احمد ناصر سرمست؛ نام بزرگ موسیقی و مشعل‌دار دیپلماسی فرهنگی افغانستان جدید

توسطعلی شیر شهیر

دی ۲۷, ۱۳۹۶ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ ,

احمد ناصر سرمست، رییس و بنیان‌گذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان است. او به تازگی به‌عنوان یکی از چهل فرد تاثیرگذار فرهنگی جهان، به حیث یکی از سخنرانان گردهمایی سالانه‌ی «مجتمع اقتصادی جهان» در شهر داوس سویس انتخاب شده است.

آقای سرمست تنها افغان است که در بخش موسیقی دُکترا دارد و تاهنوز توانسته بیش از 15 جایزه معتبر بین‌المللی را در بخش فرهنگ و هنر موسیقی به‌دست آورد.

جایزه بین المللی «تقدیر از شایستگی» (International Citation of Merit) در سال 2017 از انجمن بین المللی هنرهای اجرایی، جایزه « تغییردهندگان بازی در آسیا» (Asia Game Changer Awards) در سال 2016 از انجمن جهانی آسیا، جایزه نجات میراث‌های فرهنگی یونسکو (UNESCO Cultural Heritage Rescue Prize) در سال 2016، جایزه‌ی اول ون هویی یونسکو در بخش ابتکارات آموزشی در سال 2016، جایزه فارالتحصیلان ممتاز دانشگاه مونش(Arts Distinguished Alumni Award) از دانشگاه مونش در سال 2014 و جایزه عضویت افتخاری انجمن سلطنتی فیلارمونیک بریتانیا در سال 2013 از جمله جایزه‌های بین‌المللی است که او تاهنوز به‌دست آورده است.

آقای سرمست تنها افغان است که در بخش موسیقی دُکترا دارد
آقای سرمست در جمع راهبران فرهنگی 2018

آقای سرمست برای سومین‌بار است که به نمایندگی از فرهنگ و هنر افغانستان در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده و سخنرانی می‌کند.

موضوع سخنرانی او در سال 2014 در این مجمع در مورد «نقش هنر و فرهنگ در نزدیک‌کردن جهان» بود. او در یک پنل سه نفری، همراه با وزیر اطلاعات و فرهنگ اندونیزیا و رییس موزیم لندن ظاهر شد و در مورد این‌که چگونه هنر و فرهنگ می‌تواند امید خلق کند، انگیزه دهد و برای تغییر زندگی انسان‌ها موثر باشد، سخنرانی کرد.

احمد سرمست در این سخنرانی‌اش که اکثر شرکت‌کنندگان این برنامه را تحت تاثیر قرار داده بود، توضیح داد که چگونه انستیتوت ملی موسیقی افغانستان برای توان‌مند‌سازی زنان افغان موثر واقع شده و چگونه می‌تواند هنر و به ویژه موسیقی در افغانستان انگیزه خلق کند و سبب تغییرات اجتماعی در این کشور شود.

ahmad-sarmast-7
احمد سرمست در مجمع جهانی اقتصاد در سال 2014 میلادی

تصویر افغانستان جدید

دومین حضور آقای سرمست در مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 میلادی بود؛ سالی که تیم ارکستر دختران افغان (زهره) توانست پا به سکوی جهانی بگذارد و برای اولین‌بار در مجمع جهانی اقتصاد اجرای زنده داشته باشد.

تیم ارکستر زهره که یکی از گروه‌های موسیقی انستیتوت ملی موسیقی افغانستان می‌باشد، باحضور و اجرای موسیقی در این گردهمایی جهانی مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفت و سوژه‌ی روز اکثر رسانه‌های معتبر بین‌المللی شد.

با این وجود آقای سرمست به عنوان یکی از 40 چهره تاثیرگذار فرهنگی در گردهمایی امسال «مجمع جهانی اقتصاد» که قرار است به تاریخ 23 تا 26 جنوری در شهر داوس برگزارشود، سخنرانی می‌کند. شعار امسال این گردهمایی «ایجاد فردای مشترک در جهان از هم‌پاشیده» است.

احمد سرمست به خبرنامه گفت: «ما با حضور در چنین مجمع‌های جهانی می‌خواهیم ثابت کنیم، افغانستانی که در لابلای اخبار جنگ و خشونت و خبرهای انتحاری، گم شده‌است و کشوری که همواره نامش با انتحاری و تروریزم گره خورده، این تنها چهره‌ی این کشور نیست. می‌خواهیم تصویر دیگری از افغانستان به جهان نشان دهیم. افغانستانی که در آن امید هنوز زنده است، افغانستانی که شهروندان آن تشنه‌ی علم و پیشرفت اند و افغانستانی که شهروندان آن برای حقوق مساوی و تنوع فرهنگی فعالیت و مبارزه می‌کنند.»

اشتراک دخترخانم‌های افغانستان در یک گردهمایی جهانی که در آن 3هزار رهبر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان شرکت می‌کنند، خود آن نوید‌بخش آمدن یک تغییرات مثبت در افغانستان بود
تیم ارکستر دختران افغان

به گفته‌ی این چهره فرهنگی افغانستان، در سال گذشته‌ی میلادی حضور افغانستان و بخش فرهنگی این کشور در مجمع جهانی اقتصاد خیلی پر رنگ بود. او می‌گوید که خود حضور تیم ارکستر دختران افغان در این مجمع بزرگ و جهانی یک پیام مثبت و نیک برای جامعه جهانی داشت و انعکاس‌دهنده‌ی تغییرات مثبت در 10 سال اخیر در افغانستان بود.

آقای سرمست گفت که «اشتراک دخترخانم‌های افغانستان در یک گردهمایی جهانی که در آن 3هزار رهبر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان شرکت می‌کنند، خود آن نوید‌بخش آمدن یک تغییرات مثبت در افغانستان بود.»

چهره فرهنگی

احمد ناصر سرمست پسر استاد سلیم سرمست، یکی از چهره‌های علمی و اکادمی موسیقی افغانستان است. سلیم سرمست نام آشنایی در جامعه موسیقی افغانستان می‌باشد که رهبر ارکستر، آهنگ‌ساز و نوازنده بود.

آقای ناصر سرمست تحصیلات موسیقی خود را در دهه‌ی هفتاد میلادی در افغانستان در مکتب موسیقی که وجود داشت، شروع کرد. او بعد از ختم مکتب شامل دانشگاه کابل شد و از طریق این دانشگاه توانست در یک فرصت تحصیلی به روسیه برود و تحصیلات عالی‌اش را آنجا ادامه دهد.

آقای سرمست دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد‌‌ش را در «دانشگاه کنزرواتور چیکوفسکی» به پایان رساند.

او می‌گوید که بعد از ختم تحصیلات‌اش از مسکو خواست به افغانستان برگردد، اما به گفته‌ی او «آغاز جنگ‌ها، تعصبات و ممانع فراروری موسیقی» نگذاشت که او به افغانستان بازگردد. سرمست بعد از آن به استرالیا رفت و تحصیلات‌اش را در مقطع دکترا ادامه داد.

آقای سرمست دکترای خود را در بخش موسیقی در انستیتیوت موسیقی دانشگاه مونش در استرالیا به پایان رساند و به‌عنوان پژوهشگر افتخاری در این انستیتیوت، فعالیت دارد.

ایجاد انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در سال 2010 و هم‌چنان نوشتن کتاب «بررسی تاریخ موسیقی افغانستان» به زبان انگلیسی از جمله کارهای برجسته‌ی آقای سرمست در جامعه‌ی موسیقی افغانستان می‌باشد.

انستیتوت ملی موسیقی

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در سال 2010  میلادی توسط احمد سرمست در کابل بنیان‌گذاری شد. به گفته‌ی آقای سرمست هدف ایجاد این انستیتوت حفظ، نگهداشت و بازسازی صنعت‌های موسیقی افغانستان و تضمین تنوع موسیقی در این کشور بوده است.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در کمتر از ده سال فعالیت‌اش توانسته‌است که 11 دسته‌ی موسیقی خُرد و بزرگ را در افغانستان ایجاد کند
انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در کمتر از ده سال فعالیت‌اش توانسته‌است که 11 دسته‌ی موسیقی خُرد و بزرگ را در افغانستان ایجاد کند

او می‌گوید ماموریت دیگر این نهاد فرهنگی، بهبود زندگی کودکان افغانستان از طریق موسیقی و ایجاد گفتگ‌و‌گوی فرهنگی میان افغانستان و جامعه جهانی بوده است.

این نهاد موسیقی در حال حاضر حدود 250 دانش‌آموز دارد که از این میان یک سوم دانش‌آموزان آن را دختران تشکیل می‌دهند.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در کمتر از ده سال فعالیت‌اش توانسته‌است که 11 دسته‌ی موسیقی خُرد و بزرگ را در افغانستان ایجاد کند. بزرگ‌ترین گروه آن، تیم ارکستر جوانان افغانستان است که به گفته‌ی رییس این انستیتوت این تیم سفرها و برنامه‌هایی را در ستیچ‌های بزرگ جهانی داشته است.

دومین گروه بزرگ این نهاد آموزش موسیقی، تیم ارکستر دختران افغان (زهره) است. این تیم در سال 2015 ایجاد شده و حدود بیش از 30 دختر در آن عضویت دارد.

آقای سرمست می‌گوید: «ارکست بانوان افغان که همه‌ی اعضای آن را دختران تشکیل می‌دهند، بیش از 30 عضو دارد که در راس آن دختری جوانی به‌نام نگین اخپلواک قرار دارد. تیم ارکست دختران یک دستاور بزرگ در جامعه موسیقی افغانستان و انستیتوت ملی موسیقی است.»

ahmad-sarmast-5
آقای سرمست حین دریافت جایزه نجات میراث‌های فرهنگی یونسکو در سال 2016 میلادی

بزرگ‌ترین کنسرت این تیم در سال 2017 بود که در بیشتر از 5 کشور اروپایی اجرا کردند. مهم‌ترین اجرای این تیم در مراسم اختتامیه مجمع جهانی اقتصاد بود.

موسیقی افغانستان

به گفته‌ی آقای سرمست در صورت نگاه به تغییرات موسیقی در سال‌های اخیر، برگشت موسیقی به صحنه فرهنگی و اجتماعی افغانستان یک دستاورد بزرگ در 14 سال اخیر می‌باشد.

او می‌گوید که حضور پسران و دختران، ایجاد نهادهای آموزشی موسیقی مثل انستیتوت ملی موسیقی و دیپارتمنت موسیقی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل از جمله دستاوردهای خوب در حوزه موسیقی این کشور است.

آقای سرمست می‌گوید که «نهاد موسیقی افغانستان در کنار دستاوردهای که در ده سال اخیر داشته این بوده که این نهاد ها مشعل‌دار دیپلوماسی فرهنگی بین افغانستان و جامعه جهانی بوده است. حضور دختران و پسران جوان مستعد و توانای افغانستان در این نهادها نشان می‌دهد که تغییرات مثبت و گام‌های بلند در بخش موسیقی افغانستان برداشته شده است.»

آقای سرمست می‌گوید که حضور پسران و دختران، ایجاد نهادهای آموزشی موسیقی مثل انستیتوت ملی موسیقی و دیپارتمنت موسیقی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل از جمله دستاوردهای خوب در حوزه موسیقی این کشور است
آقای سرمست می‌گوید که حضور پسران و دختران، ایجاد نهادهای آموزشی موسیقی مثل انستیتوت ملی موسیقی و دیپارتمنت موسیقی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه کابل از جمله دستاوردهای خوب در حوزه موسیقی این کشور است

این استاد موسیقی افغانستان اما تاکید می‌کند که در کنار این دستاوردها، موسیقی افغانستان و هنرمندان این کشور با چالش‌های بسیاری نیز روبرو اند.

او می‌گوید: «از آن جمله می‌توان به‌بسترهای لازم حقوقی که متضمن ایجاد فضای کار خلاقانه و دست‌مزد عادلانه برای موسیقی افغانستان باشد، تذکر دهیم. افغانستان شاید یگانه کشوری باشد که تا به حال قانون کاپی‌رایت ویژه‌ای برای موسیقی وجود ندارد و تا حالا قانون حق الامتیاز که بتواند متضمن یک زندگی مرفه برای هنرمند موسیقی باشد وجود ندارد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *