با نشستن به موتر شهری، راهی غرب‌کابل می‌شویم؛ سمتی که شام دیروز گواه یک رویداد خونین بود.

 حوالی ساعت شش شام روز جمعه، صدای مهیبی برچی را تکان داد و آرامش مردم را برهم زد. در این حمله انتحاری که در داخل مسجد امام زمان، واقع در منطقه‌ی پل خشک دشت برچی شهر کابل رخ داد، دست‌کم ۵۶ تن شهید و ۷۰ نفر زخمی ‌شدند.

شاهدان عینی به خبرنامه می‌گویند که عاملان انتحاری با ظاهر معمولی خود را به صف دوم نمازگزاران در مسجد امام زمان واقع در غرب کابل ‌رساند.

شوک بعد از انتحار

در امتداد جاده شهید مزاری زندگی همانند روز‌های معمول ادامه دارد.

در داخل موتر همه از حادثه دیشب می‌گویند. از کشته و زخمی‌های حادثه خونین شب گذشته که بسیاری‌ها را در شوک فرو برده است.

به مسجد امام حسن مجتبی اولین مسجد در امتداد سرک شهید مزاری که می‌رسیم، همه از پشت شیشه موتر به انبوه جمعیتی می‌نگرند که برای تدفین یکی از شهدای حمله انتحاری شب گذشته  گرد هم آمده‌اند. برای چند لحظه در داخل موتر سکوت سنگینی حاکم می‌شود.

imam-zaman7
حمله انتحاری شب گذشته در مسجد امام زمان جان بیش از 50 تن گرفت

صدای پیرزنی این سکوت را می‌شکند که به راننده می‌گوید کمی عجله کند. او هم قصد رفتن به مراسم تدفین شهید دیگری را دارد.

تدابیر شدید امنیتی

جاده پل خشک و سرک قلعه قاضی که منتهی به مسجد امام زمان است، خلاف هر زمان دیگر آب پاشی شده و کارمندان شهرداری نیز برای پاک کاری این منطقه به شدت مصروف‌اند. در اطراف مسجد امام زمان نیروهای امنیتی بسیاری حضور دارند.

این مسجد یکی از پر جمعیت‌ترین مسجد‌های غرب کابل است که در میان دو سرک فرعی قرار دارد و زمانی محل برگزاری نماز جمعه در غرب کابل بود.

با این حال از میان موتر‌ها و جمعیتی که به سمت مسجد در حرکت بودند به سختی خودمان را به دروازه مسجد رساندیم.

 مسوول امنیتی جلوی دروازه مسجد در ابتدا اجازه ورود نمی‌دهد و می‌گوید که مسوولیت‌شان تامین امنیت است در این میان کسی صدا می‌کند:‌ «دیروز کجا بودین که امنیت را تامین می‌کردین‌.»

با این اعتراضیه من اجازه ورود به مسجدی را می‌یابم که شب گذشته بیش از 100 نمازگزار در حمله مهاجم انتحاری گروه داعش، کشته و زخمی شدند.

mosque-attack18
مسجد امام زمان یکی از پر جمعیت‌ترین مسجد‌های غرب کابل است

دیوارهای خونین

داخل مسجد، کارمندان شهرداری مصروف پاک‌کاری و تمیزکردن دیوار‌های آغشته به خون هستند. کارمندانی که به گفته مسوولان شهرداری از ساعت شش صبح شروع به پاک کاری کرده اند و تا حالا که ساعت 11 است، هنوز هم دیوارهای این مسجد پر از خون است.

به گفته شاهدان عینی این رویداد ، مهاجم انتحاری در صف دوم، در کنار یکی از ستون‌های سمت چپ مسجد در کنار نمازگران دیگر لحظاتی را سپری کرده و در لحظات پایانی نماز خود را منفجر کرده است.

این مسجد 5 محافظ امنیتی داشته است. یکی از مسوولان این مسجد به خبرنامه گفت که این گاردها تنها در روزهایی که مراسم‌های عمومی برگزار شود، در مقابل دروازه نگهبانی می‌کنند. به گفته او در اوقات عادی، افراد می‌توانند بدون تلاشی وارد مسجد ‌شوند.

غفلت امنیتی

محقق زاده رییس کمیسیون هماهنگی و امنیتی علمای غرب کابل که به محل انفجار آمده به این باور است که در تامین امنیت مساجد، با وجود خطرات پیش بینی شده غفلت صورت گرفته است.

imam-zaman6
محقق زاده، رییس کمیسیون هماهنگی و امنیتی علمای غرب کابل

به گفته او “از گاردهای آموزش ندیده، مردم نباید توقع تامین امنیت داشته باشند. با گذشت ماه محرم فکر شده که تهدیدها تمام شده است. با این غفلت بسیاری‌ها قربانی این انفجار شدند.”

شاهدان چه می‌گویند

در حمله انتحاری شب گذشته، تعداد زیادی از زخمی‌ها به شفاخانه‌های نزدیک به محل انفجار منتقل شدند.

به یکی از شفاخانه‌های شخصی دشت برچی می‌رویم. میرویس دانشجوی سال اول دانشگاه کابل است که پس از حمله به این شفاخانه منتقل شده است. او می‌گوید “در حال نماز خواندن بودیم که انفجار شد. روی زمین افتادم. خودم را به بیرون از مسجد رساندم و مردم مرا به شفاخانه رساندند.”

علی‌گل یکی دیگر از زخمی‌های این حمله به خبرنامه می‌گوید:« نماز شام را ادا کرده بودیم که یک شخص داخل مسجد شد و در صف نماز گزاران ایستاد. چند ثاینه نگذشته که انفجار شد.»

در همین حال عبدالحمید فیضی یکی از مدیران شفاخانه یک صد بستر دشت برچی می‌گوید: «شب گذشته جسد ۱۷ تن به این شفاخانه انتقال داده شد که پس از شناسایی به خانواده‌های شان تحویل داده شدند. بجز   یک شهید که به شدت سوخته و قابل شناسایی نبود که به طب عدلی فرستادیم.‌»

doctor
عبدالحمید فیضی، یکی از مدیران شفاخانه یک صد بستر دشت برچی

در حمله خونین شب گذشته که واکنش بسیاری از شهروندان و مقامات افغانستان و حتی کشورهای خارجی را در پی داشت، بسیاری از خانواده‌ها عزادار شدند. زنان و کودکان هم در میان این قربانیان بودند.

 با اینکه اندوه حاکم پس از این رویداد خونین را حالا می‌توان در نگاه‌ و چهره بسیاری از شهروندان دید اما احتمال رخ دادن چنین حملاتی در آینده، بخش عمده‌ای از نگرانی‎های شهروندان و به ویژه اهل تشیع افغانستان است که در سال‌های اخیر به صورت هدفمند از سوی گروه‌های تروریستی، از جمله داعش مورد حمله قرار گرفته است.

عادله حسینی هم‌کار و عباس علی جعفری عکاس این گزارش بوده است.

.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *