جنگ، سرما و بی‌خانمانی؛ 338 هزار تن در سال جاری در افغانستان آواره شده‌اند

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که در سال جاری میلادی 338 هزار و 108 نفر در افغانستان در جریان جنگ بیجا شده‌اند. از این میان تنها نزدیک به 19 هزار نفر در هفته گذشته از محل زندگی‌شان آواره شده‌اند.

به گفته‌ی این دفتر، ولایت‌هایی که بیشترین بیجاشده را در خود جای داده عبارت‌اند از ننگرهار با 65 هزار و 859 بیجاشده، قندوز با 32 هزار و 998 بیجاشده، بادغیس با 24 هزار و 411 بیجاشده و بغلان با 19 هزار و 138 بیجاشده.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در حالی از بیجاشدن این افراد خبر می‌دهد که چندی پیش نیز اعلام کرده بود بیش از 70 هزار خانواده افغان در ولایت غور، در غرب افغانستان، با تهدید قحطی و نبود مواد غذایی روبرو هستند.

افزون بر این کمیته ویژه محو گرسنگی افغانستان نیز با انجام یک نظرسنجی در 24 ولایت، چند روز پیش اعلام کرد که 35 تا 40 درصد از شهروندان افغانستان غذای کافی ندارند و با تهدید جدی گرسنگی مواجه هستند.

حالا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که بیش از 338 هزار تن در سراسر افغانستان در نتیجه جنگ جاری از مناطق سکونت‌شان بیجا شده‌اند. این درحالی است که فصل سرد زمستان و پایان فصل جنگی شورشیان نیز از راه رسیده اما بیجاشدگان همچنان با مشکلات جدی روبرو‌اند.

refugees
بیش از 338 هزار تن در سراسر افغانستان در نتیجه جنگ جاری از مناطق سکونت‌شان بیجا شده‌اند

از سوی دیگر درحال حاضر ولایت‌های قندهار، هلمند، فراه، ارزگان، غزنی، زابل، میدان وردک، سرپل، بغلان، فاریاب، قندوز، جوزجان، ننگرهار، پکتیا و نورستان شاهد حضور شورشیان مخالف دولت افغانستان‌اند که همه روزه در نبرد با نیروهای نظامی افغان قرار دادند. جنگ جاری باعث شده است تا بسیاری از ساکنان این مناطق خانه‌های شان را ترک کنند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه ملل متحد گفته است که بیش 1500 تن از ولایت‌های لوگر، کنر و قندوز به شهرستان‌های محمدآغه و پُل‌علم ولایت لوگر بیجا شده‌اند. بیش از 500 تن دیگر نیز از ولایت‌های لغمان، بغلان و  نورستان به سه شهرستان ولایت پنجشیر بیجا شده‌اند.

به گفته‌ی این دفتر، در سال 2017 میلادی 19 هزار و 827 تن در مناطق مرکزی و مراکز ولایت بیجا شده‌اند که به‌ صورت عموم 6 درصد کل بیجاشدگان را شامل می‌شود.

شمال و شمال شرق

این دفتر افزوده است که بیش از 7 هزار و 600 تن از شهرستان‌های چهاردره و دشت ارچی قندوز به مرکز شهر قندوز آمده‌اند و در حدود 2 هزار تن دیگر از 4 شهرستان بدخشان به شهر فیض‌آباد و شهرستان کشم بیجاشده‌اند. براساس آمار اولیه، 8 هزار و 200 تن دیگر از شهرستان درزاب و قوش تپه و سه شهرستان ولایت‌های فاریاب و سرپل به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان رفته‌اند.

روز گذشته یک عضو گروه طالبان که طراح شماره از حمله‌های تروریستی در کابل بود نیز از این ولایت بازداشت شد
شمال افغانستان در چند سال اخیر شاهد حضور گسترده شورشیان طالب و داعش بوده است

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سال جاری میلادی 110 هزار و 619 بیجاشده داخلی را در دو منطقه شمال و شمال شرقی شناسایی کرده است که به‌صورت مجموع حدود 32 درصد بیجاشدگان را تشکیل می‌دهد.

شمال افغانستان در چند سال اخیر شاهد حضور گسترده شورشیان طالب و داعش بوده است. قندوز در گذشته دو بار به‌دست طالبان سقوط کرد و در فاریاب و جوزجان نیز در چندین شهرستان درگیری میان نیروهای دولت و شورشیان وجود دارد.

در ماه جوزای سال جاری خورشیدی شورشیان داعش و طالب شهرستان استراتژیک درزاب ولایت جوزجان را محاصره کردند.

 در ولایت فاریاب شهرستان‌های کوهستان و غورماچ در سال جاری میان دولت و طالبان دست به‌دست شد. در بدخشانبدخشان نیز حضور شورشیان نگرانی‌های زیادی را خلق کرده است. تا آنجا که صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان، جنگ جاری در این ولایت را یک پروژه دانست.

شرق

از ماه جنوری سال 2017 میلادی تاکنون 78 هزار و 68 تن در شرق افغانستان، از جمله ولایت‌های کنر و ننگرهار، بیجا شده‌اند که از این میان 24 هزار تن آن هنوز آواره‌اند. این افراد از شهرستان‌های چپرهار ننگرهار و بارکنر ولایت کنر به شهرستان‌های سرخ‌رود و بهسود ولایت ننگرهار رفته‌اند.

گروه داعش مسوولیت برخی از حملات صورت گرفته را پذیرفته است
ننگرهار به عنوان خاستگاه داعش در سال‌های اخیر یکی از ناامن‌ترین ولایات افغانستان بوده است

ننگرهار به عنوان خاستگاه داعش در سال‌های اخیر یکی از ناامن‌ترین ولایات افغانستان بوده است. کنر در همسایگی این ولایت نیز شاهد حضور داعش و طالبان است. علاوه بر این نظامیان پاکستان نیز صدها راکت بر خاک کنر پرتاب کرده‌اند.

جنوب

براساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستان سازمان ملل متحد در افغانستان، حدود 5 هزار و 500 تن دیگر از چندین شهرستان ولایت‌های هلمند، قندهار و ارزگان به شهرستان دند ولایت قندهار فرار کرده‌اند. حدود 7 هزار و 500 تن دیگر از این سه ولایت به شهر گرشک ولایت هلمند رسیده‌اند.

به‌صورت مجموعی 68 هزار و 919 نفر در حال حاضر در دو منطقه جنوب و جنوب شرقی افغانستان آواره‌اند که در حدود 20 درصد کل بیجاشدگان داخلی را تشکیل می‌دهند.

سه ولایت هلمند، ارزگان و قندهار در سال‌های اخیر یکی از مناطق ناامن افغانستان بوده‌اند. در ارزگان به جز مراکز شهرستان‌ها و مرکز ولایت، سایر مناطق در کنترل مخالفان مسلح قرار دارد. در هلمند نیز چندین شهرستان در کنترل طالبان است و در قندهار نیز طالبان در چندین شهرستان حضور سنگین و گسترده دارند.

براساس گزارش دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، در حدود 12 هزار تن که در نتیجه جنگ‌های بالامرغاب خانه‌های‌شان را ترک کرده بودند، در ماه اگست سال جاری به خانه‌های شان برگشته‌اند اما هنوز 60 هزار و 675 تن دیگر در حال حاضر در مناطق غربی افغانستان آواره‌اند که 18 درصد کل بیجاشدگان داخلی را تشکیل می‌دهند.

فراهی ها
سه ولایت هلمند، ارزگان و قندهار در سال‌های اخیر یکی از مناطق ناامن افغانستان بوده‌اند

 کمک‌ها

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارش هفته اول ماه نوامبر خود گفته است بیش از 44 هزار بیجاشده، بازگشت‌کنندگان بدون مدرک و مهاجرین در سراسر افغانستان کمک‌های بشردوستانه دریافت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، 360 بیجاشده در کابل، 2 هزار و 200 بیجاشده در ولایت‌های بدخشان، قندوز و تخار، 2 هزار و 600 بیجاشده در شهرستان خوگیانی ولایت ننگرهار، 490 بیجاشده در مهترلام ولایت لغمان، بیش از 3 هزار و 200 بیجاشده در ننگرهار، بیش از هزار بیجاشده در ارزگان و حدود 700 بیجاشده در ولایت قندهار کمک‌های بشردوستانه دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این 9 هزار و 721 نفر بازگشت‌کننده از پاکستان کمک‌های صحی دریافت کرده و 1 هزار و 627 کودک دیگر واکسن شده‌اند. گفته شده که 14 هزار بازگشت کننده بدون مدرک کمک‌های غذایی دریافت کرده‌اند و بیش از 2 هزار و 500 تن نیز کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند.

این نهاد افزوده است که نبردهای سنگین در شهرستان‌های چک، جغتو، نرخ و جلریز ولایت میدان وردک باعث شده است که کمک‌های بشردوستانه به بیجاشدگان رسانده نشود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *