برای نخستین بار؛ اختصاص موترهای ویژه برای ایجاد سهولت در رفت و آمد دختران دانشجو

برای نخستین بار وزارت تحصیلات عالی افغانستان، برای ایجاد سهولت در رفت‌و‌آمد دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها، 25 عراده موتر را خریداری کرده و روز گذشته در اختیار برخی دانشگاه‌های دولتی قرار داد.

اول – عارفه پیکار معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به خبرنامه می‌گوید که توزیع موتر‌ها یک برنامه تشویقی برای دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان است.

دوم – دور بودن مسیر رفت و برگشت به دانشگاه برای دختران در ولایت‌های مختلف یکی از دلایل خریداری این موترها بوده است. مسولان وزارت می‌گویند که بسیاری از دختران دانشجو برای رفتن به دانشگاه و برعکس، مسیرهای طولانی را طی می‌کنند که با استفاده از این موترها مشکل این دانشجویان حل خواهد شد.

buses4
وزارت تحصیلات عالی افغانستان، برای ایجاد سهولت در رفت‌و‌آمد دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها، 25 عراده موتر را خریداری کرده است

سوم – ناامنی دلیل دیگری برای اجرای این طرح است. به گفته مسوولان وزارت تحصیلات استفاده از موترها برای رفتن به دانشگاه و خانه، کمک موثری برای دختران دانشجویی است که در این مسیرهای طولانی احساس امنیت ندارند.

چهارم – این موترها در ولایت‌هایی مانند غزنی، قندهار، دایکندی، بامیان، کنر، لوگر و پکتیا در اختیار دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته‌اند.

پنجم – هر موتر نوع کاستر به ارزش ۴ میلیون و شش صد هزار افغانی خریداری شده است.

ششم – بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه‌های ولایات صورت گرفته است، حقوق رانندگان این موترها از سوی دانشگاه‌ها پرداخت می‌گردد.

buses
این موترها در ولایت‌هایی مانند غزنی، قندهار، دایکندی، بامیان، کنر، لوگر و پکتیا در اختیار دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته‌اند

هفتم – گفته شده است که دختران دانشجو می‌توانند از این موترها برای رفتن سیر علمی که از سوی دانشگاه تنظیم می‌شود نیز استفاده کنند.

هشتم – علاوه بر دختران دانشجو، بانوانی که در این دانشگاه‌ها استاد هستند نیز می‌توانند از سهولت ایجاد شده برای رفت‌و‌آمد به دانشگاه‌ها استفاده کنند.

نهم – عبدالطیف روشن سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته است که این وزارت برنامه‌های دیگری را نیز برای تقویت حضور زنان در نهادهای عملی این کشور روی دست دارد.

دهم – اختصاص دادن سهمیه مشخص در امتحان کانکور، تامین محیط سالم در نهادهای تحصیلی، فراهم کردن زمینه‌های کاری، بورسیه‌های تحصیلی و ساخت لیلیه‌ها و کودکستان‌ها از دیگر سهولت‌هایی است که از سوی وزارت تحصیلات عالی برای بانوان در نظر گرفته شده است.

buses1
هر موتر نوع کاستر به ارزش ۴ میلیون و شش صد هزار افغانی خریداری شده است

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *