جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
17 بازدید

دختر طلایی افغانستان؛ فاطمه جعفری، امیدی از نسل جوان و قهرمان مسابقات رزمی لبنان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در یک زیرزمین در غرب کابل شاگردان منتظرند تا از استادشان به مناسبت روز معلم قدردانی کنند. البته این‌ها شاگردان مکتب نیستد. دختران ورزشکار در یک باشگاه ورزشی هستند که منتظرند از استادی قدردانی کنند که به تازگی قهرمان مسابقات رزمی در کشور لبنان شده و با کسب مدال طلا، دختر طلایی افغانستان نام گرفته است.

فاطمه جعفری دختر ورزشکاری از افغانستان در روزهای گذشته توانست با شکست رقیبانش در رشته قوت‌الرمی، مدال طلای این رشته را به گردن آویزد و پرچم افغانستان را بالاتر از دیگر کشورها قرار دهد.

او با شرکت در این مسابقات از 19 تا 21 ماه می سال جاری میلادی، توانست در میان ورزشکاران 22 کشور جهان، برای کشورش افتخارآفرین باشد.

استاد این باشگاه ورزشی حالا برای شاگردانش یک الگوست. الگویی که تا سکوی قهرمانی در مسابقات خارجی نیز پیش رفته و آرزوهای بزرگی برای آینده دارد. این شاگردان می‌گویند که می‌خواهند در کنار یکدیگر از این الگوی قهرمانی تقدیر کنند.

fatima-jafari3
فاطمه جعفری، دختر ورزشکار افغانستان در رشته قوت‌الرمی، مدال طلا به دست آورده است

دختر طلایی

رسیدن به مقام استادی و قهرمانی برای فاطمه کار آسانی نبوده است. او می‌گوید که از موانع خانوادگی و اجتماعی فراوانی عبور کرده تا به این موقعیت رسیده است.

او از 10 سال قبل به ورزش‌های رزمی رو آورده و از 8 سال قبل نیز پیراهن تیم ملی افغانستان را به تن کرده است.

فاطمه جعفری حالا شاگردان زیادی دارد که می‌خواهد مهارت‌ها و تجربیات خود را به آنها منتقل کند با این امید که آنها نیز قهرمان‌های آینده کشورشان باشند.

ورزش برای دخترها نیست

او می‌گوید از دوران کودکی به ورزش علاقه داشته اما همواره این علاقه از سوی مردم با مخالفت روبرو می‌شد. او می‌گوید: «از مردم که بگذرم، حتا مادرم معتقد بود که ورزش برای پسران است و دختر نباید ورزش نماید و او هر روز مرا به خاطر علاقه‌ام سرزنش می‌کرد.‌»

فاطمه جعفری 20 سال سن دارد. او دانشجوی سال دوم رشته کمپیوتر ساینس است و در یک خانواده 6 نفری بزرگ شده است.

fatima-jafari5
فاطمه جعفری 20 سال سن دارد

این قهرمان طلایی می‌گوید در بسیاری از موارد مادرش به او گوش زد می‌کرده که ورزش تنها برای پسران ‌است و او به عنوان یک دختر نباید ورزش کند.

فاطمه که به گفته خودش برای شکستن محدودیت‌ها در پیش روی دختران در جامعه افغانستان تلاش زیادی انجام داده تا باورهای غلط در خانواده‌ها و جامعه در مورد فعالیت های ورزشی و اجتماعی دختران را کمرنگ سازد.

 10  سال تلاش

فاطمه 10 سال پیش با جمعی ده نفری از دوستانش به دنبال تحقق بخشیدن به رویا‌هایش می‌شود و برای شکستن تمامی موانع پیش روی خود تلاش می‌کنند. او می‌گوید در کنار تمام موانع و مشکلات اجتماعی، مخالفت اعضای خانواده و بخصوص مادرش برای او بسیار سخت بود. اما فاطمه بر همه این موانع غلبه کرده است.

10 سال قبل که او به ورزش رو آورد، باشگاهی برای دختران نبود و این مساله خود مشکلی جدی برای ادامه ورزش بود.

او می‌گوید: «ما ده نفر به تمرین شروع کردیم و صد البته که این تمرین و طی کردن این ده سال به هیچ عنوان آسان نبود. ما هر روز تلاش می‌کردیم تا به خانواده‌ها و مردم بگوییم که ورزش دختر و پسر ندارد و هر انسانی جدا از افتخار آفرینی برای سلامتی و محافظتش باید ورزش نماید.”‌

fatima-jafari6
به گفته‌ی خانم جعفری حالا در شهر کابل 300 دختر مصروف تمرین در رشته ورزش قوت الرمی می‌باشند

هزینه شخصی

در این دور از مسابقات قوت الرمی، علاوه بر فاطمه 8 ورزشکار دیگر نیز از افغانستان شرکت داشتند. اما او که سال گذشته مدال برنز این مسابقات را بدست آورده بود، این سال توانست با شکست دادن حریفانی از عراق، ایران، و لبنان به مدال طلا برسد.

 اما جالب این جاست که فاطمه برای شرکت در این دوره از مسابقات در کشور لبنان، هزینه سفر را خودش پرداخته تا به نام افغانستان و برای افغانستان افتخارآفرینی کند.

او می‌گوید: «برای تثبیت جایگاه خودم و دختران افغانستان، پولی که سال‌ها برای بدست آوردنش تلاش کرده بودم را برای شرکت در این مسابقات هزینه کردم.»

فاطمه می‌گوید که ریاست تربیت بدنی افغانستان برای اشتراک آنان در مسابقات خارجی همکاری نداشته و ورزشکاران برای اشتراک در این مسابقات از سرمایه شخصی خود هزینه می‌کنند. به گفته او شرکت در مسابقات لبنان برای او 1400 دالر هزینه داشته است.

fatima-jafari4
خانم جعفری دو بار در رشته ورزشی قوت الرمی موفق به کسب مدال و افتخار آفرینی برای کشورش شده است

کم‌توجهی مسوولان

خانم فاطمه جعفری که دو بار در این رشته ورزشی موفق به کسب مدال و افتخار آفرینی برای کشورش شده؛ اما از کم‌توجهی مسوولان ورزشی نیز شاکی است.

 او می‌گوید:‌« این مقام آوری و افتخار آفرینی سه سال پس از بنیانگذاری قوت الرمی در کشور حاصل شده است و نمایانگر رشد  چشم‌گیر رشته ورزشی  قوت‌الرمی در کشور است، رشته  که به آن چنان توجه‌ای نشده‌است.‌»

فاطمه جعفری و یگانه مدال آور طلایی ورزش قوت الرمی افغانستان است، تاکید می‌کند در کنار این که ریاست تربیت بدنی مصرفی سفر ورزشکاران را نپرداخته‌اند، زمانی که با خبر از افتخار آفرینی ملی پوشان کشور در مسابقات خارجی شده‌اند، اما آنان را استقبال نکرده و در ضمن تا حال حتا یک تماس نیز نگرفته است.

جعفری می‌گوید: « مسوولان ورزشی افغانستان، در قبال ورزشکاران رویکرد دو‌گانه دارد و بین ورزش کاران سیاه و سفید می‌کند. »

او اضافه می‌کند که یک ورزش کار زمانی که به مسابقه خارج مرزی می‌رود به نمایندگی از کشورش می‌رود و به نمایندگی از مردمش حضور می‌یابد تا مایه خوشحالی مردمش شود؛ ولی بی‌توجهی مسوولان در قبال ورزش انگیزه تلاش را از ملی‌پوشان می‌گیرد.

fatima-jafari2
ورزش قوت الرمی یک ورزش رزمی است که در آن از ضربات دست و پا استفاده می‌شود

هموارسازی مسیر

ورزش قوت الرمی یک ورزش رزمی است که در آن از ضربات دست و پا استفاده می‌شود. این رشته ورزشی را نخستین بار داکتر ولید قصاص از کشور لبنان بنیان‌گذاری کرده و اکنون بیش از ۷۰ کشور جهان این رشته ورزشی را به رسیمت شناخته‌اند.

ورزش قوت الرمی در سال ۱۳۹۲ برای قرار گرفتن در چارچوب ریاست تربیت بدنی افغانستان به ریاست جمهوری پیشنهاد گردید. از سال ۱۳۹۳ این رشته در افغانستان رسمی شد و حالا در 17 ولایت افغانستان علاقه‌مندانی دارد.

به گفته فاطمه این رشته در بین دختران نیز با استقبال خوبی مواجه شده است.

او می‌گوید که حالا در شهر کابل 300 دختر مصروف تمرین در این رشته هستند. 7 باشگاه ورزشی خصوصی در این شهر فعال است که فاطمه جعفری در این مراکز به دختران دیگر این رشته را آموزش می‌دهد.

فاطمه جعفری دختر طلایی افغانستان می‌گوید که هر روز به جمع دختران وزرشکار در این رشته افزوده می‌شود. او امیدوار است تا قهرمانی‌ها و افتخار آفرینی او و دیگر دختران ورزشکار افغانستان، راه را برای دیگر دخترانی که در آینده می‌خواهند به ورزش بپردازند، هموارتر سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان