شورای عالی صلح: حکومت و علمای اندونیزیا برای برقراری صلح در افغانستان همکاری می‌کنند

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان با تحمیلی خواندن جنگ در کشورش می‌گوید راه‌حل منطقی هر جنگ تفاهم و صلح بوده و جنگ همیشه باعث بی‌ثباتی گردیده است.

آقای خلیلی که پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که مذاکرات و تلاش‌ها برای برقراری صلح چه در زمستان و چه در تابستان فرقی نمی‌کند و شورای عالی صلح با توان فعلی خود به تلاش‌هایش ادامه داده و وارد مذاکره می‌شود.

رییس شورای عالی صلح افغانستان همچنان از اعلام آمادگی اندونیزیا برای کمک به روند صلح افغانستان خبر داد و گفت که مقامات اندونیزیا و شورای علمای آن کشور اعلام آمادگی کرده که برای تأمین صلح در افغانستان همکاری کنند.

به گفته‌ی او، اندونیزیا یکی از کشورهای بزرگ اسلامی است که همکاری آن در روند صلح افغانستان می‌تواند اثرگذار باشد. او افزوده که علمای اندونیزیا به دستور رییس جمهور آن کشور از روند صلح افغانستان حمایت خود را اعلام کرده و تلاش می‌کنند تا یک کنفرانس جهانی علمای جهان را ایجاد و درباره صلح افغانستان گفت‌وگو کنند.

رییس شورای عالی صلح افغانستان گفت: «اندونیزیا هم از نگاه علمای آن‌ها و هم از نگاه جامعه مترقی‌شان برای ما مهم است. ما می‌توانیم از تجربیات این کشور در مورد صلح استفاده کنیم.»

آقای خلیلی در حالی از آمادگی اندونیزیا و علمای آن کشور برای کمک به روند صلح افغانستان سخن می‌زند که اخیراً هیأت شورای عالی صلح در دیدارهای جداگانه با نهضت‌العلمای اندونیزیا، انجمن محمدیه و مجلس‌العلمای آن کشور دیدار کرده و درباره چگونگی روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

از سوی هم اکرم خپلواک، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان از برگزاری کنفرانس علمای افغان و جامعه مدنی در پیوند به صلح خبر داده و گفت که هدف از این کنفرانس‌ها این است تا مردم، اقشار سیاسی، علما، فعالان مدنی، جوانان و شورای ملی هم‌صدا و یک صدا از مخالفان مسلح دولت بخواهند که به روند صلح بپیوندند.

او گفت شورای عالی صلح در یک ماه آینده چندین نشست مهم دارد و با برگزاری نشست سرتاسری علما، با آنان راجع به صلح افغانستان مشوره خواهد شد.

او با بیان این که شورای عالی صلح با هر شیوه‌ای که طالبان بخواهند آماده صلح است، گفت: «شورای عالی صلح بر اساس استراتژی جدید در مناطقی که ناامن استند، با عالمان و بزرگان آن مناطق روابط برقرار خواهد کرد.»

قصه صلح با مخالفان مسلح دولت افغانستان همواره با فرارسیدن فصل زمستان گرم می‌شود. اما اکنون شورای عالی صلح می‌گوید برای مذاکره با مخالفان مسلح دولت هیچ پیش‌شرطی وجود ندارد. علاوه بر این شورای عالی صلح افغانستان مدعی است که به جز یک کشور سایر کشورها از روند صلح افغانستان حمایت کرده‌اند.

حکومت افغانستان نیز همواره از طالبان خواسته است که از جنگ دست برداشته و به روند صلح بپیوندند اما پاسخ طالبان در چندین سال گذشته به‌صورت مداوم راه‌اندازی حملات خونین انتحاری و انفجاری بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *