گسترش ناامنی در غزنی؛ از حمله تهاجمی طالبان بر شهرستان اندر تا افزایش قتل‌های هدفمند در داخل شهر

مقام‌های محلی در ولایت غزنی از حمله گسترده طالبان بر پاسگاه‌های پولیس و مرکز شهرستان اندر این ولایت خبر داده و گفته‌اند که در این حملات چندین پولیس کشته و زخمی شده‌اند و ساختمان فرماندهی پولیس و شماری از خانه‌های مسکونی تخریب شده است.

این مقام‌ها از نرسیدن نیروهای کمکی به شهرستان اندر انتقاد کرده و می‌گویند وضعیت در این شهرستان به شدت وخیم است و در صورت سقوط این شهرستان استراتژیک، مرکز شهر غزنی نیز سقوط خواهد کرد.

در حمله  دوشب قبل طالبان بر چندین پاسگاه پولیس در شهرستان اندر، دو پاسگاه پولیس نیز به دست طالبان افتاده است.

چگونگی حمله

مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که حوالی ساعت 2 بامداد سه شنبه (26 میزان)، طالبان یک عراده موتر هاموی مملو از مواد منفجره را در نزدیکی فرماندهی پولیس شهرستان اندر منفجر کرده و همزمان با آن بر چندین پاسگاه پولیس نیز یورش برده‌اند.

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که طالبان حوالی ساعت 2:30 شب بر شهرستان اندر ولایت غزنی حمله کرده و ساختمان فرمانداری این شهرستان را با انفجار بمب به شدت تخریب کرده‌اند.

آقای رحمانی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که سه پاسگاه از پاسگاه‌های اطراف مرکز شهرستان اندر سقوط کرده و دو پاسگاه دیگر نیز از پاسگاه‌های تولی امنیتی. او گفته است که ارتباط با شماری از سربازان این پاسگاه‌ها کاملا قطع گردیده است.

از سوی دیگر خالقداد اکبری، رییس شورای ولایتی غزنی هشدار می‌دهد که وضعیت در شهرستان اندر کم کم از کنترل حکومت خارج می‌شود. به گفته او اگر اندر سقوط کند، هیچ کسی در مرکز شهر غزنی در امان نخواهد بود.

akbari
خالقداد اکبری، رییس شورای ولایتی غزنی

آقای اکبری به خبرنامه گفت: « والی غزنی دو ماه قبل به‌صورت سازماندهی شده پوسته‌های اندر را جمع کرده و دور و بر ولسوالی آورد. امشب نزدیک به سقوط مواجه کرده بود.»

با این حال عارف نوری، سخنگوی والی غزنی با رد سقوط شهرستان اندر گفت که طالبان در غزنی توان مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند. او در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که طالبان با استفاده از یک موتر نوع هاموی که از ولایات دیگر به‌دست آورده بودند، بر مرکز این شهرستان حمله کردند.

آقای نوری گفت: «زمانی‌که هاموی نزدیک قراول می‌رسد و به هشدار پولیس توجه نمی‌کند، پولیس با فیر راکت هاموی را هدف قرار می‌دهد. در همین زمان هاموی نیز منفجر می‌شود. همزمان با آن در مناطق مختلف اندر پوسته‌های پولیس محلی و هم‌چنین مرکز ولسوالی مورد حمله گروهی دشمن قرار می‌گیرد.»

تلفات

تاکنون رقم تلفات نیروهای دولتی در اندر روشن نیست. منابع خبرنامه ارقام متفاوتی را ارایه کرده‌اند.

عارف رحمانی گفته است که بیش از 40 نظامی و غیرنظامی در این حملات جان داده و نزدیک به 30 تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، رییس شورای ولایتی غزنی رقم تلفات سربازان پولیس را 27 تن می‌گوید. به گفته‌ی او این سربازان مربوط وزارت داخله و نیروهای امنیت ملی هستند. آقای اکبری گفت که 23 سرباز دیگر نیز در جریان حملات طالبان شب گذشته در اندر زخمی شده‌اند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی اما گفت که تاکنون رقم دقیق تلفات روشن نیست ولی معلومات اولیه نشان می‌دهد که 3 سرباز پولیس شب گذشته در نتیجه حمله طالبان بر مرکز شهرستان اندر به شهادت رسیده و 8 تن دیگر، به‌شمول فرمانده پولیس اندر، زخم برداشته‌اند.

رییس شورای ولایت غزنی تاکید کرد که 20 غیرنظامی دیگر کشته و یا زخمی شده‌ و تعدادی از خانه‌ها نیز تخریب شده است.

او گفت: «پس از بررسی‌ها تعداد دقیق تلفات روشن می‌شود. اما 5 جسد دشمن نیز در داخل مرکز ولسوالی باقی مانده است.»

شهرستان اندر در نزدیکی مرکز ولایت غزنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مقام‌های شورای ولایتی این ولایت گفتند که از اندر به‌ عنوان دروازه شهر غزنی یاد می‌شود و اگر این منطقه به‌دست طالبان سقوط کند، امنیت شهر غزنی نیز با تهدید جدی مواجه می‌شود.

ghazni3
ساختمان فرماندهی پولیس شهرستان اندر ولایت غزنی و شماری دیگر از ساختمان‌های اطراف آن در نتیجه‌ی انفجار یک عراده هاموی تخریب شده است

قتل‌های هدفمند

ولایت غزنی در سال‌های اخیر یکی از ولایت‌های ناامن بوده است. این ولایت شاهد چندین رویداد خونین در سال‌های گذشته بوده است. با این حال در سال جاری نیز مشکلات امنیتی در مرکز شهر و اطراف آن و شهرستان‌های این ولایت قربانی زیادی گرفته است.

رییس شورای ولایتی غزنی گفت که در چند ماه اخیر وضعیت در داخل شهر غزنی نگران کننده بوده است. ترورهای هدفمندی انجام می‌شود اما هنوز هم حکومت محلی قادر به مهار آن نشده است.

آقای اکبری به خبرنامه گفت: «در طول هفته گذشته شاهد سه یا چهار مورد ترور در خود شهر غزنی بودیم. دو سه افسر پولیس و ارتش در داخل شهر غزنی ترور شدند.»

از سوی دیگر سخنگوی والی غزنی می‌گوید در همه قتل‌هایی که در داخل شهر غزنی صورت گرفته، نیروهای امنیتی از سوی مخالفان مسلح هدف قرار گرفته‌اند. او گفت که این وضعیت برای ولایت غزنی نگران‌کننده است زیرا در حالت جنگ، مخالفان تلاش می‌کنند از هر طریق ممکن دست به تحرک بزنند.

ghazni1
شورای ولایتی غزنی از افزایش ناامنی در سطح شهر غزنی ابراز نگرانی می‌کند

با این حال او گفت در یک سال اخیر نسبت به گذشته وضعیت امنیتی در سطح شهر غزنی بهبود یافته و قتل‌های هدفمند نیز کمتر شده است. آقای نوری گفت: «ما روزها و ماه‌هایی را شاهد بودیم که قتل‌های داخل شهر به 35 تا 70 نفر می‌رسید. ولی در یک سال اخیر ما حدود 20 تا 21 حادثه ترور را داشتیم که بیشتر در یک ماه اخیر صورت گرفته است.»

درحال حاضر پولیس غزنی تدابیر جدی را برای جلوگیری از قتل‌های هدفمند روی دست گرفته است. گشت‌های بخش مخفی و قطعه انضباط شهری افزایش یافته و دست‌فروشان خیابانی که در مناطق مختلف شهر تجمع می‌کردند، جمع‌آوری شده و در مناطق مشخص جابجا شده‌اند؛ اقداماتی که به گفته‌ی سخنگوی والی غزنی وضعیت امنیتی شهر غزنی را بهتر خواهد ساخت.

تحقیق در مورد قتل‌های جغتو

اخیرا در جریان یک ماه سه فرمانده پولیس شهرستان جغتوی ولایت غزنی در نتیجه انفجار ماین کنارجاده‌ای و کمین مسلحانه به قتل رسیدند. پس از آن والی غزنی به این شهرستان سفر کرد و هیأتی را برای بررسی و یافتن سرنخ‌های این قتل‌ها گماشت.

ghazni-police
اسحاق جلیلی، فرمانده پیشین پولیس شهرستان جغتو

عارف نوری در این مورد گفت که دستاوردهایی در بخش تحقیق این قضایا وجود دارد و «حلقاتی که به این مسایل دست داشتند یا افراد و اشخاصی که همکار بودند یا عوامل دیگری که سبب این حوادث شده، تشخیص شده است.»

او از این افراد و اشخاص نام نگرفت و گفت پس از کامل شدن تحقیقات در این مورد، نتایج آن با رسانه‌ها شریک می‌شود.

ناوه؛ پایگاه طالبان

شهرستان ناوه ولایت غزنی در همسایگی دو ولایت ناامن زابل و پکتیا از زمان حاکمیت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان تاکنون در اختیار طالبان قرار دارد. در سه سال حکومت وحدت ملی نیز برای پس‌گیری این شهرستان از نزد طالبان، هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

رییس شورای ولایتی غزنی گفت که در ناوه، طالبان پایگاه تمرینات نظامی، مین‌سازی و شفاخانه برای تداوی زخمیان‌شان ساخته‌اند.

با این حال سخنگوی والی غزنی با تایید این که ناوه از گذشته در اختیار طالبان قرار داشته، تاکید کرد که وضعیت امنیتی در غزنی نسبت به گذشته امسال بهبود یافته است. به گفته‌ی او، سال گذشته 14 شهرستان این ولایت ناامن بود اما امسال تنها در شهرستان‌های ده‌یک و اندر مشکلات امنیتی وجود دارد.

taliban4
به گفته منابع محلی در ولایت غزنی شهرستان ناوه این ولایت بیش از ده سال است که در تصرف طالبان قرار دارد

چرا غزنی ناامن است؟

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه وسعت جغرافیایی، جمعیت، کمبود تشکیلات نیروهای امنیتی، هم‌مرز بودن غزنی با ولایت‌های ناامن میدان وردک، پکتیا، زابل، ارزگان و لوگر را از جمله عوامل ناامن بودن غزنی قلمداد می‌کند.

به گفته‌ی او تشکیلات موجود نیروهای امنیتی و دفاعی در مقایسه با وسعت غزنی و موقعیت جغرافیایی بسنده نیست و نمی‌تواند شورشگری را در این ولایت مهار سازد. او گفت: «با کمبود تشکیلات مواجه هسیتم که از سوی شورای امنیت وعده شده است. در صورت عملی شدن این خواست، شما شاهد امنیت در غزنی خواهید بود.»

اما رییس شورای ولایتی غزنی به این باور است که «تنها راه حل این است که حکومت مرکزی با مشوره بزرگان غزنی باید در قسمت گزینش افراد سالم و شایسته فکر کنند درغیر آن وضعیت غزنی بدتر می‌شود.»

فعالیت‌های گروه طالبان و نگرانی نمایندگان مردم غزنی در شورای ولایتی و مجلس نمایندگان افغانستان درحالی بالا گرفته است که سال گذشته فرمانده پیشین پولیس غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه از حضور گروه‌های تروریستی چون داعش در این ولایت هشدار داده بودند.

ghazni4
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی هم‌مرز بودن این ولایت با ولایت‌های ناامن دیگر را از جمله عوامل افزایش ناامنی در غزنی می‌داند

امین‌الله امرخیل، فرمانده پیشین پولیس غزنی در ماه دلو سال گذشته گفته بود که گروه‌های تروریستی مانند القاعده، شبکه حقانی، طالبان و داعش در غزنی حضور دارند و علاوه بر آن شماری از تروریستان خارجی از کشورهای عربی، پاکستان و چچن نیز در غزنی فعال هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *