گزارش ویژه سازمان ملل: از آغاز 2016 میلادی 42 حمله هدفمند بالای نمازگزاران افغان ثبت شده است

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید حمله بر اماکن و رهبران مذهبی و نمازگزاران، به‌شمول عبادت‌گاه‌ها و اجتماعات شیعیان، در یک سال اخیر افزایش یافته است.

این سازمان امروز با نشر گزارش ویژه‌ای در این مورد گفته که از اول جنوری 2016 یوناما 833 مورد تلفات غیرنظامیان در 42 حمله بر عبادت‌گاه‌ها، رهبران مذهبی و نمازگزاران را ثبت کرده است.

به گفته‌ی یوناما در این 42 حمله 261 غیرنظامی کشته شده و 852 غیرنظامی دیگر زخم برداشته‌اند. از آغاز سال 2016 میلادی، تلفات غیرنظامیان از اثر حملات بر عبادت‌گاه‌ها و رهبران مذهبی دو برابر مجموع تلفات غیرنظامیان از سال 2009 تا 2015 میلادی گردیده است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته است: «به قانون احترام داشته باشید، لطفاً هدف قراردادن نمازگزاران و رهبران مذهبی را متوقف سازید.»

او از حکومت افغانستان خواسته تا برای محافظت از همه افغان‌ها، به‌ویژه افرادی که در حملات فرقه‌ای آسیب‌پذیر هستند، همه اقدامات لازم را روی دست گیرد تا از حق آزادی مذهب و اعتقادات خود استفاده نموده و در مصونیت عبادت کنند.

گزارش ویژه یوناما که امروز منتشر شده، از یک طرح مخرب حملات عناصر ضد دولتی که بر علیه غیرنظامیان در عبادت‌گاه‌ها به‌ویژه مسلمانان شیعه عمل می‌کنند، یاد کرده و همچنان گفته است که قتل‌های هدفمند علمای دینی و رهبران که توسط عناصر ضد دولتی به‌جرم طرفداری از دولت و کشتار هدفمند کارمندان امنیتی در میان دیگر نمازگزاران در داخل مساجد را ثبت کرده است.

در گزارش یوناما آمده که از آغاز سال 2016 میلادی تاکنون سلسله‌ای از حملات هدفمند علیه نمازگزاران شیعه انجام شده که مسئولیت اکثر این حملات را شاخه خراسان گروه داعش بر عهده گرفته است.

از اول جنوری 2016 تاکنون یوناما 12 حمله هدفمند علیه نمازگزاران شیعه را در اماکن مذهبی ثبت کرده است که در آن 230 نفر کشته و 459 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هیأت معاون سازمان ملل در افغانستان افزوده است که چهار حمله از 12 حمله در سال 2016 رخ داده است و 8 حمله دیگر در 10 ماه نخست سال 2017.

در آخرین مورد از حملات هدفمند بر نمازگزاران شیعه در افغانستان، یک حمله کننده انتحاری خود را در جمع نمازگزاران مسجد امام زمان واقع در ناحیه سیزدهم شهر کابل منفجر کرد. در این حمله بیش از 50 تن کشته و 70 تن دیگر زخم برداشتند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود.

imam-zaman2
در گزارش یوناما آمده که از آغاز سال 2016 میلادی تاکنون سلسله‌ای از حملات هدفمند علیه نمازگزاران شیعه انجام شده که مسوولیت آنان را گروه داعش به عهده گرفته است

علاوه بر حملات هراس‌افگانه بر اماکن مذهبی، شورشیان از سال 2016 تاکنون شماری از حملات هدفمند و کشتار و اختطاف علیه رهبران مذهبی را نیز انجام داده‌اند. یوناما 27 مورد حملات هدفمند علیه این افراد را به ثبت رسانده که توسط مخالفان دولت صورت گرفته است. در این حملات 28 تن کشته و 23 تن دیگر زخمی شده‌اند که اکثراً در سال 2017 از سوی طالبان انجام شده است.

یوناما از سال 2016 تاکنون 3 مورد از حملات نیروهای طرفدار دولت را ثبت کرده که برای هدف قرار دادن مخالفان دولت در مساجد انجام شده است. بیشتر این حملات در جریان عملیات‌های کشفی و حملات هوایی زمانی انجام شده که از این مکان‌ها توسط شورشیان استفاده می‌شده است.

یوناما درحالی از افزایش حمله بر مکان‌های مذهبی ابراز نگرانی می‌کند که پیش از این در ماه سنبله سال جاری نیز گفته بود که حملات پی‌درپی که شیعیان را هدف قرار می‌دهد، قابل توجیه نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *