جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

4 چالش‌ گلاجان صیاد؛ از تاخیر زمانبندی تا حوزه‌ای شدن انتخابات افغانستان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از مدت‌ها کشمکش بر سر کمبود یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان سرانجام حفیظ‌الله هاشمی از میان افراد پیشنهادی کمیته گزینش از سوی رییس جمهور غنی به این کمیسیون معرفی شد. انتخاب او به‌حیث عضو کمیسیون انتخابات افغانستان اما به چالش‌های انتخابات و کمیسیون مربوطه آن نقطه پایان نگذاشت.

انتخابات داخلی

کمیسیون باید انتخابات داخلی خود را برگزار می‌کرد و از میان هفت عضو یک نفر به‌حیث رییس انتخاب می‌شد. سرانجام در 11 دلو سال جاری گلاجان بدیع صیاد به‌حیث رییس انتخاب شد. وسیمه بادغیسی به‌حیث معاون عملیاتی و معاذالله دولتی به‌حیث معاون مالی و اداری تعیین شدند.

هشت جریان سیاسی

پس از آن‌که کمیسیون انتخابات هیأت رهبری خود را برگزید، چالش‌ها اما همچنان باقی بود.

یک روز پس از انتخابات داخلی این کمیسیون هشت جریان سیاسی خواهان تعدیل قانون انتخابات شدند. حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال، حزب جنبش ملی، محور مردم افغانستان، حزب وحدت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب افغان ملت و حزب اقتدار ملی افغانستان هشت حزب سیاسی اند که خواهان تعدیل قانون انتخابات اند.

حوزه‌ای شدن انتخابات

درحالی که کمیسیون انتخابات در تلاش برگزاری انتخابات در سال آینده است، اما شماری از جریان‌های سیاسی افغانستان خواهان نظارت از روند انتخابات و حوزه‌ای شدن انتخابات اند.

هفته گذشته گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع نیوز گفت که کمیسیون انتخابات باید زمینه را برای نظارت احزاب سیاسی از روند انتخابات فراهم سازد و افزون بر این هر حوزه انتخاباتی باید یک وکیل مشخص و قابل اعتماد در پارلمان داشته باشد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان

تاخیر در زمان انتخابات

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها قرار است به تاریخ 16 سرطان سال 1397 برگزار شود. اکنون کمیسیون انتخابات از احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده سخن می‌زند.

گلاجان بدیع صیاد، رییس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است که احتمال دارد که زمان برگزاری انتخابات سال آینده چند ماه به تاخیر بیافتد زیرا کمیسیون چند ماه وقت را به دلیل کمبود یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات از دست داده است.

برگزاری امتحان

شفافیت و برگزاری انتخابات عادلانه تبدیل به یک خواست همگانی در افغانستان شده است. از حکومت تا نهادهای ناظر بر انتخابات همه خواهان برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه اند.

sayaad
گلاجان بدیع صیاد، رییس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان

هرچند رهبری جدید کمیسیون انتخابات تعهد خود برای برگزاری انتخابات قابل قبول برای همه را اعلام کرده است اما هنوز هم بسیاری‌ها نگران اند. کمیسیون اما برای اجرایی شدن برنامه‌های خود به تازگی گفته است که روند استخدام کارمندان تازه این نهاد و مسئولان ولایتی آن از امروز، شنبه، شروع می‌شود.

آقای صیاد گفته است که بعضی از روسای ولایتی کمیسیون که بر بنیاد قانون سابق استخدام شده بودند، در قانون جدید کسانی‌که از باشنده یک ولایت است، نمی‌تواند در همان ولایت رییس باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان