جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

فاز جدید صلح‌سازی؛ مانور بر نقش روحانیون افغان و پیشنهاد ایجاد دفتر در کابل برای طالبان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

روحانیون افغان در دیدار با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته‌اند که حکومت برای آغاز مجدد گفت‌وگوهای صلح با طالبان یک دفتر سیاسی برای این گروه در کابل باز کند تا آدرسی برای پیشبرد گفت‌وگوهای احتمالی با این گروه باشد.

حدود 70 روحانی از سراسر افغانستان در دیدار با اشرف غنی گفته‌اند که صلح و امنیت باعث پیشرفت و اخوت در میان شهروندان افغان می‌شود و عالمان دینی برای آگاهی اذهان عامه، شهروندان این کشور را از از تاثیر تبلیغات منفی شورشیان بر شهروندان مصون نمایند.

این روحانیون گفته‌اند که پاکستان عامل اصلی جنگ و حامی تروریزم است و باید فشارها بر آن بیشتر شود تا به حمایت از تروریزم پایان داده و از روند صلح و مذاکرات در افغانستان حمایت کند.

رییس جمهور افغانستان نیز گفته است که صلح خواست و آرزوی مردم کشورش می باشد و تمام اقشار جامعه برای رسیدن به آن اراده خود را نشان دهند. او گفته که «صلح با طالبان از طریق مذاکرات بین‌الافغانی صورت خواهد گرفت و صلح با پاکستان از طریق روابط دولت با دولت برای خاتمه جنگ، به‌گونه اساسی انجام می‌پذیرد.»

نشست مشورتی شورای عالی صلح افغانستان با روحانیون افغان برای دو روز در کابل برگزار شده بود.  هدف از این نشست بحث درباره صلح و برقراری آن در افغانستان بوده است.

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در افتتاح این نشست مشورتی
محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در افتتاح این نشست مشورتی

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در افتتاح این نشست از روحانیون افغان خواست که از صلح به‌صورت جدی حمایت کرده و تلاش‌های صلح را «جهاد صلح» اعلان کنند.

عالمان دینی در پایان این نشست یک قطع‌نامه 27 ماده‌ای منتشر کرده و گفته‌اند که جنگ کنونی افغانستان زمینه بازی‌های استخباراتی خارجی، وجود تروریستان بین‌المللی و مافیای مواد مخدر را در این کشور فراهم کرده و صلح تنها راهی است که می‌تواند به این ناهنجاری‌ها نقطه پایان بگذارد.

مذاکرات بین‌الافغانی

در قطع‌نامه عالمان دین از طالبان مسلح خواسته شده که به مذاکرات بین‌الافغانی پیوسته و هر نوع خواسته‌ و تقاضای خود را در میز مذاکرات مطرح کنند. در عین حال گفته شده که شورشیان از جنگ، انتحار و انفجار در اماکن عامه خودداری کنند. این قطع‌نامه همچنان از طالبان خواسته تا آن‌عده از عناصری که با گروه‌های تروریستی بین‌المللی رابطه دارند را از صف خود خارج کنند.

در قطع‌نامه عالمان دین خطاب به طالبان آمده است: «با احترام به جلسه‌ای امروزی علما، یک گروه از علما که به تقوا، دور اندیشی، وطندوستی و صلح تعهد دارند، را به ما معرفی نمایند … با توجه به توافق کامیاب صلح با حزب اسلامی، از جنگ دست بکشند و بیشتر از این برای بقای نیروهای خارجی و مداخلات نامیمون قدرت‌های منطقوی زمینه‌سازی ننمایند.»

دفتر طالبان در کابل

عالمان دینی در قطع‌نامه شان از حکومت افغانستان خواسته‌اند که با طالبان از صبر، تحمل و حوصله‌مندی کار گرفته و فضای صلح را به میان آورده و «علیه طالبان از لهجه و پالیسی‌ای کار نگیرد که جنگ را تشدید و فرصت‌های صلح را از میان ببرد.»

حکومت افغانستان اعلام کرده گزارش‌هایی را بررسی می‌کند که ممکن است منجر به بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شود
حکومت افغانستان اعلام کرده گزارش‌هایی را بررسی می‌کند که ممکن است منجر به بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شود

این عالمان دینی در دیدار با رییس جمهور افغانستان پیشنهاد کرده‌اند که برای آغاز مذاکرات صلح، دفتری برای شورشیان در کابل ایجاد شود تا آنان آدرس مشخص برای صحبت و مشوره با سیاسیون و اقشار مختلف داشته باشند.

عالمان دینی در افغانستان در حالی خواهان باز شدن دفتر طالبان در شهر کابل شده‌اند که چند روز پیش حکومت افغانستان اعلام کرد گزارش‌هایی را بررسی می‌کند که ممکن است منجر به بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر شود.

در اواخر ماه قوس سال جاری معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که دفتر سیاسی طالبان در قطر روی صلح تاثیر نداشته و حکومت افغانستان گزارش‌هایی را دریافت کرده که این دفتر برای گفت‌وگوهای صلح تاثیرگذاری نداشته است.

جاوید فیصل همچنان گفته بود که افغانستان گزارش‌هایی دریافت کرده که دفتر سیاسی طالبان در قطر سرگرم جمع‌آوری کمک‌های مالی و تبلیغاتی برای گروه طالبان است از همین رو افغانستان پس از بررسی این گزارش درباره این دفتر تصمیم می‌گیرد.

در همین حال، در پاسخ به پیشنهاد روحانیون افغان مبنی بر گشایش دفتر طالبان در کابل، حکومت افغانستان می‌گوید موضوعات مرتبط با صلح از طریق شورای عالی صلح تعقیب می‌شود و آنچه که برای این حکومت اهمیت د ارد، ارزش‌های قانون اساسی افغانستان است.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت که «کسانی که این ارزش‌ها را قبول کند و در قاعده بازی در چارچوب قانون اساسی افغانستان شامل شود، بدون شک مورد استقبال حکومت است.»

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری

هرچند باز شدن دفتر طالبان در کابل تنها یک پیشنهاد است اما حکومت افغانستان تاکید دارد که میکانیزم گفت‌وگوهای صلح از سوی شورای عالی صلح به پیش برده می‌شود و این شورا از هر روشی که می‌تواند منتج به صلح و ثبات در افغانستان شود، استفاده می‌کند.

تلاش‌های صلح

حکومت افغانستان در سال‌های اخیر بارها از طالبان خواسته که از جنگ دست کشیده و به روند صلح بپیوندند. این کشور همچنان تلاش کرده است تا در چندین نشست چند جانبه حضور یافته و برای برقراری صلح با طالبان چانه‌زنی کند.

پاسخ طالبان اما تاکنون جنگ و دوام خشونت بوده است. پیش از این طالبان اعلام کرده بودند که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان یکی از پیش‌شرط‌های آنان برای پایان بخشیدن به جنگ است.

افغانستان در سال جاری نشست روند کابل را راه‌اندازی کرده است. قرار است دومین نشست این روند در ماه‌ جنوری سال 2018 میلادی برگزار شود تا برای جنگ و صلح افغانستان راه‌حل جست‌وجو کند. افزون براین شورای عالی صلح افغانستان نیز فعالیت‌هایش را بیشتر کرده و در تلاش جلب حمایت کشورهای اسلامی و سازمان‌های اسلامی برای حمایت از صلح افغانستان است.

در آخرین فعالیت، این شورا حدود 700 عالم دین را از سراسر افغانستان به کابل فراخواند و از آنان خواست تا در برابر طالبان و به حمایت از دولت تلاش کنند. اکنون و در پایان این نشست مشورتی، این عالمان دین از طالبان خواسته به روند صلح بپیوندند و در عوض از حکومت خواسته تا برای این گروه در کابل دفتر باز کند.

به نظر می‌رسد حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور از هر تلاشی برای زیر فشار قرار دادن طالبان و حامیان آنان دریغ نمی‌کند. مراجعه به عالمان دینی به باور حکومت افغانستان می‌تواند عرصه را بر طالبان تنگ بسازد و جایگاه این گروه را در نزد افکار عامه بیشتر مورد نقد قرار بدهد.

رییس جمهور غنی در دیدار با علما
رییس جمهور غنی در دیدار با علما

در این زمینه، شاه حسین مرتضوی گفت که بخشی عظیمی از جنگ افغانستان مرتبط با نوع عملکرد روحانیون است زیرا به گفته او، مشروعیت این جنگ خود بحث جدی است. و افغانستان کشوری است که یکی از مدرن ترین قوانین اساسی اسلامی را دارد؛

او گفت: «هیچ منطق و توجیه برای جنگ از سوی طالبان وجود ندارد و زمانی که علما منطق طالبان را مبنی بر کشتار افراد ملکی نقد کنند، تداوم جنگ از سوی طالبان می‌تواند در معرض پرسش قرار بگیرد.»

پیش از این نیز محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح به اندونیزیا سفر کرده و از علمای مسلمان آن کشور خواسته بود به روند صلح افغانستان کمک کنند. علمای آن کشور گفته بودند که تلاش می‌کنند تا یک کنفرانس جهانی علمای جهان اسلام را راه اندازی و درباره صلح افغانستان در آن گفت‌وگو کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان