ساعت شش و نیم شام است. تعداد زیادی از شهروندان کابل در یکی از مناطق این شهر منتظر رسیدن موتر هستند. هر موتری که از راه می‌رسد، این جمعیت به سوی آن می‌دوند تا بتوانند به سوی خانه‌های شان بروند.

برخی سرانجام از این دویدن‌ها خسته شده، پیاده به سوی خانه می‌روند.

این داستان روزانه‌ی تعداد زیادی از شهروندان کابل است که برای رفت و آمد همه روزه با مشکل روبرو هستند.

کابل پایتختی با جمعیت نزدیک به 6 میلیون نفر، این روزها با مشکلات شهری زیادی روبروست.

جمعیت روزافزونی که با رشد سریع، مسوولان این کشور را در خدمات رسانی شهری ناتوان ساخته است. ترافیک سنگین از یک سو و نبود خدمات ترانسپورتی لازم از سوی دیگر، تنها بخشی از مشکلات روزانه شهروندان کابل است که رفته رفته زندگی در پایتخت را مختل ساخته است.

public-transport5
کابل با داشتن نزدیک به 6 میلیون نفر جمعیت با مشکلات شهری فراوانی دچار است

سیستم حمل و نقل شهری

ساکنان شهر کابل می‌گویند که به دلیل نبود سیستم ترانسپورت شهری، در رفت و آمد با مشکلات زیادی روبرو هستند. آن‌ها از مسوولان می‌خواهند تا برای رفع این مشکل، ملی بس را دوباره در سطح شهر فعال سازند.

زهره که روزانه با این مشکل روبروست به خبرنامه می‌گوید که “ملی‌بس به دلیل کرایه کمتر و هم‌چنین داشتن ایستگاه‌های مشخص برای همه مناسب است. اما حالا که سیستم حمل و نقل ملی‌بس دولتی وجود ندارد، رفت‌و‌آمد برای همه و به ویژه زنان بسیار سخت است.”

عزیزالله دیگر شهروند کابل به خبرنامه می‌گوید که “باید موترهای لینی ملی‌بس دولتی در سیستم ترانسپورت شهری فعال شود تا بی‌نظمی‌ها و ازدحام شهری کاهش یافته و اخاذی‌های موتر‌های شخصی نیز از بین برود.”

بسیاری از ساکنان پایتخت از نظارت نداشتن بر وسایل نقلیه شخصی در شهر و دریافت کرایه زیاد از سوی رانندگان این گونه وسایل شکایت دارند.

اما رانندگان از ترافیک سنگین در جاده‌های شهر پایتخت یاد می‌کنند که موجب شده تا هزینه سوخت افزایش یابد و کار در چنین شرایطی برای‌شان غیرممکن شود.

public-transport12
بسیاری از ساکنان پایتخت از نظارت نداشتن بر وسایل نقلیه شخصی در شهر و دریافت کرایه زیاد از سوی رانندگان، شکایت دارند

افزایش ملی بس‌ها

مسوولان وزارت ترانسپورت افغانستان مشکلات در سیستم حمل و نقل شهری را می‌پذیرند.

به گفته آنها اکنون در 26 ولایت افغانستان، 290 عراده ملی‌بس دولتی وجود دارد. تنها در شهر کابل 110 عراده ملی بس در 9 مسیر مشخص فعالیت می‌کند.

حکمت الله کوانچ سخنگوی این وزارت به خبرنامه می‌گوید که تلاش برای افزایش ملی‌بس‌های شهری برای پایتخت جریان دارد.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی بس‌های شهری از سوی کشورهای همسایه به افغانستان اهدا شده بود که در سطح شهر کابل در مسیرهای مختلف استفاده می‌شدند اما اکنون دیگر از آنها خبری نیست.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می‌گوید موترهایی که در اختیار وزارت ترانسپورت گذاشته ‌شده بود، در سال‌های گذشته تعدادی از آنها به دلیل کم‌توجهی و خرابی ‌جاده ها از کار افتادند.

 آقای کوانچ می‌گوید که “1100 موتر به این وزارت کمک شده بود که 600 عراده آن تخریب شده و غیر فعال بود.” به گفته او حالا ترمیم این وسایط نقلیه برای استفاده دوباره در سیستم حمل و نقل شهری ادامه دارد.

public-transport10
حکمت الله کوانچ سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی می‌گوید که تلاش برای افزایش ملی‌بس‌های شهری برای پایتخت جریان دارد

خصوصی سازی

به گفته مقامات وزارت ترانسپورت افغانستان، در حال حاضر در سیستم ترانسپورت شهری در کنار ملی‌بس‌های دولتی، ۹۴۰ شرکت مسافر‌بری و باری ثبت و راجستر شده که اکنون در مسیرهای مشخصی فعالیت دارند.

با این که شهروندان کابلی از نبود نظارت بر کارکرد شرکت‌های حمل و نقل خصوصی شکایت دارند اما مسوولان وزارت ترانسپورت می‌گویند که بر نحوه کار این نهادهای خصوصی در عرصه حمل و نقل شهری نظارت مداومی دارند.

آقای کوانچ می‌گوید که کرایه ملی بس‌های دولتی 5 افغانی و بس‌های شرکت‌های خصوصی 10 افغانی است.

او از مردم می‌خواهد تا در صورت مشاهده تخلفات از سوی این شرکت‌ها، مشکلات را با مسوولان این وزارت از طریق شماره 135 در میان بگذارند.

public-transport2
به گفته مقامات وزارت ترانسپورت افغانستان، در حال حاضر در سیستم ترانسپورت شهری در کنار ملی‌بس‌های دولتی، ۹۴۰ شرکت مسافر‌بری و باری ثبت و راجستر است

سرویس ویژه برای بانوان

در وضعیت آشفته سیستم حمل و نقل شهری در کابل، بانوان با مشکلات زیادی روبرو هستند. حالا مسوولان وزارت ترانسپورت از سرویس مخصوص بانوان در ترانسپورت شهری خبر می‌دهند که می‌تواند مشکل رفت و آمد را برای آنها تا حد زیادی رفع کند.

حکمت الله کوانچ سخنگوی این وزارت به خبرنامه می‌گوید “با توجه به مشکلات زیاد بانوان در رفت‌و‌آمدهای شهری، برنامه مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و در آینده نزدیک ترانسپورت ویژه بانوان نیز ایجاد خواهد شد.”

برنامه‌های آینده

در حال حاضر در شهر کابل بیش از 700 هزار عراده موتر وجود دارد که به گفته مسوولان اداره ترافیک این شهر، 619 هزار آن وسایط نقلیه شخصی است. جمعیت بیش از حد، افزایش موترهای شخصی در شهر و  هم‌چنین نبود جاده‌های معیاری و متناسب با جمعیت کنونی، موجب شده تا سیستم حمل‌و‌نقل در این شهر مختل شود. از سوی دیگر خدمات‌رسانی ضعیف حکومت در حمل‌و‌نقل شهروندان نیز عامل دیگری برای وضعیت آشفته این شهر است.

public-transport6
شهروندان کابل به دلیل نبود سیستم ترانسپورت شهری، در رفت و آمد با مشکلات زیادی روبرو هستند

مسوولان شهرداری کابل می‌گویند برای تغییر وضعیت کنونی برنامه‌های دیگری نیز روی دست دارند. جلیل سلطانی رییس نشرات و سخنگوی شهرداری کابل به خبرنامه می گوید که “با توجه به جمعیت روز افزون شهر کابل و ازدحام ترافیکی و مشکلات شهری دیگر، این اداره در کنار ارگان‌های دیگر کار ساخت متروبس‌ها را آغاز کرده و قرار است تا سال ۹۷ خورشیدی اولین خط آن به بهره‌برداری سپرده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *