جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

هم‌زمان با گشایش بندر چابهار؛ رد درخواست پاکستان از سوی هند مبنی بر بازگشایی بندر واگه

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

روزنامه‌های هندی گزارش داده‌اند که مقامات این کشور درخواست پاکستان مبنی بر گشایش بندر اکمالاتی واگه  رد کرده است. پیش از این پاکستان به هند پیشنهاد کرده بود که کالاهای بازرگانی خود را به افغانستان از طریق این بندر از سر گیرد. هند اما این پیشنهاد را غیر حقیقی دانسته و آن را رد نموده است.

روزنامه «د هندو»، چاپ هند نوشته است پاکستان به هند و افغانستان پیشنهاد داده بود که هر سه کشور باید روی موضوعات ترانزیت تجاری وارد گفت‌وگو شوند اما این پیشنهاد از سوی مقام‌های هندی رد شده است.

بر اساس منابع این روزنامه، این پیشنهاد از سوی جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان حین سفرش به کابل با محمد اشرف ‌غنی، رییس‌جمهوری افغانستان مطرح گردید. آقای بجوا در اول ماه جاری میلادی برای دیدرا بامقامات افغانستان به کابل سفر کرد.

bajwa
دیدار جنرال قمر جاوید باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان از محمد از اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در اوایل ماه جاری میلادی

در این دیدار، روی از سرگیری توافق‌نامه‌ی حمل و نقل تجارتی افغانستان و پاکستان (APTTA)  صحبت شده که در سال 2015 لغو گردید. در این دیدار، هم‌چنان رییس‎جمهور غنی نگرانی خود را از بسته‌بودن مرز واگه به‌روی انتقالات بازرگانی میان افغانستان و هند ابراز کرده است.

به نوشته این روزنامه، با این وجود رییس ستاد ارتش پاکستان پیشنهاد داده است که باید با هند روی مسایل ترانزیت تجاری گفت‌وگو شود. بجوا به رییس‌جمهور افغانستان گفته است که :”شما از جانب هند بخواهید که همراه ما (پاکستان) صحبت کند و بعد ما تلاش می‌کنیم که این معضل را حل کنیم.”

پیشنهاد غیر حقیقی

رییس جمهور غنی این درخواست پاکستان را از طریق سفارت هند در کابل، به مقام‌های هندی انتقال داده است. با این حال چند روز بعد از دیدار رییس ستاد ارتش پاکستان با آقای غنی، مقام‌های هندی در نشست گروه تماس افغانستان (SCO) در مسکو، این پیشنهاد پاکستانی‌ها را رد کردند.

wagah-border
نمایی از بندر واگه در شهر لاهور پاکستان

یکی از مقام‌های هندی که نخواسته است از او نامی گرفته شود، به روزنامه «د هندو» گفته است: ” قسمی که هند می‌بیند این پیشنهاد حقیقی به ‌نظر نمی‌رسد. توافق‌نامه تجارتی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان یک توافق‌نامه‌ی دوجانبه است، اما توافق‌نامه بخاطر تصمیم‌های یک‌طرفه‌ی پاکستان و احترام نگذاشتن این کشور به آن، یک توافق‌ ناکام بوده است، پس چگونه گفت‌وگوهای هند-پاکستان برای این معضل موثر خواهد بود.”

این درخواست پاکستان از افغانستان و هند در حالی مطرح می‌شود که پیش از این پاکستان همواره مانع عبور کالاهای بازرگانی هند و افغانستان از بندر واگه واقع در شهر لاهور پاکستان شده است.

با این وجود افغانستان و هند در جستجوی راه‌های بدیل این مسیر شدند و از طریق دهلیز هوایی و هم‌چنان مسیر بندر چابهار، تلاش دارند که روابط بازرگانی خود را حفظ کنند.

air-cargo-india1
افغانستان و هند در جستجوی راه‌های بدیل این مسیر شدند و از طریق دهلیز هوایی و هم‌چنان مسیر بندر چابهار، تلاش دارند که روابط بازرگانی خود را حفظ کنند

دهلیزهوایی افغانستان-هند به تاریخ ۲۹ جوزا سال جاری، به‌گونه‌ی رسمی با حضور رییس جمهوری افغانستان، بازرگانان این کشور و مقام‌های هند گشایش یافت و از آن زمان تا کنون 15 بار اموال بازرگانی افغانستان از طریق این مسیر هوایی به دهلی نو انتقال داده شده است. به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان در هر انتقال، حدود 40 تا 80 تن میوه تازه و سایر کالاهای بازرگانی افغانستان به ‌هند منتقل شده است.

از سوی دیگر، به‌ تازگی انتقالات بازرگانی میان افغانستان و هند از مسیر بندر چابهار آغاز شده است. روز گذشته  نخستین محموله‌ی 130هزار تُنی گندم، هند را از طریق این مسیر به مقصد افغانستان ترک کرده است.

https://twitter.com/ARG_AFG/status/924861507535597568

پادرمیانی امریکا

ایالات متحده‌ی امریکا در نشستی که در حاشیه‌ی برنامه اعلام راهبرد تازه‌ی این کشور برای افغانستان، برگزار شده بود، بر افزایش حضور هند در عرصه‌های اقتصادی و پروژه‌های توسعه‌ای افغانستان تاکید کرده بود.

سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی امریکا به افغانستان، پاکستان و هند در هفته گذشته، آغازی برای حل این معما بوده است.

یکی از مقام‌های هماهنگ کننده‌ی سفر تیلرسون به روزنامه «پاکستان تودی» گفته است: “صادقانه بگویم ما امیدوار بودیم که پیشنهاد جنرال باجوا از جانب هند پذیرفته خواهد شد یا حداقل پنجره‌ی کوچکی برای گفت‌وگو باز شود، اما بدیهی است که این تصمیم هند بود این پیشنهاد را قبول یا رد کند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان