جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پایان موافقت‌نامه تجاری با پاکستان؛ کابل و امضای توافق نامه‌های تجاری با همسایه‌های شمالی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حکم جدید رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر منع رفت‌و‌آمد موترهای باربری پاکستان در داخل افغانستان، به ضرر بازرگانان این کشور می‌باشد.

این مقام‌ها تاکید دارند که تخلیه اموال توسط موترهای باربری در مرزهای این کشور و هم‌چنان بارگیری دوباره‌ی آن توسط موترهای باربری داخلی، سبب افزایش نرخ کالاهای بازرگانی و مواد اولیه در این کشور می‌شود.

 خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت :” پیش از این اموال مستقیم به داخل افغانستان می‌امد، اما حالا تاجران ما مجبور هستند دوبار پول ترانزیت بپردازند و دیگر احتمال این هم وجود دارد که اموال ما در مرز برای چند روز نیز باقی بماند، چون ترانسپورت ما توانایی کامل برای انجام این کار را ندارد.”

مقام‌های حکومت افغانستان روز شنبه‌ی این هفته اعلام کردند که پس از این به موترهای باربری پاکستان، فراتر  از گمرک‌های مرزی افغانستان اجازه رفت و آمده داده نمی‌شود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در یک حکمی گفته است که پس از این کالاهای وارداتی که به شکل ترانزیت وارد گمرکات ولایت‌های ننگرهار و قنددهار می‌شود، در آنجا تخلیه شده و توسط ترانسپورت خصوصی داخلی دوباره بارگیری و به سایر نقاط کشور انتقال گردد.

arg2
محمد اشرف غنی در دیدار با نمایندگان شرکت‌های باربری و ترانزیتی افغانستان

در این حکم آمده‌ است:”وزارت‌ها و ادارات ذیربط جهت انتقال کالاهای وارداتی، سهولت‌های لازم را برای ترانسپورت خصوصی کشور فراهم نمایند. مهاجرینی که از کشور همسایه به وطن عودت نموده‌اند و مالک وسایط باربری می‌باشند، در انتقال کالاهای وارداتی به سایر نقاط کشور به مدت دوماه برای شان اجاز تردد داده شود و در خلال مدت دوماه، پروسۀ طی مراحل اسناد و نمبر پلیت وسایط خویش را طبق قانون ترافیک افغانستان، تکمیل نمایند.”

پیش از این، موترهای باربری پاکستان کالاهای ترانزیتی این کشور را با عبور از بندرهای تورخم و سپین بولدک تا بندرهای مرزی در شمال افغانستان با کشورهای آسیای میانه انتقال می‌دادند.

پایان موافقت‌نامه ترانزیتی

مقام‌های حکومت افغانستان یکی از دلایل منع تردد موترهای پاکستانی را در داخل این کشور، به ‌پایان رسیدن موافقت‌نامه مشترک ترانسپورتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان (APTA) عنوان می‌کنند. آنان تاکید دارند که این اقدام به نفع بازرگانان افغان می‌باشد و رییس جمهوری بر اساس پیشنهاد آنان این حکم را صادر کرده است.

حکمت الله قوانج، سخنگوی وزارت ترانسپورت به ‌خبرنامه گفت: “زمان موافقت‌نامه اپتا به پایان رسیده است. دیگر دلیلی وجود ندارد که موترهای باربری پاکستان داخل افغانستان تردد داشته باشد، چون پاکستان نیز با به ‌پایان رسیدن مدت این توافق‌نامه، ورود موترهای حامل اموال تجاری ما را در داخل خاکش منع کرده است.”

حکمت الله کوانج، سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان
حکمت الله قوانج، سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان

آقای قوانج گفت که بعد از این اموال و کالاهای موترهای باربری پاکستانی در گمرک‌ها تخلیه می‌شود و این کالاها توسط وسایط افغانی به ولایت‌ها و بندر حیرتان و شیرخان بندر انتقال داده می‌شود که به ‌نوعی برای موترداران افغانی کار ایجاد می‌شود.

با این حال حکومت افغانستان اعلام کرده است که به‌زودی موافقت‌نامه‌های ترانسپورتی را با همسایه‌های شمالی‌اش امضا خواهد کرد.

آقای قوانچ به خبرنامه تاکید کرد : “وزارت ترانسپورت موافقت‌نامه‌های ترانسپورتی را به زودی با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان امضا می‌کند که بر اساس این توافق‌نامه‌ها، زمینه برای رفت و آمد موترهای باربری ما به این کشورها فراهم خواهد شد.”

خواهان بهبود روابط تجاری

تنش‌های سیاسی میان هر دو کشور سبب شده است که روابط بازرگانی این دو کشور نیز آسیب‌پذیر شود و به‌گونه‌ی چشم‌گیری کاهش یابد. با این وجود نهادهای بازرگانی هردو کشور از حکومت‌های این دو کشور همسایه می‌خواهند که مسایل سیاسی را با مسایل بازرگانی ارتباط ندهند.

زاهد شینواری، رییس اتاق تجارت و صنایع پاکستان روز گذشته به روزنامه دان این کشور گفته است که افغانستان یکی از بازارهای بزرگ صادراتی این کشور است و پاکستان نباید این بازار را بخاطر مسایل سیاسی و امنیتی از دست دهد.

خرم دستگیر‌خان، وزیر تجارت پاکستان

آقای شینواری تاکید کرده است که “سیاست‌های نادرست حکومت پاکستان با بازرگانان و بستن راه‌های ترانزیتی سبب شده است که حجم تجارتی هر دو کشور کاهش یافته و محصولات ایران و هند جایگزین کالاهای ما در افغانستان شود.”

پیش از این نیز مقام‌های بخش تجارتی پاکستان اعلام کرده بودند که آنان به دنبال روابط دوستانه‌ی اقتصادی و تجاری با افغانستان هستند.

خرم دستگیر‌خان، وزیر تجارت پاکستان در مصاحبه بایکی از شبکه‌های تلویزیونی پاکستان گفته بود که این کشور به دنبال روابط دوستانه‌ی دیپلماتیک، اقتصادی و تجارتی با افغانستان می‌باشد.

این مقام پاکستانی هم‌چنان تاکید کرده که افغانستان و پاکستان پروژه‌های مشترک اقتصادی دارند که باید با مشارکت هم آن‌ها را به پیش ببرند.

جدا کردن مسایل سیاسی از مسایل تجاری

از سوی دیگر مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید دارند که افغانستان به پاکستان در حدود 95 درصد صادرات دارد و حداقل در کوتاه مدت این کشور نمی‌تواند، بازار صادراتی دیگری در میان کشورهای همسایه و منطقه‌ پیدا کند.

خان جان الکوزی، معاون این اتاق به ‌خبرنامه گفت که ” حکومت باید مساله سیاسی خود را با پاکستان حل کند، در غیر آن، این تنش‌ها هر روز بر تاجران افغان خساره وارد می‌کند و کار و بار آنان فلج می‌شود.”

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

او تاکید می‌کند که مشکلات راه‌های ترانزیتی از یک‌سو و برابر نبودن کیفیت اموال بازرگانی با استانداردهای جهانی از سوی دیگر از جمله مشکلاتی است که بازرگانان افغان تا هنوز نتوانسته‌اند بازار صادرات دیگری پیدا کنند.

بازرگانان هر دو کشور معتقدند که به دلیل سیاست‌های نادرست از جمله افزایش مالیات و بستن مرزها، بازرگانان افغانستان و پاکستان خسارت‌های سنگینی را متحمل شده‌اند که نیاز است مقامات هر دو کشور به این امر رسیدگی کنند.

این مقام‌های بازرگانی در حال خواهان بهبود روابط بازگانی میان این دو کشور‌ شده‌اند که در یک هفته‌ی اخیر این مراودات تجاری و بازرگانی به‌کم‌ترین میزان خود رسیده است. پاکستان به‌ تاریخ 17 اکتوبر سال جاری مالیات بر اموال صادراتی افغانستان را تا 3 برابر افزایش داد که در نتیجه آن، افغانستان در این هفته، هیچ صادراتی به پاکستان نداشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان