مرگبارترین سال برای افغانستان؛ 10 حمله خونبار داعش و طالبان در سال 2017 میلادی

توسطالیاس نواندیش

دی ۱۰, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

2017 میلادی یک سال مرگبار و دشوار برای افغانستان بود. در این سال جنگ در نقاط مختلف این کشور گسترش یافت و حملات تروریستی در مناطق مزدحم و اماکن دینی-مذهبی جان ده‌ها افغان را گرفت. در جریان سال 2017 میلادی ارتش و نیروهای پولیس افغانستان نیز سال سختی را پشت سر گذاشتند. هرچند وزیر دفاع افغانستان چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرنامه از تعرض ارتش برای بیرون راندن مخالفان مسلح از پناهگاه‌های شان سخن زد اما هنوز مناطقی در شمال، شرق و جنوب افغانستان در کنترل طالبان و سایر گروه‌های تروریستی قرار دارد.

هرچند در جریان سال 2017 میلادی ارتش افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور حملات سنگینی را بر مواضع داعش در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کردند اما داعش همچنان در شماری از مناطق شمالی این کشور پایگاه و کمپ‌های آموزشی فعال دارد. این گروه در جریان یک سال گذشته حداقل چندین حمله انفجاری مرگبار را انجام داده که در آن صدها تن کشته و زخمی شده‌اند. در این گزارش به ده رویداد مرگبار در سال 2017 پرداخته شده است.

حمله بر قول اردوی شاهین

در ماه آپریل سال 2017 میلادی زمانی که سربازان ارتش در قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ، در شمال افغانستان، برای شرکت در نماز جمعه به مسجد این مرکز نظامی رفتند، مهاجمان مسلح حمله‌ی پیچیده‌ای را آغاز کرد. مهاجمان با استفاده از یک موتر نظامی وارد این پایگاه ارتش شده و سپس تیراندازی را شروع کردند.

شمار زیادی از سربازان ارتش مستقر در این پایگاه نظامی در حال خوردن غذا یا ادای نماز بودند که ده مهاجم مسلح حمله کردند. ده مهاجم طالب برای چندین ساعت با نیروهای ارتش جنگیدند و در نهایت با کشته شدن آنان نبرد پایان یافت.

mosque-attack8
در رویداد خونین قول اردوی شاهین منابع از شهادت 140 سرباز و افسر خبر داده و گفتند که در این رویداد 150 تن دیگر زخم برداشتند

پایان روز جمعه، اول ثور 1396، رقم درشتی از شهدای ارتش منتشر شد. منابع از شهادت 140 سرباز و افسر خبر داده و گفتند که در این رویداد 150 تن دیگر زخم برداشتند. در پی این رویداد خونین وزیر دفاع و رییس ستاد کل ارتش افغانستان از سمت‌های شان کناره‌گیری کردند.

انفجار چهارراهی زنبق

صبح چهارشنبه، 10 جوزا/ 31 می برای باشندگان کابل با صدای مهیب انفجار آغاز شد. قدرت این انفجار به حدی بود که تقریباً در سراسر شهر کابل صدای آن شنیده شد. یک موتر مملو از مواد منفجره در چهارراهی زنبق شهر کابل و در یک ساحه به شدت محافظت شده منفجر شد. این انفجار در حدود 600 کشته و زخمی برجای گذاشت و میلیون‌ها دالر خسارت برجای گذاشت. تنها 31 کارمند شبکه مخابراتی روشن در این رویداد کشته شده و بیش از 50 کارمند دیگر این شرکت زخم برداشتند.

هرچند ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان شبکه حقانی و سازمان استخبارات پاکستان را مسوول حمله مرگبار کابل دانست اما چند روز پس از این حادثه، رهبر این شبکه دست داشتن در حملات کابل را رد کرد.

انفجار چهارشنبه خونین کابل باعث شد تا شمار زیادی از باشندگان شهر کابل در اعتراض به افزایش ناامنی به خیابان بریزند. این معترضان حکومت را در امر تأمین امنیت شهروندان مقصر دانسته و دست به تظاهراتی زدند که در پایان به خشونت کشیده شد  و در نتیجه شلیک پولیس بر معترضان 15 تن کشته و زخمی شدند.

انفجار در مقابل کابل بانک جدید در هلمند

در ماه جون/ برابر با اول سرطان طالبان یک موتر مملو از مواد منفجره را در نزدیکی نمایندگی کابل بانک جدید در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت جنوبی هلمند انفجار دادند. این انفجار هنگامی رخ داد که شمار زیادی از نظامیان و غیرنظامیان برای دریافت حقوق شان به نمایندگی این بانک مراجعه کرده بودند.

kabul-bank
در ماه جون/ برابر با اول سرطان طالبان یک موتر مملو از مواد منفجره را در نزدیکی نمایندگی کابل بانک جدید در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت جنوبی هلمند انفجار دادند

مقام‌های امنیتی هلمند در آن زمان اعلام کردند که 29 تن در این رویداد کشته شده و نزدیک به 60 تن دیگر زخم برداشتند. ساعاتی پس از آن اعلام شد که رقم کشته شده‌های این رویداد به 36 نفر رسیده است.

پس از وقوع این رویداد و یک روز پس از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ برای افغانستان طالبان یک بار دیگر در ماه سنبله سال جاری نیروهای ارتش را در هلمند هدف قرار دادند. در این رویداد7 تن کشته و 38 تن دیگر زخم برداشتند. قربانیان این رویداد شامل نظامیان و غیرنظامیان بودند.

حمله بر مسجد جوادیه هرات

سال 2017 میلادی سال قتل عام نمازگزاران در افغانستان نیز بوده است. در این سال داعش چندین حمله را بر مساجد و مکان‌های مذهبی در هرات و کابل راه‌اندازی کرد که در آن ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شدند.

در اوایل ماه اسد/ اگست سال جاری دو مهاجم داعش حوالی ساعت هشت سه‌شنبه شب در منطقه بکرآباد شهر هرات بر مسجد جوادیه حمله کرده و نمازگزاران شیعه را هدف قرار دادند. این حمله یک روز پس از حمله داعش بر سفارت عراق در شهر کابل به وقوع پیوست.

به نقل از منابع حکومتی، در حمله داعش بر مسجد جوادیه 29 تن کشته و 64 تن دیگر زخم برداشتند. گروه داعش اما مسئولیت این حمله را بر دوش گرفته و ادعا کرد که 50 نمازگزار شیعه را در این حمله کشته و 80 تن دیگر را زخمی ساخته‌اند. ستاد بزرگداشت شهدای مسجد جوادیه در اعلامیه‌ای اما گفته بود که در حمله به این مسجد ۳۶ تن کشته شده‌اند.

این پنجمین حمله مشابه بود که تا آن زمان در هرات اتفاق افتاده بود. نزدیک به دو ماه پیش از حمله داعش بر مسجد جوادیه، یک رویداد انفجاری دیگر در مقابل مسجد جامع شهر هرات ۶ کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشته بود.

mirzaolang5
روستای استراتژیک میرزاولنگ پس از دو روز نبرد سنگین در تاریخ ۱۴ اسد به‌دست طالبان افتاد

قتل عام میرزااولنگ

14 اسد/ اوایل اگست طالبان مسلح به همکاری داعش بر روستای میرزاولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل حمله کردند. روستای استراتژیک میرزاولنگ پس از دو روز نبرد سنگین در تاریخ ۱۴ اسد به‌دست طالبان افتاد.

این گروه با تسلط بر این روستا بیش از ۵۰  غیرنظامی را تیرباران کرده و یا سر بریدند.۵۰۰ خانواده ساکن در دره میرزاولنگ نیز به‌دنبال سقوط دره به دست طالبان، خانه‌های‌شان را ترک کرده و به مرکز ولایت سرپل پناه بردند.

سقوط میرزاولنگ و قتل عام غیرنظامیان واکنش‌های زیادی را برانگیخت. سازمان ملل متحد قتل عام غیرنظامیان را جنایت جنگی خواند و دادستانی کل افغانستان نیز اعلام کرد که تحقیقات همه جانبه‌ای را برای بررسی این رویداد انجام می‌دهد.

حمله بر مسجد امام زمان در خیرخانه کابل

در اوایل ماه سنبله/ اگست سال جاری مهاجمان داعش بر مسجد امام زمان واقع در خیرخانه شهر کابل حمله کردند. این ششمین حمله بر مساجد شیعان در سال 2017 میلادی بود که در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

آمارهای متفاوت از رقم تلفات نمازگزاران در این مسجد منتشر شد. گزارش‌ها از محل رویداد می‌رساند که 40 تن در این رویداد کشته شده و بیش از 90 تن دیگر در این حمله زخم برداشته‌اند. سازمان ملل متحد در آن زمان گفته بود که در این رویداد 20 تن کشته و 30 دیگر زخمی شده‌اند اما ممکن است رقم تلفات بلند برود.

این حمله واکنش‌های زیادی را برانگیخت. هدف از این حمله راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای و مذهبی در افغانستان خوانده شد هرچند که حکومت این کشور اعلام کرد تروریستان به هدف شان نمی‌توانند برسند.

mosque-attack5
در حمله انتحاری در مسجد امام زمان واقع در ناحیه 13 شهر کابل نیز ۵۶ نمازگزار شهید و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند

حمله بر مسجد امام زمان برچی و دولینه ولایت غور

اواخر ماه میزان سال جاری خورشیدی برابر با اکتوبر 2017 میلادی خونین‌ترین ماه سال بوده است. در این ماه چندین رویداد خونین در نقاط مختلف افغانستان رخ داد.

در اوایل میزان در دو حمله جداگانه بر مساجدی در غور و کابل ده‌ها تن کشته شدند. وزارت داخله افغانستان اعلام کرده بود که در دو حمله انتحاری جداگانه بر مساجدی در غرب شهر کابل و ولایت غور، دست‌کم نزدیک به 60 تن شهید و 60 تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما بعداً گزارش شد که در حمله انتحاری در مسجد خواجه‌گان شهرستان دولینه ولایت غور ۲۰ نمازگزار شهید شده و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند و در حمله انتحاری در مسجد امام زمان واقع در ناحیه 13 شهر کابل  نیز ۵۶ نمازگزار شهید و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت حمله کابل را داعش بر عهده گرفت.

حمله بر پایگاه‌های نظامی

طالبان در ماه میزان برابر اکتوبر سال میلادی با تغییر شیوه جنگی چندین پایگاه نظامیان افغان را در چندین ولایت هدف قرار دادند. آنان با استفاده از موترهای مملو از مواد منفجره نخست ورودی پایگاه‌های را منفجر کرده و سپس حملات شان را آغاز کردند.

در هفته پایانی میزان طالبان در نخست بالای شهرستان جغتوی ولایت میدان وردک حمله کردند. در این حمله 2 سرباز پولیس کشته شدند اما طالبان 30 جنگجوی خود را از دست دادند.

هدف بعدی طالبان حمله بر مرکز فرماندهی پولیس شهرستان اندر ولایت غزنی بود. آنان پس  از انفجار یک عراده موتر هاموی که در جنگ با نیروهای امنیتی افغان به‌دست آورده بودند، حملات گسترده‌ای را بر پاسگاه‌های نظامی این شهرستان آغاز کردند. در این حمله بیش از ۴۰ نظامی و غیرنظامی کشته شدند و ۳۰ تن دیگر زخمی.

ghazni5
حمله بر مرکز فرماندهی پولیس شهرستان اندر ولایت غزنی

روز بعد طالبان بر مرکز آموزشی پولیس در ولایت پکتیا حمله کردند. آنان با استفاده از روش مشابه یک موتر هاموی را منفجر کردند و سپس برای چهار ساعت با نظامیان افغان جنگیدند. در حمله طالبان بر مرکز آموزشی پولیس در ولایت پکتیا نیز ۴۱ تن کشته و ۱۵۸ تن دیگر زخمی شدند.

یک روز بعد از رویداد پکتیا، طالبان با انفجار یک موتر هاموی شهرستان میوند ولایت قندهار را هدف قرار داند و مهاجمان این گروه پس از آن وارد پایگاه ارتش در منطقه چشمو شدند. به دنبال این حمله سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در حمله طالبان بر پاسگاه ارتش در قندهار، ۴۳ سرباز ارتش شهید شده‌اند، ۹ تن زخمی و ۶ تن دیگر ناپدید. به گفته او ۲ سرباز دیگر نیز زنده ماندند.

آخرین حمله مشابه طالبان در مقابل دروازه ورودی دانشگاه نظامی مارشال فهیم در مربوطات حوزه پنجم پولیس شهر کابل بود. در حمله انتحاری در برابر دروازه ورودی دانشگاه نظامی مارشال فهیم در کابل، ۱۵ تن کشته شده و ۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

حمله بر هواداران عطا محمد نور

در ماه نوامبر/ عقرب گروه داعش بر محفل گردهم‌آیی هواداران عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در شمال شهر کابل حمله کرد. حمله کننده انتحاری زمانی خود را منفجر کرد که هواداران حزب جمعیت اسلامی از یک همایش که برای حمایت از کارکردهای عطا محمد نور والی بلخ برگزار شده بود، از  هوتل خارج می‌شدند. در این رویداد 14 تن کشته شده و 18 تن دیگر زخم برداشتند.

kabul-attack0
در ماه عقرب گروه داعش بر محفل گردهم‌آیی هواداران عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در شمال شهر کابل حمله کرد

هرچند داعش مسئولیت این حمله را بر دوش گرفت اما آقای نور در واکنش به این حمله گفت که «دشمنان ما و حلقات معین در درون نظام، تاب دیدن لحظه‌ای از خوشی مردم ما را نیاوردند و در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاک سپاری سالم ایزدیار شهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند.»

حمله بر مرکز تبیان

آخرین رویداد خونین سال 2017 میلادی نیز در شهر کابل رقم خورد. پنج‌شنبه هفته گذشته چندین انفجار در منطقه قلعه ناظر شهر کابل، از مربوطات حوزه ششم پولیس کابل رخ داد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

هدف این حمله مرکز فرهنگی-دینی تبیان بود. این مرکز از سوی سید عیسی حسینی مزاری ایجاد شده و برنامه‌های دینی-مذهبی و سیاسی را اجرا می‌کند. خبرگزاری صدای افغان یا آوا نیز مربوط این دفتر بود که در جریان حمله روز پنج‌شنبه شدیداً آسیب دیده است.

براساس آمارهای وزارت صحت عامه افغانستان، دست‌کم 41 نفر در این رویداد کشته شده و 84 نفر دیگر زخمی شده‌اند. 4 زن و 2 کودک در میان کشته شده‌های این رویداد و 8 زن در میان زخمیان هستند.

با آن‌که سال 2017 میلادی سال خون‌بار و پر تلفات برای نظامیان و غیرنظامیان افغان بود، وزارت دفاع افغانستان اما می‌گوید که با راه‌اندازی عملیات‌های نظامی دشمن را بیشتر از پیش ضعیف می‌سازد.

دگر جنرال طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع ملی افغانستان در گفت‌وگوی ویژه با خبرنامه گفته است که «در صورتی که دشمن بازهم با ما جنگ نماید، مثلی که امسال آنان را به شکست مواجه کردیم در سال ۱۳۹۷ هم جواب دندان شکن به آنان بدهیم و از سرزمین خود دفاع کرده و از مردم خود حفاظت کنیم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *