جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

ابتکار بزرگ زنانه؛ منیژه وافق، توسعه روابط بازرگانی خارجی و ظرفیت اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان با مشارکت ۸۰۰ زن تاجر و با حضور رولا‌غنی، بانوی اول این کشور در دوم اوکتوبر سال جاری میلادی به منظور توسعه تجارت خارجی زنان افغان در کابل گشایش یافت.

مسوولان این اتاق می‌گویند که گشایش آن می‌تواند، برای زنان کمک کند تا از فرصت‌های بازرگانی و تجاری که در سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی فراهم می‌شود، استفاده‌ی موثر نمایند.

منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به خبرنامه گفت که “پیش از این خانم‌های تجارت‌پیشه افغانستان از بسیاری موارد بی بهره می‌ماندند؛ چه فرصت‌هایی در سطح افغانستان و چه فرصت‌هایی در سطح منقطه و جهان. به این دلیل بود که رییس‌جمهور و هم‌چنان بانوی اول از این طرح حمایت کردند تا این اتاق به‌گونه‌ی قانونی به‌کار خود آغاز کند.”

خانم وافق تاکید دارد که پیش از این زنان عضویت اتاق تجارت و صنایع افغانستان را نیز داشتند، اما متاسفانه در سطح رهبری آن نبودند و به مشکلات آنها رسیدگی نمی‌شد.

از سویی هم رولا غنی، بانوی اول افغانستان در روز گشایش این اتاق در کابل گفت که زنان با چالش‌های زیادی مواجه هستند، ولی به تدریج در موقعیت بهتری قرار خواهند گرفت.

AWCCI1
اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان توسط رولا غنی بانوی اول این کشور در کابل گشایش یافت

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور نیز در یک پیام ویدیویی حمایت خود از زنان بازرگان را اعلام کرد. او گفت که گشایش این اتاق، زنان را در راستای اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و خودکفایی کمک می‌کند.

حمایت از کارآفرینان زن

منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‌گوید که آنان چهار سال پیش اتحادیه یی را به‌نام اتحادیه کارآفرینان رهبر برای توسعه‌ی افغانستان (LED)  راه‌اندازی کردند. این اتحادیه حدود دو سال فعالیت کرد. خانم وافق می‌گوید‌ که هدف از ایجاد این انجمن، معرفی و شناسایی طرح‌های تجاری زنان بازرگان افغان در سطح ملی و بین‌المللی و هم‌چنان برای نهادهایی بوده است که پروژه‌های توسعه‌ای را اجرا می‌کنند.

خانم وافق گفت : ” ما خوشبختانه توانستیم جایگاه خود را در جامعه پیدا کنیم و کارهای موثری را در بخش زنان تجارت‌پیشه انجام دهیم. ما در طول فعالیت‌های خود در این انجمن توانستیم یک بانک معلوماتی نیز بسازیم.”

این انجمن در ماه حوت سال گذشته‌ی خورشیدی، طرح اقتصادی را تهیه کرد و به ریاست جمهوری افغانستان فرستاد. مسوولان این انجمن هم‌چنان پیشنهاد دادند که برای حمایت بیشتر زنان بازرگان لازم است که اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در کنار اتاق تجارت و صنایع این کشور، ایجاد شود. سر انجام این طرح مورد حمایت ارگ ریاست جمهوری افغانستان قرار گرفت.

AWCCI5
شماری از اعضای هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان

به گفته مسوولان این اتاق، زنان تجارت‌پیشه به میزان حق عضویت پرداختی‌شان در این نهاد، می‌توانند از خدمات آن نیز بهره‌مند شوند. معرفی، بازاریابی و تبلیغات محصولات تولیدی زنان تجارت‌پیشه در سطوح مختلف داخلی، بین المللی و سفارت خانه‌ها، از جمله خدماتی است که از سوی این نهاد به اعضا ارایه می‌شود.

از سوی دیگر اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان برنامه‌های آموزشی، ظرفیت‌سازی و برگزاری نمایشگاه‌ها را نیز روی دست دارد تا به تولیدات بهتر تجاری منجر شود.

تشکیلات

این اتاق حدود 350 عضو دارد و تشکیلات آن طوری است که به هیات مدیره آن صلاحیت بیشتر داده شده است تا بر بخش‌های دیگر آن نظارت داشته باشد. در حال حاضر هیات مدیره این اتاق در کابل متشکل از 11 تن است که از طریق مجمع عمومی این اتاق انتخاب شده‌اند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‌گویند که بودجه آن از طریق برخی کمک‌ها فراهم می‌شود و در ضمن اعضای این اتاق نیز از  3 هزار  تا 60 هزار افغانی حق عضویت پرداخت می‌کنند.

Rural Exhibit (30)
مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که گشایش این اتاق می‌تواند در توسعه تجارت زنان موثر واقع شود

رییس این اتاق به‌ خبرنامه گفت: ” اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان یک نهاد غیر دولتی، مستقل و غیر‌انتفاعی می‌باشد که هیچ بودجه‌ا‌ی از سوی حکومت ندارد. با این وجود هر خانم که عضویت این اتاق را دارد، بر اساس درآمد خود حق عضویت می‌دهد. آن‌هایی که درآمد بیشتری دارند، حق عضویت بیشتری می‌دهند و خدمات بیشتر از این اتاق نیز دریافت می‌کنند.”

از مجموع اعضای اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان، 150 تن در سطح کوچک، 60 تن در حد متوسط و 25 تن دیگر در سطح وسیع فعالیت تجاری دارند.

اما آنچه در تشکیلات این اتاق دیده می‌شود، نقش کم‌رنگ زنان در ولایات است. نصف اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان از پایتخت این کشور است و نصف دیگر آن را زنان ولایات تشکیل می‌دهد. مسوولان این اتاق در تلاش هستند تا مراکز دیگر این اتاق را در ولایت‌ها فعال سازند.

 منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان به ‌خبرنامه گفت : ” ما تا شش ماه آینده تلاش داریم که دفاتر خود را در ولایت‌های دیگر نیز باز کنیم. ما در ابتدا تلاش می‌کنیم که نمایندگی‌های خود را در ولایت‌های هرات، مزارشریف، جلال‌آباد و قندهار توسعه دهیم و بعد کم کم به تمام ولایات نمایندگی داشته باشیم.”

فعالیت‌های این اتاق در حال حاضر در داخل افغانستان متمرکز است. کارهای بیشتر زنان عضو اتاق تجارت زنان، صنایع دستی، تکنالوجی، رستوران داری، تبلیغات، مطبوعات، فعالیت‌های ترانسپورتی و موارد دیگر است.

Rural Exhibit (29)
کارهای بیشتر زنان افغانستان صنایع دستی، تکنالوجی، رستوران داری، تبلیغات، مطبوعات، فعالیت‌های ترانسپورتی و موارد دیگر است

ویژه‌ی زنان

منیژه وافق رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان 16سال در بخش بازرگانی و توانمند‌سازی اقتصادی زنان کار کرده است. خانم وافق لیسانس‌ خود را در بخش اقتصاد و فوق لیسانس را در حوزه مدیریت تجاری به دست آورده است.

خانم وافق به‌ خبرنامه گفت: “16 سال می‌شود که در بخش توانمند‌سازی اقتصادی زنان و مسایل تساوی جندر با نهادهای بین‌المللی و وزارت‌خانه‌ها در پست‌های مختلف کار کرده‌ام. در کنار آن حدود 11 سال است که من یک برنامه آموزشی را هم پیش می‌برم که آموزش تجارت برای خانم های تجارت‌پیشه می‌باشد. در این مرکز توانسته‌ام تا هنوز در حدود 350 خانم تجارت‌پیشه را آموزش داده و راهنمایی‌های تجاری کنم.”

خانم وافق هم‌چنان مسوول اهدای “تندیس بی بی خدیجه” است که برای زنان تاجر داده می‌شود. این تندیس برای دوسال به موفق‌ترین خانم تاجر داده شده است و قرار است امسال نیز تا چند ماه دیگر برنامه اهدای این تندیس در کابل برگزار شود.

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان بعد از تشکیل، عضویت شورای عالی اقتصادی را نیز کسب کرده است. منیژه وافق به نمایندگی از این اتاق در جلسه‌های شورای عالی اقتصادی شرکت می‌کند.

wafiq
منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان

خانم وافق می‌گوید : “عضویت ما در شورای عالی اقتصادی خیلی مهم است، چون ما زنان از جریان‌های بزرگ اقتصادی و موضوعات کلان که در سطح کشور بحث می‌شود به ‌دور هستیم، به همین دلیل است که نمی‌توانیم نظریات و مشکلات خانم‌ها را به گوش نهادهای مسوول برسانیم. عضویت من در این شورا، سبب می‌شود که من و سایر خانم ها بدانیم که در سطح کلان چه چیزی جریان دارد و از سویی در این جلسه‌ها می‌توانیم مشکلات زنان را به گوش مسوولان برسانیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان