بودجه مالی 97 با افزایش 17 میلیارد افغانی از سوی پارلمان تایید شد

توسطعلی شیر شهیر

دی ۲۷, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه‌ی عمومی امروز چهارشنبه‌اش، بودجه ملی سال مالی 1397 را با اکثریت آرا مورد تایید قرار داد.
این مجلس با آوردن تغییراتی در مجموع این بودجه، بودجه توسعه‌ای و منابع تمویل آن، با تاکید بر شمولیت شماری از جاده‌ها در این بودجه در وسط سال، تایید کردند.

شماری از نمایندگان مجلس افغانستان به‌دلیل حذف پروژه‌های سرک‌سازی از بودجه‌ی ملی اعتراض داشتند و تاکید می‌کردند در صورت که این پروژه‌ها شامل بودجه نباشد، آنان سند بودجه‌ی ملی 97 را مورد تایید قرار نمی دهند.

اما مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغانستان در این جلسه تاکید کردند که این پروژه ها در وسط سال شامل این بودجه شده و کارهای آن شروع خواهد شد.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌ی افغانستان گفت : « سرک های روستایی تعداد آن ها سروی و دیزاین آن خلاص شده است، کارهای تدارکاتی آن نیز تکمیل شده و ما همراه بانک جهانی حرف زده ایم، یک پروژه اختصاصی برای این کار در چوکات وزارت احیا و انکشاف دهات مدنظر گرفته شده است.»

eklil
به گفته مقام‌های وزارت مالیه افغانستان بودجه سال مالی 97 متوازن و با معیار‌های جهانی اماده شده است

آقای حکیمی هم‌چنان در پاسخ به شکایت شماری از نمایندگان به دلیل عدم توازن بودجه گفت که آنان دوپروژه کلان را در مناطق مرکزی از جمله 200 کیلومتر سرک دره‌صوف-بامیان و یک سرک دیگر را به ارزش 250 میلیون دالر در نظر گرفته اند.

پیش از این مجلس نمایندگان افغانستان بودجه‌ی سال 1397 را رد کرده بودند و از وزارت مالیه‌ی افغانستان خواسته بودند که برای رفع نواقص آن اقدام کند.

به گفته‌ی نمایندگان مجلس نمایندگان عدم توازن بودجه، افزایش کارمندان بدون وجود دلایل موجه، اضافه کردن واحدهای بودجه‌ای تصویب نشده، کاهش بودجه توسعه‌ای و عدم رعایت اصولنامه بودجه‌ای از مواردی بود که نتوانسته قناعت نمایندگان مردم را جلب کند.

سند نهایی

مجموع بودجه‌ی ملی سال مالی 1397 در سند اول در حدود 360 میلیارد افغانی بود، اما بعد از آوردن تغییرات این میزان به 377 میلیارد افغانی افزایش یافت.

بودجه‌ی عادی در سند اول حدود 267 میلیارد افغانی بود که با کاهش یک میلیارد افغانی به 266 میلیارد افغانی تقلیل یافته است.

بودجه توسعه‌ای در سند بودجه‌ی اول حدود 93 میلیارد افغانی بود، اما در سند نهایی این میزان به 110 میلیارد افغانی افزایش یافت.

به همین‌سان در منابع تمویل خارجی نیز به‌طور نسبی تغییراتی رونما شده است. تمویل این بودجه از منابع خارجی در سند اول در حدود 187 میلیارد افغانی بود، اما در سند جدید این میزان به 191 میلیارد افغانی افزایش یافته است.

کسر بودجه در بودجه عادی نیست، اما در بودجه‌ی توسعه‌ای کسر بودجه در حدود 14 میلیارد افغانی می‌باشد.

اولویت بودجه 97

اولویت بودجه 97 افغانستان بخش‌های امنیت، معارف ، زیربنا، زراعت و روستا اعلام شده‌است.

مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که درآمد داخلی افغانستان در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۲۵ درصد رشده داشته و این وزارت پیشبینی کرده که سطح عواید داخلی در سال ۱۳۹۷ به حدود ۲.۵ میلیارد دالر برسد.

بودجه سال گذشته‌ی افغانستان حدود ۶.۶ میلیارد دالر بود که حدود ۴.۱ میلیارد دلار بودجه عادی و حدود ۲.۵ میلیارد دلار بودجه توسعه‌ای این کشور بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *