پایتخت زعفران افغانستان؛ سومین جشنواره گل زعفران و درآمد 13 میلیون دالری کشاورزان هراتی

سومین جشنواره گل زعفران امروز دوشنبه در ولایت هرات برگزار شد. در این جشنواره، دهقانان این ولایت تولیدات زعفران خود را برای 2 روز به نمایش گذاشته‌اند.

مقام‌های محلی در این ولایت می‌گویند که تولید زعفران امسال نسبت به سال‌های گذشته 15درصد افزایش یافته ‎است. آنان تاکید دارند که در سال جاری خورشیدی نزدیک به 8 تن زعفران از این ولایت برداشت خواهد شد.

محمدآصف رحیمى، والى هرات نیز از این ولایت به ‌عنوان پایتخت زعفران افغانستان نام برده و گفته است که این ولایت بیشترین زعفران افغانستان را تولید می‌کند.

صبور رحمانی، رییس زراعت این ولایت گفته است: “سال گذشته ٢۵۴٠ هکتار زمین در این ولایت زیر کشت زعفران قرار گرفته بود؛ اما امسال ٣۵٠٠ هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار دارد. برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند دهقانان را بیشتر تشویق کند که زعفران کشت کنند.”

بر اساس آمار ریاست زراعت ولایت هرات، سال گذشته کشاورزان این ولایت، بیش از ١٣میلیون دالر از فروش زعفران در بازارهای داخلی و خارجی درآمد داشته اند. آنان پیش‌بینی می‌کنند که امسال درآمد کشاورزان در مقایسه با سال گذشته، دو برابر خواهد بود.

به گفته‌ی کشاورزان زعفران، درحال حاضر یک کیلو زعفران خالص در بازار هرات، از ٨٠  هزار تا ١٠٠ هزار افغانی به فروش می‌رسد.

saffron2
سومین جشنواره گل زعفران امروز دوشنبه در ولایت هرات برگزار شد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *