جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چین میزبان افغانستان و پاکستان؛ از بهبود روابط کابل – اسلام آباد تا تاکید بر مصالحه با شورشیان طالبان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

نشست سه جانبه وزیران خارجه کشورهای چین، افغانستان و پاکستان با ابتکار وزارت امور خارجه چین امروز با تمرکز بر «بهبود روابط افغانستان و پاکستان» در پکن برگزار شد. در این نشست کابل و اسلام‌آباد توافق کرده‌اند تا روابط شان را بهبود بخشند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین امروز از شرکت افغانستان و پاکستان در نشست سه جانبه تشکر کرد و گفت که گفت‌وگو و تبادل نظر میان سه کشور به سود منطقه بوده و روابط خوب میان چین، افغانستان و پاکستان می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

نشست سه جانبه وزیران خارجه کشورهای چین، افغانستان و پاکستان امروز درحالی برگزار شد که روابط میان افغانستان و پاکستان از ماه‌ها به این طرف به تیرگی گراییده و دو طرف همدیگر را متهم به حمایت از هراس‌افگنی می‌کنند.

وزیر خارجه چین افزود که چین مایل است تا تنش‌های موجود میان افغانستان و پاکستان حل شود و پکن در زمینه اعتمادسازی میان افغانستان و پاکستان تلاش خواهد کرد.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/945526281608859649

وانگ یی، وزیر خارجه چین در آغاز این نشست گفت که نشست سه جانبه چهار هدف را دنبال می‌کند. نخست این که افغانستان کمک شود تا به ثبات، آشتی و بازسازی برسد، دوم این‌که کمک شود تا روابط میان افغانستان و پاکستان بهبود یابد، سوم این‌که برای تأمین امنیت سه کشور تلاش شود و چهارم این‌که برای گسترش روابط منطقه‌ای و همکاری‌های منطقه‌ای تلاش صورت بگیرد.

افغانستان در بهار امسال «نشست روند کابل» را راه‌اندازی کرد و در آن تلاش کرده تا برای برقراری صلح در این کشور کمک‌های کشورهای منطقه و جهان را جلب کند. به دنبال همین نشست بود که چین اعلام کرد زمینه نشست افغانستان و پاکستان را فراهم می‌سازد و برای از بین بردن تنش میان دو کشور میانجی‌گری می‌کند.

توافق افغانستان و پاکستان

در اعلامیه پایانی نشست سه جانبه وزیران خارجه کشورهای چین، افغانستان و پاکستان آمده که «سه طرف بر تعهد شان مبنی بر بهبود روابط، تعمیق همکاری‌های متقابلاً سودمند، افزایش اتصال تحت عنوان «یک کمربند یک راه» و مبارزه با تروریزم در همه اشکال و مظاهر آن بدون هیچ گونه تمایز مجدداً تأکید ورزیدند.»

اعلامیه گفته است که وزیران خارجه هر سه کشور توافق کرده تا روی اعتماد متقابل، توسعه همکاری و اتصال، همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم به‌عنوان سه موضوع همکاری‌های سه جانبه به‌گونه مشترک کار کنند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در نشست خبری وزیران خارجه سه کشور گفت که آنان متعهد به ادامه مشوره‌ها در امر مبارزه با تروریزم شده تا همکاری‌ها در مبارزه با این پدیده بدون تمایز قایل شدن میان آنان افزایش یابد.

او افزود که افغانستان و پاکستان توافق کردند که به‌ زودترین فرصت ممکن روابط شان را بهبود بخشند تا در کنار هم در یک فضای امن زندگی کنند. او گفت: «دو کشور توافق کردند که از خاک شان بر ضد یکدیگر استفاده نخواهند شد و فعالیت‌هایی که امنیت طرفین را تضعیف می‌سازد، دو طرف روی اختلافات تلاش کنند.»

وزیر خارجه چین از روی دست گرفتن یک برنامه مشخص از سوی پاکستان برای بهبودی روابط با افغانستان خبر داد و گفت که گروه کاری مشترک در این زمینه ایجاد می‌شود تا به همه مشکلات افغانستان رسیدگی شود.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/945524101027950592

خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان در این نشست گفت که اسلام‌آباد به افغانستان پیشنهاد ایجاد گروه‌های مشترک را داده و در نشست سه جانبه روی آن صحبت شده است. او گفت که در نشست سه جانبه روی مدیریت مرزها، مسأله مهاجران افغان، تبادله‌ی معلومات استخباراتی میان دو کشور و راهکار مبارزه با تروریزم صحبت شده است.

آقای آصف همچنان گفت که چین از طرف دو جانبه ایجاد گروه‌های مشترک میان افغانستان و پاکستان حمایت می‌کند و اکنون پاکستان از جانب افغانستان پاسخ مثبت برای ایجاد این گروه‌ها دریافت کرده است.

فرصت تاریخی برای مبارزه با تروریزم

چین، افغانستان و پاکستان سه کشوری اند که از تهدیدات ناشی از فعالیت تروریزم در منطقه نگران اند. این نگرانی اما متفاوت است. افغانستان مدعی است که تروریزم ابزار دست پاکستان است که در تلاش ناامن‌سازی این کشور بوده اما پاکستان برعکس مدعی است که افغانستان به تروریزم فعال در خاک پاکستان پناه داده است.

از سوی هم افغانستان و پاکستان سال‌هاست روابط پر فراز و نشیب دارند. دو طرف زمانی مانند دو دوست متحد و نزدیک عمل کرده و گاهی اختلافات تا آنجا پیش رفته که هر کدام برای وارد کردن اتهام بر دیگری از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/945524367949225984

اکنون در اوج تنش میان پاکستان و افغانستان، چین که روابط نزدیک با اسلام آباد و کابل دارد در تلاش میانجی‌گری میان دو کشور برای بهبود روابط و اعتمادسازی است.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نشست سه جانبه وزیران خارجه سه کشور را یک فرصت تاریخی برای چین، افغانستان و پاکستان خواند و با سازنده خواندن نقش چین در مسایل کشورش تاکید کرد که کابل به‌طور کامل در زمینه گسترش روابط با پکن تلاش می‌کند.

آقای ربانی گفت که سه کشور اقدامات محکمی را علیه هراس‌افگنی انجام دهند و گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را زیر فشار قرار دهند زیرا چالش‌های موجود در افغانستان ابعاد گوناگون دارد. او گفت: «تهدید برخواسته از هراس‌افگنی هر روز بیشتر می‌شود و برای مبارزه با آن نیازمند همکاری صادقانه هستیم.»

در اعلامیه پایانی نشست سه جانبه وزیران خارجه این کشورها نیز آمده که «آن‌ها بر اراده قوی شان مبنی بر این‌که به هیچ کشور، نهاد یا شخصی اجازه نمی‌دهند تا از قلمروهای شان برای فعالیت‌های تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده نماید، مجدداً تاکید کردند.»

دعوت از طالبان

وزیر خارجه افغانستان نقش چین را در منطقه مهم خواند و گفت که کشورش می‌خواهد فعالانه در نشست‌های گوناگون شرکت کرده و تلاش می‌کند تا از فرصت‌های مشترک استفاده کند.

در کنار این سه وزیر خارجه در نشست امروز تاکید کرد که روند صلح باید به رهبری افغان‌ها باشد زیرا صلح راه‌حل مناسب برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها در افغانستان است. آنان از طالبان خواستند که دست از خشونت کشیده و به روند صلح بپیوندند.

افزون بر این صلاح الدین ربانی از تمام کشورهایی که بر گروه طالبان نفوذ دارند، خواست تا از نفوذشان برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز طالبان و پیوستن این گروه به روند صلح با حکومت افغانستان استفاده کنند.

taliban2همواره نشست‌هایی که در ارتباط به روند صلح دولت افغانستان با طالبان برگزار شده، از گروه طالبان خواسته شده تا به خشونت پایان داده و راه صلح را انتخاب کنند. اما پاسخ به این درخواست‌ها همواره جنگ و ادامه کشتار در افغانستان توسط طالبان بوده است.

پیش از برگزاری نشست سه جانبه وزیران خارجه کشورهای چین، افغانستان و پاکستان چندین نشست چهارجانبه و چند جانبه نیز در ارتباط به روند صلح افغانستان برگزار شده است. اکنون نشست سه جانبه یک میکانیزم تازه است که به هدف رسیدن به صلح در افغانستان از سوی چین راه‌اندازی شده است.

وزیر خارجه چین گفت که این طرح جایگزین طرح‌های دیگر نیست بلکه همکاری‌های سه جانبه نباید بر تلاش‌های کشورهای دیگر اثر منفی بگذارد و «ما می‌خواهیم با تلاش‌های دیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز سهم داشته باشیم.»

چین یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان و منطقه است. این کشور در افغانستان در بخش اقتصاد سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و سال گذشته میان افغانستان و چین شش سند همکاری در جریان سفر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان امضا شد. آقای عبدالله در جریان سفرش به چین همچنان از این کشور خواسته بود تا پاکستان را بیشتر از گذشته به صلح افغانستان تشویق کند.

دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان در 15مین اجلاس شانگهای
دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان

چین علاوه بر این‌که در نشست‌های مختلف که برای کمک به صلح افغانستان برگزار شده، حضور یافته اکنون گام تازه‌ای را برای زدودن تنش میان افغانستان و پاکستان برداشته است. این کشور با افغانستان و پاکستان روابط بزرگ اقتصادی دارد و یکی از کشورهای تاثیرگذار به شمار می‌رود. با آن‌هم بسیاری‌ها بر این باورند که چین در مقام انتخاب، ترجیح می‌دهد در بخش اقتصاد پاکستان را انتخاب کند زیرا در آن کشور بازار اقتصادی بیشتری دارد. افغانستان اما انتظار دارد چین بتواند منطقه را کمک کند تا از وضعیتی موجود گذار کرده و به فضای مملو از اعتماد، صلح و ثبات عبور کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان