جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کابل زخم‌خورده میزبان رییس جمهور اندونیزیا؛ افغانستان چشم به راه کمک بزرگ‌ترین کشور اسلامی است

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

همزمان با پایان حمله مهاجمان داعش بر فرقه 111 ارتش در غرب شهر کابل، پایتخت افغانستان در یک روز سرد و برفی شاهد پذیرایی گرم حکومت این کشور از جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا بود. آقای ویدودو در رأس یک هیأت بلند پایه به افغانستان سفر کرده است.

در شصت سال گذشته این نخستین سفر یک رییس جمهور اندونیزیا به افغانستان است. پیش از این احمد سوکارنو، رییس جمهور پیشین آن کشور در سال 1961 میلادی به افغانستان آمده بود.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور غنی پیش از چاشت روز دوشنبه در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی از جوکو ویدودو استقبال کرد.

رییس جمهور اندونیزیا حدود یک‌ونیم ماه پس از سفر هیأت بلندپایه شورای عالی صلح افغانستان به جاکارتا درحالی انجام می‌شود که کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در این سفر خواهان همکاری اندونیزیا در روند صلح کشورش شده بود.

widodo
رییس جمهور اندونیزیا حدود یک‌ونیم ماه پس از سفر هیأت بلندپایه شورای عالی صلح افغانستان به جاکارتا درحالی انجام می‌شود که کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در این سفر خواهان همکاری اندونیزیا در روند صلح کشورش شده بود

افزون بر این آقای ویدودو چند روز پیش در دیدار از اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان گفته بود که کشورش می‌تواند در روند صلح افغانستان «نقش مثبت» داشته باشد. او در دیدار با رییس جمهور پاکستان پیشنهاد کرده بود تا برای تأمین صلح در افغانستان و پایان جنگ در آن کشور، کمیته متشکل از علمای دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان ایجاد شود.

از سوی هم سفر آقای ویدودو همزمان است با وقوع چندین حمله انتحاری در شهرهای بزرگ افغانستان، از جمله کابل؛ حملاتی که از سوی طالبان راه‌اندازی شده و در آن صدها تن کشته و زخمی شده‌اند.

پرامونو آنونگ، دبیر کابینه اندونیزیا گفته است که پیش از سفر آقای ویدودو به افغانستان، شمار زیادی به او توصیه کرده بودند که به افغانستان نرود اما «رییس جمهور نمی‌ترسد.»

گسترش روابط

رییس جمهور اندونیزیا در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در نخست با سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان دیدار کرد. سپس به ارگ ریاست جمهوری این کشور رفت و آقای غنی در یک مراسم ویژه از او پذیرایی کرد.

danish-widodo
دفتر مطبوعاتی معاون دوم رییس جمهور افغانستان نوشته که روابط دیپلماتیک میان افغانستان و اندونیزیا درحال توسعه است

دفتر مطبوعاتی معاون دوم رییس جمهور افغانستان نوشته که روابط دیپلماتیک میان افغانستان و اندونیزیا درحال توسعه است و مقام‌های دو طرف چندین بار باهم دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

سرور دانش در ملاقات با جوکو ویدودو مردم و دولت اندونزیا را یک کشور موفق در تلاش برای توسعه، نهادینه شدن ارزش‌های مدنی و انسجام ملی میان اقوام مختلف در آن کشور خوانده و افزوده که «شعار ملی اندونیزیا که یگانگی را در چندگانگی می‌داند، شعار با ارزش و برای کشورهای اسلامی یک نمونه خوب برای توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز است.»

اندونیزیا بزرگ‌ترین کشور اسلامی در جنوب شرق آسیا است و بیش از 250 میلیون نفر نفوس دارد. این کشور در تاریخ خود با تجاوز، فساد، افراط‌گرایی، تنش‌های داخلی و تجزیه‌طلبی‌ها مبارزه کرده است.

اکنون محمد اشرف غنی در پی آن است که از تجربه دولت و مردم اندونیزیا برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها و تأمین ثبات و توسعه در افغانستان استفاده کرده و از الگوی آن کشور برای ایجاد یک افغانستان باثبات پیروی کند.

وقت تصمیم‌گیری

رییس جمهور اشرف غنی پس از دیدار با رییس جمهور اندونیزیا در یک نشست خبری مشترک ظاهر شد و گفت که اندونیزیا بنیانگذار بی‌طرفی مثبت در کنفرانس باندوگ در سال 1955 به رهبری رییس جمهور وقت ان کشور، سوکارنو، است.

آقای غنی اندونیزیا را مثال وحدت ملی در یک کشور «کثیرالاقوام و کثیرالادیان» خواند و گفت که پیروی آن کشور از سیاست تعادل برای افغانستان اهمیت دارد. او همچنان با اشاره به برف‌باری امروز گفت که قدم آقای ویدودو نیک است.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/957914192111120385

رییس جمهور غنی وضعیت کنونی افغانستان را حساس خواند و گفت که توقع این کشور از دوستان بین‌المللی‌اش این است که تصمیم بگیرند تا با استفاده از هر وسیله ممکن کشورهایی را که از تروریزم حمایت و برای آنان پناهگاه و تسهیلات فراهم می‌کنند، «از این تخطی غیرقانونی و غیراخلاقی باز دارند و در صورتی که این کشورها به تخطی از قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهند، آنان را منزوی بسازند.»

هرچند آقای غنی از هیچ کشوری نام نبرد اما اشاره او به پاکستان بود که اخیراً رابطه پرتنش با افغانستان دارد. کابل اسلام‌آباد را متهم به حمایت از طالبان و شبکه حقانی می‌کند و مدعی است که پاکستان برای این گروه‌ها پناهگاه فراهم کرده و از این گروه‌ها در جنگ نیابتی استفاده می‌کند. این درحالی است که پاکستان زیر فشار شدید جامعه جهانی قرار دارد و امریکا نیز به این کشور هشدار داده تا روابط خود با طالبان و شبکه حقانی را قطع کند.

 افغانستان در تلاش است از فرصت پیش آمده استفاده بهتر و بیشتر بکند تا بتواند طالبان و حامیان آنان را وادار به مذاکره کند. این کشور مدعی است که با لابی‌گری‌های قوی جامعه جهانی را قناعت داده که جنگ در افغانستان از بیرون تحمیل شده و پاکستان پشت جبهه این جنگ قرار دارد.

در راستای تلاش‌های افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست ویژه‌ای را برگزار کرد و در آن از پاکستان خواست تا در روند صلح افغانستان همکاری کند. افزون بر این فشارهای سیاسی و دیپلماتیک امریکا نیز بر پاکستان افزایش یافته و ایالات متحده امریکا کمک‌هایش به پاکستان را نیز تعلیق کرده است.

جنایت طالبان

شام روز شنبه هفته گذشته طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در قلب شهر کابل حمله کردند. در این رویداد 22 تن جان باختند. در هفته جاری بار دیگر کابل گواه دومین رویداد بزرگ در سال‌های اخیر بود که در آن 103 تن کشته شده و 235 تن دیگر زخم برداشتند. طالبان مسئولیت این رویدادها را بر عهده گرفته‌اند.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/957915084130529280

محمد اشرف غنی در نشست مشترک خبری با هم‌تای اندونیزیایی خود گفت که طالبان در گذشته، زمانی‌که تعداد تلفات غیرنظامیان در حملات زیاد می‌شد و منجر به رسوایی آنان می‌گردید، از پذیرفتن مسئولیت انکار می‌کردند ولی این‌بار، برخلاف معمول، طالبان علی‌الرغم تلفات زیاد غیرنظامیان مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

او چرایی این کار طالبان را این‌گونه بیان کرد: «طالبان ثابت ساختند که حتا برای حفظ نام و حیثیت خود نیز از اوامر بادارشان سرپیچی و نافرمانی کرده نمی‌توانند، چه رسد به این‌که از منافع مردم افغانستان دفاع کنند.»

روز گذشته نیز مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی افغانستان در یک نشست خبری دلیل افزایش حملات انتحاری و شهری شدن جنگ را افزایش فشار بر طالبان و پاکستان عنوان کردند و افزودند که «به‌خاطر تجدید پالیسی و فشارهای بین‌المللی که بر پاکستان وارد شده، این فشارها ترجمه شده به انتقام‌گیری از مردم افغانستان.»

تعهد اندونیزیا

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا در نشست مشترک خبری امروز از اشرف غنی خواست تا به آن کشور سفر کند. او همچنان گفت که یک مرکز اسلامی در کابل توسط اندونیزیا ساخته می‌شود. او گفت که کشورش در روند صلح افغانستان و در بخش‌های اقتصادی با این کشور همکاری می‌کند.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/957917794204573696

افغانستان درحالی به اندونیزیا امید بسته است که تلاش‌های حکومت این کشور برای جلب همکاری پاکستان در امر مبارزه با ترویزم و پایان بخشدن به جنگ و خشونت ناکام مانده است. آگاهان امور اما به این باور اند که اندونیزیا با توجه به روابط خوب که با پاکستان و چین دارد، می‌تواند نقش مثبتی را در جنگ و بحران افغانستان داشته باشد.

محمد اکرام اندیشمند، نویسنده و مورخ افغانستان به این باور است که دولت افغانستان و به‌ویژه نهادهای تعلیمی و تحصیلی و نهادهای مربوط به امور و دینی و مذهبی این کشور می‌توانند از تجارب اندونیزیا در مهار افراط‌گرایی و ستیزه‌جویی اسلامی و ترویج تفکر و قرائت اعتدالی از اسلام استفاده کنند.

او به خبرنامه گفت که «اندونیزیا می‌تواند با نقش فعال علمای دینی و نهادهای امور دینی و مذهبی خود زمینه را برای نزدیکی و هماهنگی بیشتر علمای دینی افغانستان و پاکستان در مقابله با افراط‌گرایی و خشونت خونینی که به نام دین انجام می‌شود، فراهم کند.»

در کنار این باورها بر این است که اندونیزیا می‌تواند با نقش فعال خود در ایجاد مذاکره و تفاهم در جهت دسترسی به یک توافق همه جانبه میان کابل و اسلام‌آباد، کار بیشتر و نتیجه‌بخش انجام دهد. این کشور می‌تواند در این مورد چین را وارد این تعامل سازنده کند تا پاکستان را متقاعد به این تفاهم و توافق بسازد.

به نظر می‌رسد حکومت افغانستان همانگونه که بارها گفته است، از هر تلاش ممکن استفاده می‌کند تا به جنگ در این کشور پایان بدهد و طالبان را وادار به مذاکره کند. افزون بر درخواست کمک از اندونیزیا، افغانستان عضو گروه سه جانبه چین-پاکستان-افغانستان نیز است. نخستین نشست سه جانبه در ماه گذشته با حضور وزیران خارجه سه کشور در پین برگزار شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان