جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

3 روز پس از حمله بر انترکانتیننتال؛ ابهام در چگونگی وقوع رویداد، آمار تلفات و پرسش‌های بی پاسخ دیگر

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

سه روز پس از حمله خونین طالبان بر هوتل انترکانتیننتال در قلب شهر کابل می‌گذرد اما هنوز مردم و رسانه‌ها در مورد چگونگی وقوع این رویداد و تلفات برجا مانده از آن معلومات یکدست و روشن ندارند. آمار و ارقام و اطلاعات ارایه شده تاکنون نه تنها باهم مطابقت ندارد بل که در مواردی متناقض است.

حوالی ساعت 9 شام روز شنبه، 30 جدی، چندین مهاجم انتحاری به هوتل انترکانتیننتال در باغ بالا در مرکز شهر کابل حمله کردند و برای بیش از 12 ساعت با نیروهای ویژه پولیس افغانستان جنگیدند. بخش‌هایی از این هوتل در آتش سوخت و هنوز روشن نیست خسارت بر جا مانده از آن در چه سطح قرار دارد.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و اعلام کرده است که پنج مهاجم این گروه در این حمله شرکت داشته‌اند. اما حکومت افغانستان مدعی است که حمله در بیرون از افغانستان و در خاک پاکستان طراحی شده و اطلاعات استخباراتی نشان می‌دهد که این حمله از سوی شبکه حقانی انجام شده است.

تلفات حمله مرگبار

وزارت داخله افغانستان نخست در روز یکشنبه اعلام کرد که 5 غیرنظامی در این رویداد کشته شده و 6 تن دیگر به‌شمول چند نظامی زخم برداشته‌اند. اما این رقم تا ساعات بعد تغییر کرد. در عین زمان شاهدان عینی از رقم تلفات بر جا مانده از حمله طالبان بر این هوتل حکایت دیگری داشتند.

وزارت داخله افغانستان پس از پایان یافتن حمله مهاجمان بر هوتل انترکانتیننتال در اعلامیه‌ای گفت که 5 افغان و 14 شهروند خارجی در این رویداد کشته شده و 10 تن دیگر به‌شمول 6 سرباز پولیس زخم برداشته‌اند. برخی از رسانه‌ها اما از جان باختن 22 تن به‌شمول 14 شهروند خارجی خبر دادند.

هرچند مقام‌های افغان از آغاز تحقیقات و تشخیص هویت قربانیان خبر داده اما هنوز روشن نیست که رقم نهایی تلفات این رویداد چگونه است. یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان امروز در اعلامیه‌ای گفته است که یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که 18 غیر نظامی در این حمله کشته شده و 12 تن دیگر زخم برداشته‌اند. در عین حال رسانه‌های داخلی افغانستان هم رقم تلفات را تا 43 نفر نیز گزارش داده‌اند.

Intercon-hotel-attack
هرچند مقام‌های افغان از آغاز تحقیقات و تشخیص هویت قربانیان خبر داده اما هنوز روشن نیست که رقم نهایی تلفات این رویداد چگونه است

یوناما گفته است که هنوز رقم دقیق تلفات روشن نیست و تیم حقوق بشر این نهاد برای یافتن حقایق در مورد حمله بر غیرنظامیان به هوتل رفته و جزئیات بیشتر تحقیق را به‌زودی منتشر می‌کند. این نهاد گفته است که امکان افزایش آمار تلفات وجود دارد.

در جریان 12 ساعت درگیری مهاجمان با نیروهای ویژه پولیس و امنیت ملی، به گفته‌ی وزارت داخله افغانستان 160 مهمان هوتل انترکانتیننتال نجات داده شده‌اند که از این میان 41 تن شهروندان خارجی بوده‌اند.

قربانیان چه کسانی بودند؟

علاوه بر شهروندان افغانستان، در میان کشته شده‌های حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال شهروندان کشورهای خارجی نیز دیده می‌شوند. 9 شهروند اوکراین، یک یونانی، یک قزاقستانی و یک آلمانی شامل این افراد اند اما جسد دو تن دیگر هنوز مشخص نشده است.

در همین حال شرکت هوایی کام‌ایر در اطلاعیه‌ای از کشته و زخمی شدن شماری از خلبانان و خدمه پرواز این شرکت خبر داده و گفته که این رویداد باعث لغو تعدادی از پروازهای کام‌ایر شده است. 11 کارمند این شرکت در حمله شام روز شنبه جان باخته‌اند و شماری از این افراد شهروندان خارجی اند.

شماری از مقام‌های حکومتی افغانستان نیز در این رویداد جان باخته‌اند. عبدالله وحید پویان، سرقنسل پیشین افغانستان در پیشاور پاکستان، جمال‌الدین پادشاه خیل، رییس مخابرات ولایت فراه و احمد فرزان، مسئول رسانه‌های شورای عالی صلح افغانستان از جمله مقام‌های حکومتی اند که در این رویداد کشته شده اند.

چگونگی حمله

همواره پس از وقوع رویدادهایی نظیر حمله بر هوتل انترکانتیننتال پرسشی که مطرح می‌شود این است که مهاجمان چگونه وارد محل شده و به حملات شان آغاز کردند. زوایای تاریک حمله بر هوتل انترکانتیننتال هنوز روشن نشده است و نهادهای امنیتی افغانستان گفته‌اند که در این مورد تحقیق می‌کنند.

در نخستین ساعات حمله طالبان بر هوتل انترکانتیننتال پولیس افغانستان اعلام کرد که مهاجمان ممکن است از سمت شمالی هوتل وارد شده باشند اما روز بعد ویس احمد برمک، وزیر داخله این کشور گفت که تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که مهاجمان از قبل با هوتل آشنایی داشته و با فضای داخلی آن بیگانه نبوده‌اند. به گفته‌ی او، به غیر از دروازه ورودی، اطراف هوتل به شدت محافظت شده است و با دیوار و سیم خاردار پوشانده شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر به این حمله با دید شک نگاه می‌کنند و مدعی اند که تا از داخل هوتل هماهنگی و یا همدستی وجود نداشته باشد، ممکن نیست چنین حمله‌ای از بیرون انجام شده باشد. این افراد به این باور اند که ممکن است از داخل هوتل با مهاجمان همکاری صورت گرفته باشد. شاهدان عینی که در شب رویداد در هوتل حضور داشتند نیز گفته‌اند که مهاجمان از دروازه عمومی وارد شده و سپس شروع به تیراندازی کردند.

جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی در فیسبوک خود به نقل از یکی از اعضای گروه تحقیق در هوتل انترکانتیننتال نوشته است که «تروریستان برخی اتاق‌های اتباع خارجی را با کلید بازکرده‌اند.»

اما آنچه تاکنون مورد توافق شاهدان عینی و مقام‌های حکومتی می‌باشد این است که مهاجمان مسلح بدون هیچ‌گونه مقاومتی بر هوتل حمله کرده‌اند. این مهاجمان پس از رسیدن به داخل هوتل به تیراندازی شروع کرده‌اند.

شرکت امنیتی کجاست؟

هوتل انترکانتیننتال یکی از هوتل‌های به شدت محافظت شده در کابل است. این امر باعث شده است که مهمانان آن بیشتر شهروندان خارجی و مقام‌های بلندپایه باشند. در کنار این بیشتر برنامه‌های مهم دولتی و غیردولتی نیز در این هوتل برگزار می‌شود.

پس از وقوع رویداد شنبه شب نخستین پرسشی که مطرح شد این بود که نیروهای امنیتی کجا بودند که چندین مهاجم به سادگی با سلاح و مهمات وارد هوتل شدند. شاهدان عینی هم گفته‌اند که آنان هیچ مقاومتی را در برابر ورود مهاجمان به هوتل ندیده‌ اند.

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده تاکنون حکایت از مسلح بودن مهاجمان با انواع مختلف سلاح و تجهیزات جنگی دارد که در بیش از 12 ساعت جنگ به کار برده شده است.

وزارت داخله افغانستان پس از این رویداد اعلام کرد که 21 روز پیش مسئولیت تأمین امنیت هوتل انترکانتیننتال از پولیس به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود. به گفته‌ی وزارت داخله افغانستان، شرکت KBSC یا شرکت امنیتی کابل-بلخ با هزینه بیشتر از مصرف 90 سرباز پولیس مسئولیت تأمین امنیت هوتل انترکانتیننتال را بر عهده گرفته بود.

عکس ویس برمک

این وزارت اما آن‌چه را هنوز بی‌پاسخ گذاشته این است که نمی‌داند این شرکت چگونه جواز فعالیت به‌دست آورده و چگونه فعالیت می‌کند.

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که واگذاری مسئولیت تأمین امنیت این هوتل به یک شرکت خصوصی پس از به رقابت گذاشته شدن قرارداد سپرده شده است. اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان گفته است که شورای امنیت ملی و نهادهای دیگر امنیتی از این قرارداد آگاه بوده‌اند.

طلوع نیوز در گزارش ویژه دریافته که مهاجمان انتحاری از سه ایست بازرسی گذشته و از دروازه عمومی داخل هوتل شده‌اند. این گزارش گفته است که مهاجمان همراه با جنگ افزارهای شان با یک موتر نوع تونس پر از مواد منفجره به هوتل انترکانتیننتال انتقال داده شده بودند.

محکومیت گسترده

حمله بر هوتل انترکانتیننتال کابل با محکومیت‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان این حمله را محکوم کرده و آن را جنایت ضد بشری خوانده‌اند.

آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد حمله بر غیرنظامیان در هوتل انترکانتیننتال را محکوم کرده است. همزمان با او نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز با محکوم کردن این حمله گفته است که «عمل طالبان ظالمانه است.»

دیدبان حقوق بشر نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که هدف قراردادن غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و کسانی که دستور این حمله را داده‌اند، مجرمان جنگی اند.

وزارت خارجه امریکا هم در بیانه‌ای با قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده و گفته که ایالات متحده امریکا در کنار دولت و مردم افغانستان در راستای تأمین صلح و ثبات می‌ماند. ایران، پاکستان، هند و اوکراین از دیگر کشورهایی است که حمله بر هوتل انترکانتیننتال را محکوم کرده‌اند.

حمله شام روز شنبه دومین حمله در هفت سال گذشته بر هوتل انترکانتیننتال است. در ماه جون سال 2011 میلادی نیز گروه طالبان بر این هوتل حمله کرده و جان 21 نفر را گرفتند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان