تنها خلبان زن ارتش افغانستان؛ 7 نکته ناشنیده در باره صفیه فیروزی

توسططاهره رحمانی

بهمن ۱۵, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

تنها خلبان زن افغانستان پس از نیلوفر رحمانی اکنون هواپیمای انتقالاتی ارتش را پرواز می دهد. این دختر افغان تا کنون توانسته است بیش از یک هزار پرواز را انجام دهد. داستان زندگی خلبانی او شنیدنی است.

خلبان محجب

ملبس با لباس پرواز و حجاب، اعتماد به نفس او زمانی که در مقابل مرکز فرماندهی هوانیروی افغان در پایتخت راه می رود، می تواند احساس شود. با وجود قد و قامت کوچکش، کاپیتان صفیه فیروزی یک بانوی شجاع است. او در حال حاضر یگانه پیلوت زن در هوانیروی افغانستان می باشد.

فیروزی می گوید: “من افتخار می کنم و از این که یک پیلوت هستم نهایت خوشحالم. من به کشور و مردمم خدمت می کنم.”

الهام از آگهی تلویزیونی

فیروزی بعد از آن که یک آگهی را در تلویزیون که در آن از زنان برای پیوستن به مبارزه علیه تروریزم درخواست شده بود، مشاهده کرد در آکادمی نظامی ثبت نام نمود. در آنجا او متوجه شد که فرماندهی نیروهای هوایی افغانستان در جستجوی دخترانی می باشد که در بخش خلبانی آموزش و خدمت نمایند. 13 دختر در آن برنامه درخواست دادند اما تنها او بود که امتحانات را سپری کرده و بعدتر خودش را به عنوان خلبان در هوانیروی افغانستان یافت؛ نیروی که کمتر افغان توانایی پیوستن به آن را داشته و در عین حال در آن زنان در شمار اندک حضور داشته اند.

safia
فیروزی می گوید: من افتخار می کنم و از این که یک پیلوت هستم نهایت خوشحالم. من به کشور و مردمم خدمت می کنم

خلبان انتقالاتی

فیروزی یک هواپیمای c-208 را پرواز می دهد و او بیش از 1000 ساعت پرواز داشته است. هواپیمای انتقالاتی در هنگام جنگ علیه دشمن بسیار مهم است، به ویژه در کشور کوهستانی مثل افغانستان. این هواپیما ها برای انتقال تجهیزات به نیرو های زمینی مورد استفاده قرار می گیرند.

استحکام افغانستان

ایجاد نیروی هوایی افغان یکی از عناصر کلیدی برای استحکام افغانستان است. این چیزی است که فیروزی می خواهد زنان دیگر نیز بخشی از آن باشند. در تمام ارتش افغانستان به شمول نیروهای هوایی، زنان کمتر از یک درصد حضور دارند. اما با همکاری های مشترک ناتو و همکاران افغانش، انتظار می رود که این وضعیت تغییر نماید.

انتظار افزایش

مشاوران امور برابری جنیستی همراه با مقامات وزارت دفاع افغانستان در استخدام بانوان همکاری می کنند. انتظار می رود تا پایان سال 2018 میلادی تعداد سربازان و افسران زن در ارتش افغانستان دو برابر شود. با این همه نمی توان ادعا کرد که تنها تمرکز آنان روی کمیت است. شهلا ابوی، یک مدافع حقوق بشر و مدیر ادغام جنسیت می گوید: “هدف ما این است که ارتشی داشته باشیم که در آن نقش زنان برجسته باشد و آنان در تصمیم گیری ها جایگاه ویژه و موثر داشته باشند. این حالت می تواند باور زنان را به خودشان در این که می توانند کار های بزرگ را انجام دهند، تقویت کند.”

safai2
فیروزی از زنان می خواهد که راه خود را انتخاب کنند

دنباله روی از خود

فیروزی از زنان می خواهد که راه خود را انتخاب کنند. فیروزی گفت: “من از دیگر زنان می خواهم که خلبان، پزشک و یا هر آنچه دوست دارند، شوند.”

این پیامی ست که او آن را به دختر خودش نیز خواهد گفت. فیروزی گفت: “من از او نمی خواهم که آرزوهای  مرا دنبال کند. من امیدوارم که او خواست های خودش را دنبال نماید. زمانی که بزرگتر شود کمکش می کنم تا به هر آنچه می خواهد برسد.”

همسر خلبان

فیروزی همسرش را در زمان تمرینات خلبانی ملاقات کرد. او هم یک خلبان است و در عین واحد مصروف خدمت می باشد. او می گوید که همسرش او را در رسیدن به آرزوهایش حمایت می کند و یکی از بهترین معلمانش می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *