افغانستان با کسب 130 رای عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به‌دست آورد.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کشور با کسب 130رای تایید، توانسته است بیش‌تر از دو سوم تعداد کل رای این شورا را به‌دست آورد.

بر اساس این اعلامیه، اکنون افغانستان یکی از چهار کرسی حوزه آسیا-پسفیک شورای حقوق بشر را در اختیار دارد. با این وجود سه کرسی دیگر این شورا به کشورهای نپال، قطر و پاکستان اختصاص داده شده است.

حکومت افغانستان گفته است که عضویت در این شورا، نشانه‌ای از اعتماد جامعه بین‌المللی به تعهدات افغانستان  در راستای تأمین و حفاظت از حقوق بشر است.

مقام‌های حکومت افغانستان عضویت این کشور را در شورای حقوق بشر سازمان ملل، دست‌آورد مهم خوانده و تاکید دارند که با عضویت افغانستان در این شورا، اکنون فرصت تلاش‌های بیش‌تر برای دفاع، حفاظت و تقویت ارزش‌های حقوق بشری و جهانی برای مردم افغانستان ایجاد شده ‌است.

شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت: “افغانستان کشوری است که شهروندان آن طی دهه‌های مختلف مورد نقض سیستماتیک حقوق بشری قرار گرفته‌اند، اما حکومت افغانستان در سال‌های اخیر با توجه به ارزش‌های حقوق بشری، توانست که اعتماد جامعه بین الملل را بدست آورد تا جاییکه 130 کشور برای عضویت ما در این شورا رای مثبت دادند. ما یکبار دیگر اعلام می‌کنیم که افغانستان متعهد و پایبند به ارزش‌های حقوق بشری است و برای نهادینه کردن ارزش‌ها حقوق بشری بیشتر از گذشته تلاش خواهد کرد.”

murtazavi
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم‌اکنون ۴۷ عضو دارد و مقر آن در شهر جنوای سویس می‌باشد.

پیش از این سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در نشست «حقوق بشر و اهداف توسعه پایدار» در کابل، از وزارت خارجه و کمیسیون حقوق بشر این کشور خواسته بود که تلاش‌های‌شان را برای کسب عضویت در این شورا بیشتر کنند.

خوش‌بینی

مقام‌های حکومت افغانستان عضویت این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به ‌عنوان یک فرصت دیده  و می‌گویند که پس از این صدای مردم افغانستان به عنوان قربانیان جنگ و خشونت، در مجامع بین‌المللی رساتر خواهد شد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: ” عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل از یک سو به اعتبار بین‌المللی افغانستان خواهد افزود و از سوی دیگر، به بهبود وضعیت حقوق بشری در داخل کشور کمک خواهد کرد.”

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر پیامی در صفحه‌ی رسمی فیسبوک‌اش از عضویت این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کرده است.
او نوشته است: “پس از این همه نهادهای دولتی و غیر دولتی ما مکلفند که تمام توان و امکانات را در زمینه انجام تعهدات خود به کار بگیریم. من امیدوارم روزی فرا برسد که با تأمین ثبات و امنیت پایدار در کشور، به هر نوع خشونت و اعمال مغایر با ارزش های حقوق بشری نقطه پایان گذاشته شود و زمینه تطبیق کامل عدالت و حاکمیت قانون فراهم گردد.”

از سوی دیگر محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل گفته است که پیروزی در انتخابات این شورا به اعتبار بین المللی افغانستان خواهد افزود. او گفته است که حضور این کشور در این شورای مهم تصمیم‌گیری جهانی دستاورد‌های حقوق بشر را در افغانستان تحکیم خواهد بخشید و آنها را به سوی پایداری سوق خواهد داد.

او در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “بهبودی وضع حقوق بشر در کشور ما بیشتر از گذشته در محراق توجه جهان قرار خواهد داشت. صدای افغانستان، به نمایندگی از ده‌ها کشور جنگ زده در بالاترین ستیژ جهان بلند خواهد بود و ایستادگی برای حقوق بشر، بخشی از مبارزه ما را با تروریزم تشکیل خواهد داد. اضافه بر آن افغانستان به صفت یک بازیکن فعال بین المللی در موارد قضایای حقوق بشر جهانی نقش خود را بازی خواهد نمود.”

مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از عضویت افغانستان در این شورا استقبال کرده و ابراز امیدواری می‌کنند که این عضویت بتواند حکومت افغانستان را مکلف به گام‌های عملی کند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به خبرنامه گفت : “این نهایت مهم است که دولت افغانستان را مکلف می‌کند که در مورد تعهدات خود در عرصه حقوق بشری تجدید نظر بکند و گام‌های استوار را برای حمایت، بهبود و توسعه حقوق بشر در افغانستان بردارد. “

اعتبار بین‌المللی

آگاهان بخش حقوق بشری تاکید می‌کنند که کسب عضویت در این شورای بین‌المللی و کسب رای اعتماد 130 کشور کار ساده‌ای نیست. آنان می‌گویند که دیپلوماسی افغانستان توانسته است که چهره‌ی خوبی از این کشور جامعه بین الملل ایجاد کنند و اعتماد کشورهای عضو این شورا را بدست آورند.

مختار حیدری، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشری به خبرنامه گفته که شورای حقوق بشر، پیش از این یک نهاد کوچکی به نام کمیسیون حقوق بشر بوده که عمل‌کرد آن مورد اتهام بود و برجسپ سیاسی زده می‌شد. او تاکید دارد که این نهاد با تشکیلات جدید و هیات نظارت جدید که به “شورای حقوق بشر سازمان ملل” تغییر نام داده، با اعتبار بیشتر و صلاحیت‌های بیشتر شروع به‌کار کرده است.

mahmud-saiqal
محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

آقای حیدری گفت : “عضویت افغانستان در این شورا به این معنی است که دیپلوماسی این کشور به خصوص نمایندگی وزارت خارجه در سازمان ملل به اندازه‌ی خوب درخشیده و با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرده که توانسته این کشور را به عنوان کشور قابل احترام برای آنان معرفی کنند. با این وجود رای 130 کشور، اعتبار بزرگی بین المللی برای افغانستان می‌باشد.”

این فعال حقوق بشری تاکید می کند که افغانستان باید از این اعتبار استفاده موثر کند. او می‌گوید که چگونگی موثریت این عضویت بر می‌گردد به نماینده افغانستان در این شورا. به باور او اگر نماینده افغانستان در این شورا بتواند خوب‌تر بدرخشد می‌تواند افغانستان دستاورد خوبی از این عضویت داشته باشد در غیر آن اگر افغانستان در انتخاب نماینده این شورا قومی و حزبی برخورد کند، این شورا هیچ نفعی برای افغانستان نخواهد داشت.

محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل در صفحه‌ی رسمی فیسبوک اش نوشته است که این پیروزی برای کشورش به سادگی به دست نیامده است. رقابت در عرصه حقوق بشر در صحنه های بزرگ بین المللی برای کشوری که چهار دهه نقض حقوق بشر را به بدترین اشکال آن به تجربه گرفته باشد کار آسانی نیست.

 او در ادامه نوشته است که این دستاورد در واقع فریاد قربانیان و پیش قراولان و فعالین حقوق بشر افغانستان در سطوح مختلف است که آهسته آهسته پلکان عروج را طی نموده و در بالاترین سکوی تصمیم گیری های جهان قرار گرفته است.

UNHRC3
افغانستان برای سه سال عضویت این شورا را به دست آورده است

آقای صیقل نوشته است: “طی یک سال کمپاین انتخاباتی، در پهلوی تلاش های نمایندگی افغانستان در ژنیو و وزارت امور خارجه در کابل، من با سفرای نزدیک به 130 کشور جهان، به شمول کشورهای کوچک پسیفیک و کارابین و امریکای لاتین و جنگلزارهای افریقا، در نیویارک به شکل جداگانه ملاقات نمودم. صدای مظلومیت مردم و پیشرفت های نسبی حقوق بشر افغانستان را به سمع شان رسانیده و به تجارب آنها نیز گوش دادم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *