چالش‌های برق‌رسانی برشنا؛ از باج‌گیری زورمندان تا گزینش کارمندان این شرکت توسط طالبان

توسطعلی شیر شهیر

دی ۲۰, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

مقام‌های شرکت برشنا از نپرداختن پول برق توسط شماری از مقام‌های حکومتی و زورمندان شکایت دارند. امان الله غالب، رییس شرکت برشنا در مراسم امضای پنج پروژه خریداری تجهیزات، از دست‌آورد ها و چالش‌های یک سال پسین این شرکت سخن گفت.

به گفته‌ی اقای غالب در یک سال گذشته، ضایعات برق با 7درصد کاهش به 33 درصد رسیده است و در شش ماه پسین از 10.6 میلیارد بدهی‌ های این شرکت، 2.5 میلیارد آن جمع‌آوری شده است.

با این وجود این شرکت، شماری از مقام‌های حکومتی را به نپرداختن پول برق متهم می‌کند و تاکید دارد که اگر این مقام‌ها بدهی‌شان را نپردازند، آنان مجبور اند این پول شان را از حکومت بگیرند.

electricity
امان‌الله غالب رییس شرکت برشنا می‌گوید در یک سال گذشته، ضایعات برق با 7درصد کاهش به 33 درصد رسیده است

غالب گفت: «جناب معاون صاحب قبلی قرضدار استند که ما مکتوب رسمی به شواری عالی صلح روان کردیم ، امیدوار استیم که تادیه شود یا اگر نمی شود ما گفتیم در جمع بدهی های دولت حسابش کنند. معاون صاحب اول فعلی هم (بدهکار) استند.»

اما دفتر کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان گفته که بدهی‌های دوره معاونیت ریاست‌جمهوری او مربوط دولت است وباید اداره امور آن را بپردازد.

باج‌گیری زورمندان تره‌خیل

مسوولان شرکت فراهم‌کننده برق افغانستان می‌گویند که این شرکت، ۵۰ میگاوات برق را روزانه در پنج ساعت به منطقه تره‌خیل پس از قطع لین مستقیم، می‌دهد. زورمندان منطقه‌ی تره‌خیل، با آن‌هم خواهان افزایش ۵۰ میگاوات، به ۸۵ میگاوات در ۱۲ تا ۱۴ ساعت‌اند.

منطقه‌ی تره‌خیل در ولسوالی ده‌سبز واقع در شرق کابل موقعیت دارد. این منطقه بیش از دو هزار نفر جمعیت دارد و گفته می‌شود که زورمندان این منطقه برق را بدون «میتر» استفاده می‌کنند.

امان‌الله غالب رییس این شرکت گفت: «کارمندان ما با رفتن در این منطقه، لت‌وکوب می‌شدند. ۴۰ تا ۵۰ درصد کل لین‌ها را مردم در تصرف خود درآورده بودند با این وجود ما لین کل منطقه را قطع کردیم، اما نمی‌شد که به خاطر تعدادی، برق شماری دیگر که پول خود را پرداخت می‌کردند را قطع کنیم. تلاش داریم در این قسمت با راه‌اندازی جلسات با مقام ولایت و علمای دین، آگاهی‌دهی کنیم.»

یکی از پایه های تخریب شده برق در شمال افغانستان
زورمندان منطقه‌ی تره‌خیل خواهان افزایش ۵۰ میگاوات، به ۸۵ میگاوات در ۱۲ تا ۱۴ ساعت‌اند

اما رییس شرکت برق با چالش خواندن این مسأله، هنوز هم به این منطقه به ارزش ۵۰ میگاوات برق می‌دهد و نیز می‌گوید که باید این مقدار برق، به ۸۵ میگاوات افزایش باید.

چالش جمع‌آوری پول برق

شرکت برق پیش از این از افراد زورمند در کابل و ولایت‌های کشور نیز نتوانسته بود پول صرفیه برقش را جمع‌آوری کند، اما رییس این شرکت می‌گوید که بعد از درج شکایت به کابینه و ریاست جمهوری، این افراد به گونه «قسطکی» پرداختند ولی هنوز بده‌کار اند.

رییس شرکت برق می‌گوید: «حدود ۱۰.۶ میلیارد افغانی طلبات داشتیم که در شش ماه آخر حدود ۲.۵ میلیارد افغانی جمع‌آوری شده است. ۱.۱۳ میلیارد آن از اداره‌های دولتی توسط وزارت مالیه و ۱.۴ میلیارد دیگر آن از طلبات سابق از مردم عام و خاص بود، جمع کردیم.»

آقای غالب می‌گوید: «هستند ولسوالی‌هایی که برق دارند ولی به نسبت ناامنی و جنگ نمی‌توانیم پول صرفیه‌ی برق این مناطق را جمع‌آوری کنیم.»

برق افغانستان ۸۰ درصد وارداتی است. غالب می‌گوید برقی که از ترکمنستان خریده شده، ۵۰ میگاوات افزایش یافته است. او هم‌چنان می‌گوید که ۳۶۰ میگاوات برق از ازبیکستان خریداری شده که ۲۸۰ میگاوات آن به کابل می‌رسد و ۲۰ میگاوات دیگر برق کابل، از بندهای ماهی‌پر و نغلو تأمین می‌شود.

با این همه هنوز کابل با «پرچوی» برق درگیر است. علت اصلی این پرچوی‌ها به گفته شرکت برق، کمبود ظرفیت برق نسبت به جمعیت پایتخت می‌باشد.

ghalib
امان‌الله غالب رییس شرکت برشنا

پروژه‌های نا تکمیل

این شرکت دیروز سه شنبه پنج پروژه را با شرکت‌های مختلف به ارزش ۲۵۱.۲ میلیون افغانی به امضا رساند. اما به گفته آقای غالب، ۵۶۱ پروژه‌ای که کارشان آغاز شده بود، هنوز از سال‌های پیش، ناتکمیل مانده است که در جریان سال پیش رو، تکمیل می‌شود.

ریاست شرکت برق می‌گوید که ۵۰۰ دختر و پسر دانشجو در رشته‌ی انجنیری برق که در حال دانشجویی اند و یا فارغ از این رشته شده‌اند را به گونه‌ی کارآموز، می‌پذیرد تا هم شغل پیدا کنند و هم تجربه باندوزند.

شرکت برق سالانه حدود ۲۸ میلیارد افغانی را برق خریداری می‌کند که تنها در شهرهای بزرگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز مناطق دوردست کشور، با مشکل بی‌برقی مواجه‌اند، اما با برق آفتابی یا چراغ‌های گازی و تیلی «گذاره» می‌کنند.

خطر سقوط مالی

مقام‌های این شرکت می‌گویند از شش ماه بدینسو این شرکت از خطر سقوط مالی که با آن روبرو بود، بیرون آمده است و اکنون ماهانه 100میلیون افغانی درآمد خالص دارد.

به گفته‌ی این مقام‌ها هراس افگنان افزون بر گردآوری پول‌های صرفیه برق در بخش‌های از پنج ولایت افغانستان، در تغییر و تبدیل کردن کارمندان این شرکت نیز مداخله می‌کنند.

مبارزه با فساد

رییس شرکت برشنا می‌گوید که نهادش در راستای مبارزه با فساد، استخدام های سلیقه‌ای در شرکت برشنا پایان یافته‌اند و 35 تن از رئیسان و آمران این شرکت به علت کم‌کاری و فساد تبدیل شده اند.

امان الله غالب رییس شرکت برشنا گفت: « یک نفر را مثال می‌دهم که مأمور تحویل دار در یکی از بخش های ما بود. چهل و پنج یا پنجاه هزار معاش دارد. دو خانه در کابل دارد، سه خانه در بغلان دارد و موتر هم دارد. این پول ها از کجا شده اند؟ شکایت برای ما رسید و ما عاجل او را تبدیل کردیم. بیش از یک ماه من زیر فشار بودم که دوباره تبدیل شود. حتا از مخالفان مسلح برایم پیام رسید، پیام های شان است، که اگر او را دوباره در آن بخش نه گمارید، پایه برق را منهدم خواهیم ساخت.»

قانونی شدن پرچوی‌ها

شرکت برشنا می‌گوید که در ماه‌های پسین برق بیست و چهارساعته چهارصد و پنجاه مشترک این شرکت که در میان آنها مقام‌های بلند پایه دولت نیز استند، قطع شده اند و همزمان با کاهش پرچاوی ها درپایتخت، پرچاوی عادلانه نیز شده اند.

محب الله مومند رئیس برق کابل گفت:”هیچ مأمور ما نمی تواند بدون همان جدولی که در وبسایت ما است، برقی کسی را قطع و یا هم وصل کند.”

مسولان برشنا می‌گویند که کابل در زمستان بیش از 190 میگاوات برق نسب به روزهای تابستان نیاز دارد
مسولان شرکت برشنا می‌گویند که کابل در زمستان بیش از 190 میگاوات برق نسب به روزهای تابستان نیاز دارد

از سویی هم رئیس شرکت برشنا در ارتباط با قطع برق ترکمنستان می‌گوید که این برق تا پایان مذاکرات برای یک ماه دیگر تمدید شده است، اما می افزاید تا زمانیکه افغانستان برای تأمین برق خودش وابسته به کشور های همسایه باشد، این احتمال وجود دارد که به علت های گونه گون، کشور با قطع برق روبرو شود.

نا امنی

مسؤولان شرکت برشنا می‌گویند که به دلیل حضور مخالفان مسلح دولت در 15 ولسوالیِ 5 ولایت کارمندان این شرکت نمی‌توانند که میتر خوانی کنند.

آقای غالب ناامنی را بزرگ‌ترین چالش در برابر کار این  شرکت می‌داند و می‌گوید، در صورتی‌که در این 15 ولسوالی میترخوانی صورت گیرد، برق شماری از ولایت‌ها و ولسوالی‌ها از سوی مخالفان مسلح دولت قطع خواهد شد.

مسوولان شرکت برشنا می‌افزایند که برخی از نهاد‌های دولتی، اعضای شورای ملی، مقام‌های بلندپایۀ حکومتی و شهروندان کشور 10.5 میلیارد افغانی به این شرکت بدهکار بودند که آنان توانستند تنها حدود 2.5 میلیارد آن را  جمع‌آوری کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *