1 روز پس از فاجعه خونبار کابل؛ جنگ افغانستان شهر-محور شده است

توسطابوذر ملک نژاد

بهمن ۸, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

یک روز پس از حمله خونین انتحاری در مرکز شهر کابل که در آن 103 تن کشته و 235 تن دیگر زخمی شدند، رهبری ارگان های امنیتی افغانستان در یک نشست خبری مشترک در کابل گفتند که در انجام کارهای شان ناکام نبوده و هیچ گونه غفلت از وظایف شان صورت نگرفته است. آنها تاکید کردند که حملات پیچیده در این اواخر شدت گرفته و نیروهای امینیتی افغان در حال حاضر با 21 گروه تروریستی می جنگند.

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله گفت که شمار زیادی از نیروهای پولیس هم شامل کشته‌شده‌های رویداد روز شنبه هستند؛ اما آقای برمک آماری از تلفات پولیس ارایه نکرد.

آقای برمک توضیح داد که نظر به نتایج اولیه تحقیقات، حمله دیروز با دو آمبولانس صورت گرفته است. به گفته او، آمبولانس اولی که بمب‌گذاری شده نبوده، از سوی نیروهای امنیتی متوقف شده و سپس آمبولانس دومی با بهانه‌ی این که بیمار عاجلی را منتقل می‌کند با سرعت از ایست بازرسی گذشته است.

به گفته رهبران مسوولان نهادهای امنیتی، فشار آمریکا بر پاکستان و گروه طالبان باعث شده که حملات تروریستی انتحاری شدت یابد و از مردم بیگناه افغانستان قربانی بگیرد.

معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی افغانستان، نیز در این نشست خبری گفت که افتتاح پروژه‌های اقتصادی باعث افزایش حملات در افغانستان شده است.

او گفت که شهری شدن جنگ یکی از دلایل رویارویی با چندین گروه تروریستی است.

دست آورد ها

با آن که محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان ناکامی های نهاد های امنیتی در حملات اخیر در کابل و ولایات دیگر را می پذیرد اما تاکید دارد که نباید از دست آورد های نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان چشم پوشی کرد.

آقای استانکزی گفت که در پیوند به حمله اینتر کانتیننتال 5 تن بازداشت شده که یک تن آنها موفق به فرار شده و به پاکستان رفته است. او هم‌چنان گفت در پیوند به حمله دیروز در کابل نیز 4 تن بازداشت شده اند.

رییس عمومی امنیت ملی گفت که در یک هفته‌ی گذشته ۱۹۵ تن را در پیوند به فعالیت‌های هراس‌افگنانه از ولایات مختلف کشور بازداشت کرده اند.

محمد معصوم استنکزی افزود که مدرسه هایی در پاکستان وجود دارند که حملات انتحاری در افغانستان را سازماندهی می کنند.

از سوی هم، طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی افغانستان گفت که ارتش افغانستان یک ارتش 16 ساله است اما با توانایی هایی که دارد می تواند عملیاتی را راه اندازی کند که یک ارتش 40 ساله انجام می دهد.

وزیر دفاع افغانستان گفت که نیروهای امنیتی این کشور نه تنها با گروه طالبان بلکه با بیست گروه تروریستی در جنگ است و تعهد سپرد که انتقام خون شهدا را می گیرد.

او افزود که در ۴۸ ساعت گذشته، نیروهای امنیتی افغانستان ۱۰۶ مخالف دولت را کشته است و ۱۱ قرارگاه آنها را از بین برده است.

ویس احمد برمک، وزیر امور داخله نیز تاکید کرد که خلاهای امنیتی شناسایی شده و تاکید کرد که در ماه‌های آینده امنیت بهبود خواهد یافت.

وزیر امور داخله ضعف در این نهاد را نپذیرفته و می گوید که پولیس نیز در این راه قربانی داده است. او می گوید برخی حملاتی هستند که قابل کنترول نمی باشند.

به گفته که او تصاویر هوایی ضبط شده نشان می‌دهد که انفجار توسط یک عراده موتر که به شکل آمبولانس رنگ شده بوده، صورت گرفته است.

این مسوولان امنیتی هم‌چنان گفتند که استعفای آنان راه حل نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *