دو ماه و ده روز پس از سقوط منطقه میرزااولنگ شهرستان صیاد ولایت سرپل، در شمال افغانستان، هنوز این منطقه در وضعیت جنگی قرار دارد و از مدت چهار روز به این طرف، مخالفان مسلح دولت حملات خود بر این منطقه را شدت بخشیده‌اند.

مقام‌های محلی ولایت سرپل سقوط دو پاسگاه در منطقه بند شیره، در قسمت غربی دره میرزااولنگ را تایید می‌کنند اما می‌گویند هنوز بخش‌هایی از این منطقه به‌دست نیروهای دولتی قرار دارد و ارتش حملات هوایی را برای سرکوب شورشیان انجام می‌دهد.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به خبرنامه گفت که در چهار روز گذشته چندین پاسگاه امنیتی میان نیروهای دولت و شورشیان طالب دست‌به‌دست شده است. او افزود که طالبان در دو روز گذشته موفق به تصرف دو پاسگاه امنیتی شده‌اند.

به گفته‌ی او در این درگیری‌ها 10 شورشی کشته و 6 تن دیگرشان زخمی شده‌اند. در سوی مقابل نیز یک پولیس محلی به شهادت رسیده و یک پولیس محلی و یک سرباز ارتش زخم برداشته است.

منطقه استراتژیک میرزااولنگ به تاریخ 14 اسد سال جاری به کنترل طالبان درآمد. شورشیان طالب بیش از 50 غیرنظامی را که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل بودند، تیرباران کردند. 500 خانواده ساکن در دره میرزااولنگ نیز به‌دنبال سقوط دره به دست طالبان، خانه‌های‌شان را ترک کرده و به مرکز ولایت سرپل پناه بردند.

mirzaolang2
منطقه استراتژیک میرزااولنگ به تاریخ 14 اسد سال جاری به کنترل طالبان درآمد

حضور دشمن

پس از سقوط میرزااولنگ گزارش‌هایی منتشر شد که طالبان از این دره بیرون رانده‌ شده‌اند. اما حالا منابع محلی ولایت سرپل به خبرنامه گفته‌اند که هنوز هم میرزااولنگ از کنترل دولت خارج است و نیروهای دولتی چندین کیلومتر دور از دره مستقر شده‌اند.

 در حالی که سخنگوی والی سرپل می‌گوید قسمت‌های زیادی از دره میرزااولنگ به‌دست مخالفان مسلح دولت قرار دارد و نیروهای دولتی در بخش‌هایی از آن کنترل دارند، اما فرمانده خیزش مردمی در میرزااولنگ می‌گوید که تاکنون نیروهای دولتی قادر به بازپس‌گیری این منطقه نگردیده‌اند.

آقای امانی گفت: «هنوز هم قسمت‌هایی از میرزااولنگ به‌دست نیروهای دولتی است و نیروهای پولیس، ارتش، پولیس محلی و خیزش مردمی حضور دارند.»

عملیات هوایی در فاریاب
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که تلاش ارتش برای تامین امنیت دره میرزا اولنگ ادامه دارد

حاجی غلام مهدوی، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در میرزااولنگ در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که تاکنون دولت بر منطقه میرزااولنگ تسلط پیدا نکرده اما تصمیم دارد که عملیاتی را برای بازپس‌گیری این منطقه آغاز کند. به گفته او نیروهای دولتی مواضع طالبان در منطقه میرزا اولنگ را بمباران کرده‌اند.

 به گفته‌ی آقای مهدوی: «نیروهای دولتی در 5 کیلومتری اطراف میرزااولنگ مستقراند. تاکنون از تحکیمات طالبان خبری نیست اما اگر این وضعیت دوام پیدا کند، ممکن است در آن‌جا تحکیمات بسازند.»

وزارت دفاع افغانستان اما ادعای کنترل طالبان بر میرزااولنگ را رد کرده و می‌گوید که تلاش ارتش برای تامین امنیت این دره ادامه دارد و تا پایان امروز وضعیت در این منطقه تغییر خواهد کرد.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع به خبرنامه گفت که “پیش از این، این منطقه توسط قطعات پولیس‌های محلی اداره می‌شد و ارتش از آنان حمایت می‌کرد. اما وقتی تهدیدات بیشتر شد، لوای 2 سپاه 209 شاهین قطعات پیاده، توپچی، کماندو و قطعات خاص به این محل فرستاده شدند.”

او می‌گوید که “دشمن عقب نشینی کرده و ما فعلا در میرزااولنگ هستیم.”

آقای رادمنش، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

کسی به خانه برنگشته

پس از سقوط میرزااولنگ به‌دست شورشیان مخالف مسلح دولت افغانستان، 500 خانواده ساکن در این دره خانه‌های شان را ترک کرده و به مرکز ولایت سرپل پناه بردند. این افراد در خانه‌های اقوام، دوستان و یا مساجد جابجا شدند.

دو ماه و ده روز پس از بیجا شدن این افراد، هنوز هم کسی از ساکنان دره میرزااولنگ به خانه‌اش برنگشته و در شهر سرپل مرکز این ولایت زندگی می‌کنند. اطمینان نداشتن از وضعیت امنیتی این دره باعث شده است که این افراد نتوانند به خانه‌های شان برگردند.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل در این مورد گفت که در این دره هیچ یک از ساکنان محل حضور ندارند و پس از بیجاشدن هنوز به خانه‌های شان برنگشته‌اند.

mirzaolang8
پس از سقوط میرزااولنگ به‌دست شورشیان، 500 خانواده ساکن در این دره خانه‌های‌شان را ترک کرده و به مرکز ولایت سرپل پناه بردند

فرمانده نیروهای خیزش مردمی نیز با تایید این موضوع گفت که فعلا در این منطقه امنیت نیست و این افراد نمی‌توانند به خانه‌های شان بروند.

چشم به راه کمک

پس از بیجاشدن این افراد، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان مقداری کمک به این افراد رساند و افزون بر این شماری از نهادها و افراد نیز به بیجاشدگان منطقه میرزااولنگ کمک کردند.

در نخستین روزهای پس از سقوط میرزااولنگ وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان 5 میلیون افغانی به بیجاشدگان این منطقه کمک کرد.

حالا با وجود گذشت دو ماه از سقوط میرزااولنگ، این افراد همچنان دور از خانه‌های‌شان زندگی می‌کنند و نیازمند کمک هستند و با نزدیک شدن فصل زمستان نگرانی‌ها از یک فاجعه انسانی دیگر بیشتر شده است.

به گفته ذبیح الله امانی سخنگوی ولایت سرپل پس از سقوط میرزااولنگ، به خانواده‌های بیجاشده کمک‌های غذایی و پوشاک صورت گرفته است.

aid
با وجود گذشت دو ماه از سقوط میرزااولنگ، بی‌جاشدگان این دره دور از خانه‌های‌شان زندگی می‌کنند و نیازمند کمک هستند

او گفت: «این کمک‌ها بسنده نیست زیرا زمستان نزدیک است و این‌ها سرپناه ندارند. از حکومت مرکزی تقاضای ایجاد سرپناه کرده‌ایم. وعده‌هایی در این خصوص گفته شده و امیدواریم که این وعده‌ها هرچه زودتر جنبه عملی بگیرد.»

تهمت اسارت

هفته‌ها پس از سقوط منطقه میرزااولنگ به‌دست شورشیان مخالف مسلح دولت گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که 35 زن از این منطقه توسط داعش ربوده شده و سپس به شهرستان درزاب ولایت جوزجان منتقل شده‌اند.

منابع محلی ولایت سرپل این ادعا را رد نموده و با شایعه خواندن آن می‌گویند تاکنون هیچ کسی ادعا نکرده است که هیچ دختر یا زنی از اعضای خانواده‌اش از سوی داعش ربوده شده و یا اسیر گرفته شده باشد.

سخنگوی والی سرپل نیز به خبرنامه در این مورد گفت: «تا به‌حال هیچ باشنده میرزااولنگ در این قسمت به ما مراجعه نکرده است. هیچ کسی ادعا نکرده که اعضای فامیلش کم است.»

گروه داعش مسوولیت برخی از حملات صورت گرفته را پذیرفته است
گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که 35 زن از منطقه میرزا اولنگ توسط داعش ربوده شده اند

اسارت یک فرمانده

حاجی غلام مهدوی، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در منطقه میرزااولنگ شهرستان صیاد به خبرنامه گفت که حبیب، فرمانده پولیس محلی کمتر از 40 روز می‌شود که از سوی قاری حکمت، یکی از فرماندهان شورشیان، به اسارت گرفته شده است.

سخنگوی والی سرپل نیز ربوده شدن این فرمانده پولیس محلی را تایید کرد و گفت که یک گروه اختطاف‌چی که با داعش در ارتباط بوده، این فرمانده پولیس محلی را از مرکز شهر سرپل ربوده و سپس به داعش تسلیم کرده است.

ذبیح‌الله امانی در این مورد گفت: «این فرمانده فعلا در نقاط مرزی بین ولسوالی صیاد، درزاب و قوشتپه جوزجان نگهداری می‌شود. در این قسمت نیروهای کشفی ما تلاش دارند که هرچه زودتر او را از چنگ داعش نجات بدهند.»

سقوط میرزااولنگ و قتل عام غیرنظامیان واکنش‌های زیادی را برانگیخت. سازمان ملل متحد قتل عام غیرنظامیان را جنایت جنگی خواند و دادستانی کل افغانستان نیز اعلام کرد که تحقیقات همه جانبه‌ای را برای بررسی این رویداد انجام می‌دهد.

mirzaolang4
دو ماه پس از سقوط دره میرزا اولنگ به دست طالبان و داعش، هنوز ساکنان این منطقه نتوانسته‌اند به خانه‌های‌شان برگردند

با اینکه نیروهای امنیتی برای بازپس‌گیری این منطقه از وجود طالبان عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده بودند اما این عملیات هیچ پیشرفتی نداشته و طالبان هم‌چنان در بخش‌های گسترده‌ای از میرزا اولنگ حضور دارند. با فرا‌رسیدن فصل زمستان به نظر می‌رسد اگر اقدام فوری نظامی به زودی صورت نگیرد، عملیات نظامی دشوارتر شده و میرزااولنگ نیز به منطقه امن دیگری برای طالبان تبدیل شود.

از سوی دیگر دو ماه پس از سقوط این منطقه دست طالبان و داعش، هنوز ساکنان دره میرزااولنگ نتوانسته‌اند به خانه‌های شان برگردند. همزمان با فرارسیدن فصل سرما و نزدیک شدن زمستان زندگی این بیجاشدگان نیز با خطر دیگری روبروست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *