مثلث منازعه؛ ۳ یافته جدید در باره تداوم جنگ در افغانستان

توسطعلی شیر شهیر

بهمن ۵, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

پژوهش تازه واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان نشان می‌دهد که برنامه معیشت بدیل کوکنار در این کشور، پایدار و موثر نبوده و در عوض کشت و تولید مواد مخدر را افزایش داده است.

مسوولان واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان حین اعلام این پژوهش در کابل برنامه‌های معیشت بدیل مواد مخدر را در افغانستان ناکام عنوان کرده و تاکید کردند که پس از ختم این برنامه‌ها به‌ویژه در زون هلمند، ساحات زیر کشت تریاک، بیشتر از پیش افزایش یافته است.

اورزلا نعمت، رییس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، در برنامه اعلام نتایج این پژوهش در کابل گفت: «یافته ما درباره برنامه معیشت بدیل این است که این برنامه‌ها پایداری نداشته و مساله دسترسی کشاورزان را به بازارها در نظر نگرفته است. این پروژه در جریان تطبیق برنامه مؤثر بوده، اما با ختم برنامه در آن مناطق کشت خشخاش به مراتب بیشتر شده ‌است.»

این نهاد پژوهشی، ١٣ ماه پیش، تحقیقى را زیر نام «مدیریت منابع طبیعى در آغاز عصر تحول» در مورد کشت کوکنار، منازعه بین ده‌نشین و کوچی و منابع طبیعی افغانستان آغاز کرده بود.

براساس یافته‌های واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان معادن به منبع تمویل تروریزم در این کشور تبدیل شده است
براساس یافته‌های واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان معادن به منبع تمویل تروریزم در این کشور تبدیل شده است

خانم نعمت می‌گوید که منازعات بین ده‌نشین و کوچی‌ها، قومی و قبیله‌ای نیست بل که این منازعات بیشتر بخاطر منابع طبیعى، مالکیت منابع طبیعى و استفاده از منابع طبیعى می‌باشد.

به گفته مسوولان این نهاد معلومات ارایه شده، یافته‌های اولیه این پژوهش است و تاهنوز این تحقیق کامل نشده است. این تحقیق به کمک مالی اتحادیه‌ی اروپا در 14 ولایت افغانستان انجام می‌شود که حدود ۳۶ ماه را در بر خواهد گرفت.

منازعه با کوچی‌ها

در بخش منازعه کوچی‌ها با ده نشینان نیز یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهند که منازعه کوچی‌ها با ده‌‌نشینان بیشتر بر سر منابع طبیعی و علف چرها بوده و ربطی به مسایل قومی ندارد.

این تحقیق نشان داده است که کوچی‌ها باعث تخریب زمین و زراعت مردم شده و در مقابل مردم محلى از ورود کوچى‌ها به مناطق شان جلوگیرى می‌کنند.

آنتونیو جیستوزی، یکی از محققان واحد ارزیابی افغانستان گفت که منازعه کوچی‌ها و ده‌نشینان بر افزایش و ادامه جنگ در این کشور نیز تاثیرگذار است؛ زیرا با وجود این مشکل، مردم محل به ملیشه‌سازی رو می‌آورند تا مانع کوچی‌ها شوند و در مقابل کوچی‌ها به طالبان رو می‌آورند تا بر علف چرها مسلط گردند.

اورزلا نعمت، رییس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان گفت که این تحقیق در حدود ۳۶ ماه، در ۱۴ ولایت انجام شده و نتایج آن دولت افغانستان را کمک می‌کند تا در مورد برنامه‌های زراعتی، اقتصادی و استفاده از آب‌های زیرزمینی و زمین به نفع مردم استفاده کند و زمینه های ادامه جنگ را در این کشور کاهش دهد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که روند مسکن‌گزین شدن کوچی‌ها تسریع شده و مسکن‌گزینی به‌عنوان منبع منازعه، اهمیت روزافزون یافته است.

در این گزارش آمده است که افراد قدرمند کوچی‌ها در هدایت منازعه و مسکن‌گزینی، نقش فزاینده‌ای داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد که اهمیت روابط اجتماعی میان آنان، سریع‌تر تغییر می‌کند.

براساس این تحقیق منازعه با کوچی‌ها یکی از دلایل دیگر ادامه جنگ در افغانستان عنوان شده است
براساس این تحقیق منازعه با کوچی‌ها یکی از دلایل دیگر ادامه جنگ در افغانستان عنوان شده است

این پژوهش نشان می‌دهد که درگیری بر سر علف‌چرها با مسدود کردن مسیرهای دسترسی به این چراگاه به‌بهای بدتر شدن وضعیت در مناطقی که ممانعت‌ها در آن رخ می‌دهد، هم‌چنان ادامه دارد.

در بخشی از این گزارش در مورد منازع کوچی‌های آمده است: « با این وجود دولت افغانستان تماشاگر درگیری‌های جاری بوده است و نقش فعالی در حل و فصل آنها ایفا نمی‌کند. حل این منازعات عمدتا از طریق میانجی گری اشخاص ثالث صورت گرفته است که از این میان سایر رهبران جامعه انتخاب شده اند.»

افزایش کشت کوکنار

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان در برنامه اعلام نتایج ابتدایی این تحقیق در کابل گفته که کشت کوکنار در سال گذشته‌ی میلادی در افغانستان به‌گونه‌ی بی پیشنه‌ای افزایش یافته است.

به گفته‌ی سفیر اتحادیه اروپا، مواد مخدر و قاچاق آن به یکی از منابع مهم تمویل تروریستان در افغانستان تبدیل شده است. آقای مایدون تاکید می‌کند که جلوگیری از کشت کوکنار، قاچاق مواد مخدر و حل منازعات کوچی‌‌ها با ده‌نشینان برای رسیدن به صلح کمک می‌کند.

اما مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر نتیجه‌ی گزارش را مبنی بر افزایش کشت کوکنار رد می‌کنند.

opium5
مسوولان واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان می‌گویند که برنامه معیشت بدیل کوکنار در این کشور برای کاهش تولید مواد مخدر، ناکام بوده است

جاوید احمد قایم، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر به‌خبرنامه گفت که برنامه معیشت بدیل کوکنار سبب کاهش کشت و تولید مواد مخدر شده است، اما پس از پایان این برنامه، برخی از کشاورزان دوباره به کشت کوکنار روی آورده‌اند.

مسوولان وزارت مواد مخدر در حالی افزایش کشت تریاک را در این کشور رد می‌کند که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد دوماه پیش در گزارشی اعلام کرد که تولید مواد مخد حدود 63 درصد در افغانستان افزایش یافته است.

حکومت افغانستان در سال 1384 خورشیدی، برای محو کشت کوکنار، برنامه معیشت بدیل را روی دست گرفت و تاکنون در این عرصه میلیون‌ها دالر به مصرف رسیده است. این برنامه یکی از پنج بخش راهبرد ملی اداره‌ی مواد مخدر وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان است. مسوولان وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که برنامه معیشت بدیل باید طولانی مدت باشد.

منبع تمویل تروریزم

پژوهش واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان نشان می‌دهد که عدم مدیریت منابع طبیعی عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان است.

کار ساحوی این پروژه  شامل ۱۶مورد مطالعات موردی در سراسر افغانستان می‌شود که شامل مصاحبه‌ها با مقامات دولتی، رهبران جامعه و سایر ناظران منازعه در کابل و ولایات می‌باشد.

این تحقیق در مورد استخراج غیر قانونی معادن گفته که دولت باید به مدیریت و تسلط بر ساحاتی که معادن در آن وجود دارد توجه بیشتر کند. تاکید جدی این پژوهش بر سر منع استخراج غیر قانونی معادن افغانستان بوده که از سوی این نهاد یکی از منابع اصلی تمویل تروریزم و دوام جنگ در افغانستان عنوان شده است.

پیری مایدون، سفیر اتحادیه اروپا در برنامه اعلام نتایج این پژوهش در کابل گفت که توجه جدی آنان روی استخراج غیر قانونی معادن افغانستان است؛ زیرا این امر سبب شده که تروریستان از استخراج غیر قانونی معادن به عنوان منابع مالی خود بهره ببرند و جنگ در افغانستان را دوام بخشند.

مسوولان واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان حین اعلام نتیجه این تحقیق در کابل
مسوولان واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان حین اعلام نتیجه این تحقیق در کابل

آقای مایدون گفت: « ما آماده همکاری با دولت افغانستان هستیم تا جلو استخراج غیر قانونی معادن را بگریم و هم‌چنان منابع تمویل مالی تروریستان را قطع کنیم.»

سفیر اتحادیه‌ی اروپا تاکید کرده است که باید از بخش خصوصی و هم‌چنان سکتور زراعت حمایت‌های جدی صورت بگیرد و مبادلات تجارتی افغانستان با اتحادیه اروپا از مرز ۳۰۰ میلیون یورو، فراتر رود.

در این تحقیق هم‌چنان آمده است که بخش زراعت افغانستان نیز زیر تاثیر کشت کوکنار در این کشور قرار گرفته است؛ امری که از سوی مقام‌های وزارت زراعت افغانستان رد می‌شود.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان به خبرنامه گفت که اجرای پروژه های که جایگزین مواد مخدر در افغانستان بوده، دستاورهای خوبی داشته است و همکاران بین المللی افغانستان، میلیون‌ها دالر را برای پروژه های بدیل کوکنار مصرف کرده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *