تاکتیک شورشیان در هلمند؛ استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی

حیات‌الله حیات، والی ولایت ناآرام هلمند در جنوب افغانستان امروز در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در شهر کابل گفت که در دو و نیم ماه گذشته 415 مخالف مسلح دولت در نقاط مختلف هلمند در نتیجه عملیات نیروهای افغان کشته و 64 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

افزون بر این 100 تن از نیروهای افغان نیز کشته و زخمی شده‌اند.

او گفت که در میان کشته شدگان طالب، شماری از فرماندهان محلی آنان نیز شامل‌اند که در جریان عملیات ویژه شبانه، حملات هوایی و عملیات نظامی در نقاط مختلف از جمله نهرسراج و مارجه کشته شده‌اند.

به گفته‌ی والی هلمند نیروهای امنیتی افغانستان در این ولایت، عملیات پاکسازی از جمله بازپس‌گیری شهرستان ناوه ولایت هلمند و عملیات در شهرستان نادعلی را تاکنون اجرا کرده‌اند.

او گفته است که گروه‌های مخالف مسلح حکومت، از کارگذاری بمب‌های کنار جاده‌ای و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی به عنوان تاکتیک نظامی‌شان استفاده می کنند.

آقای حیات در کنفرانس خبری خود گفت که بیش از 150 جنگ‌جو، به شمول فرماندهان آنان بازداشت شده و 850 طالب دیگر از جنگ دست کشیده و به روند صلح پیوسته‌اند.

براساس آماری که والی هلمند ارایه کرده است، در این ولایت مقدار زیادی مهمات بدست نیروهای امنیتی افتاده و 217 انبار و مراکز شورشیان تخریب شده و 1750 ماین کشف و خنثا گردیده است.

242 هزار دانش‌آموز

حیات‌الله حیات، والی ولایت هلمند گفت که درحال حاضر 242 هزار دانش‌آموز در سراسر این ولایت به مکتب می‌روند که از این میان 30 درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ی او در هلمند 3 دانشگاه خصوصی و یک دانشگاه دولتی فعالیت دارد. او گفت که در هلمند 403 مکتب باز است که 381 مکتب آن دولتی و 22 مکتب دیگر آن خصوصی است.

هلمند در جنوب افغانستان یکی از ولایت‌های ناآرام در چند سال اخیر بوده است. به تازگی گزارش‌هایی منتشر شد که رهبر گروه طالبان در سفری به این ولایت با فرماندهان طالب دیدار کرده و دستورالعمل‌هایی را نیز برای آنان صادر کرده است.

جنرال عبدالرزاق، فرمانده پولیس قندهار گفته بود که ملاهیبت‌الله، رهبر طالبان به شهرستان موسی قلعه هلمند رفته و به افراد تحت فرمانش گفته است که با افراد گروه داعش علیه دولت افغانستان بجنگند. اما دفتر مطبوعاتی والی هلمند این گزارش را رد کرد و گفت سفر رهبر طالبان به هلمند یک تبلیغات بی‌اساس است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *