جمهوری» صادر شده است.

حکومت افغانستان در این مورد ابراز نظر نکرده اما روزنامه هشت صبح در گزارشی نوشته است که دادستانی کل افغانستان حکم ممنوع‌الخروج بودن آقای نبیل را رفع کرده است. این گزارش گفته است که سندی که از دادستانی کابل به دست هشت صبح رسیده نشان می‌دهد که بیست روز پیش حکم ممنوع‌الخروج شدن آقای نبیل رفع شده است.

nabil

رحمت‌الله نبیل درحالی ممنوع‌الخروج شده که چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی فاش کرد که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2014 میلادی، ماشین چاپ کارت‌های رای‌دهی در خانه یکی از مقامات بلندپایه حکومت فعلی برده شده بود و سپس این ماشین درخانه فردی که اکنون مشاور رییس جمهور غنی است، انتقال یافت.

ممانعت از پرواز عطا به قندهار

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در سال جاری تبدیل به یکی از منتقدان جدی اشرف غنی شده است. او در یک حرکت اعتراضی ائتلاف نجات برای افغانستان را با همکاری جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول آقای غنی و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان ایجاد کرده است.

حدود یک‌ونیم ماه پیش و در پی بالا گرفتن تنش میان او و حکومت مرکزی، آقای غنی استعفای آقای نور را منظور کرد و به جای او انجنیر محمد داوود را به‌حیث والی معرفی کرد؛ والی که تاکنون نتوانسته برای احراز کرسی ولایت به بلخ برود.

Ata-Mohammad-Noor
هواپیمای شرکت کام ایر حامل عطا محمد نور که قرار بود به قندهار پرواز کند اجازه پرواز نیافت

در ماه قوس، زمانی که عطا محمد نور می‌خواست برای شرکت در نشست منتقدان حکومت افغانستان به ولایت قندهار برود، حکومت مرکزی این کشور اجازه پرواز را برای آقای نور نداد. او بیش از یک ساعت در میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخی در داخل هواپیما ماند.

بازرسی دفتر همایون

همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان در 27 عقرب سال جاری در نشست عمومی نمایندگان مجلس ادعا کرد که خانه و دفتر کار او از سوی نیروهای امنیت ملی افغانستان و به درخواست هیأت اداری مجلس تلاشی شده است.

او گفت که مکتوب درخواستی تلاشی خانه او از سوی نذیر احمد احمدزی، معاون دوم مجلس نمایندگان افغانستان و دستور تلاشی از سوی رییس جمهور غنی صادر شده است. این در حالی است که نمایندگان مجلس افغانستان از مصونیت برخوردارند.

فشار بر دوستم

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور غنی در دوره کمپاین‌های انتخاباتی یکی از حامیان جدی آقای غنی بود. بسیاری‌ها به این باور اند که او در واقع به برنده شدن آقای غنی نقش اساسی داشت و رای او باعث پیروزی تیم تحول و تداوم شده است. اما پس از به قدرت رسیدن این تیم ساز مخالفت درونی نیز زده شد. جنرال دوستم اشرف غنی را متهم به قوم‌گرایی و انحصارگرایی کرد و در مواردی هم به آقای غنی و متحدان غربی او هشدار داد.

تنش میان او و آقای غنی باقی بود که پرونده احمد ایشچی رقم خورد. آقای ایشچی، والی پیشین جوزجان و معاون سابق حزب جنبش ملی به رهبری آقای دوستم سال گذشته ادعا کرد که از سوی آقای دوستم مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

در سال جاری درحالی که هنوز سرنوشت پرونده ایشچی روشن نشده بود، آقای دوستم برای تداوی به ترکیه رفت؛ سفری که تاکنون پایان نیافته و آقای دوستم نتوانسته به کشورش برگردد.

در ماه سرطان سال جاری خبر جلوگیری از نشست هواپیمای حامل جنرال دوستم در میدان هوایی مولانا جلال‌الدین بلخی منتشر شد. هرچند این خبر تکذیب شد اما گفته شده بود که حکومت به هواپیمای حامل آقای دوستم اجازه نشست نداده است.

پس از آن و در چندین نشست، ائتلاف نجات افغانستان و عطا محمد نور به بازگشت بدون قید و شرط جنرال دوستم تاکید کرده‌اند. اما هنوز روشن نیست آقای دوستم چه زمانی می‌تواند به افغانستان برگردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان