جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

جنگ در ارزگان؛ از طالبان شکست‌خورده تا راه‌ها و درمانگاه‌های بسته

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های محلی ولایت ارزگان در جنوب افغانستان تایید می‌کنند که در جنگی که 8 روز پیش در شهرستان چوره این ولایت آغاز شده است، طالبان شکست خورده و عملیات بازپس‌گیری این مناطق از نزد طالبان جریان دارد.

دوست محمد نایاب، سخنگوی والی ارزگان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که فرمانده لوای ارتش و فرمانده پولیس ارزگان به محل رفته و رهبری عملیات را برعهده دارند. او افزود مناطقی که در 48 ساعت گذشته به دست طالبان افتاده بود، دوباره به کنترل نیروهای امنیتی افغانستان درآمده است.

در جریان 8 روز جنگ در شهرستان چوره، بیش از 100 طالب کشته و زخمی شده‌اند و در سوی دیگر 24 سرباز ارتش و پولیس به شهادت رسیده‌اند. مقام‌های محلی شهرستان چوره گفته‌اند که 18 سرباز ارتش و 6 مامور پولیس در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

طالبان با انتشار تصاویری از جسدهای نظامیان افغان گفته‌اند که این اجساد را به موسسه صلیب سرخ تحویل داده‌اند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که در نتیجه یک عملیات هوایی در شهرستان چوره ولایت ارزگان 25 تروریست کشته شده است.

هرچند مقام‌های حکومت محلی ارزگان از کنترل کامل دولت بر واحدهای اداری این ولایت خبر می‌دهند اما یک عضو مجلس سنای افغانستان می‌افزاید که بجز مراکز شهرستان‌ها و مرکز ولایت، سایر مناطق در اختیار مخالفان مسلح دولت قرار دارد.

عملیات هوایی در فاریاب
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که در نتیجه یک عملیات هوایی در شهرستان چوره ولایت ارزگان 25 تروریست کشته شده است

محمد حنیف حنیفی، سناتور انتخابی ولایت ارزگان در مجلس سنای افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که مرکز 6 شهرستان ارزگان و هم‌چنین مرکز این ولایت در کنترل حکومت است و «اطراف آن بعضی جاها بیشتر و بعضی جاها کم‌تر به‌دست دولت است.»

آقای حنیفی از پیشروی طالبان به منظور سقوط شهرستان چوره یاد کرد و گفت درحال حاضر طالبان شکست خورده و نیروهای دولتی درحال پیشروی قرار دارند.

ولایت ارزگان دارای 7 واحد اداری، 6 شهرستان است. دهراوود، چوره، شهید حساس، گیزاب، ارزگان خاص و چینارتو شش شهرستان این ولایت است.

راه‌های بسته

مقام‌های محلی ارزگان به خبرنامه گفتند که راه‌های مواصلاتی زمینی در این ولایت از 2 سال به این طرف ناامن شده و شماری از مسیرها مسدود می‌باشد.

دوست‌محمد نایاب گفت که مسیر زمینی قندهار-ارزگان به روی رفت‌و‌آمد باز می‌باشد و در 15 روز گذشته هیچ‌گونه حادثه‌ای در این مسیر رخ نداده است.

taliban-in-uruzgan
رییس اداره بهداشت ولایت ارزگان گفته است که گروه طالبان به تمام مراکز بهداشتی زنگ زده و خواهان تعطیل‌شدن عرضه خدمات درمانی شده‌اند

به گفته‌ی او از یک‌ونیم سال به این طرف راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های ارزگان با مرکز این ولایت از طریق زمین مسدود است. او گفت: «راه‌های مواصلاتی 3 ولسوالی ارزگان خاص، گیزاب و شهید حساس، از دو سال قبل به این طرف مسدود شده بود. اما افراد ملکی از راه‌های فردی استفاده می‌کردند. متأسفانه در یک‌ونیم سال اخیر پس از ناامن شدن سه ولسوالی دیگر، راه‌های مواصلاتی نیز مسدود شده است.»

مراکز درمانی بسته

در روزهای آخر ماه سنبله سال جاری منابع محلی ولایت ارزگان به دنبال تهدید گروه طالبان از تعطیل شدن ده‌ها مرکز درمانی خبر دادند. این منابع گفته بودند که از 59 درمانگاه و شفاخانه، 54 مرکز آن در ارزگان تعطیل شده است.

خان آقا میاخیل، رییس اداره بهداشت ولایت ارزگان گفته بود که گروه طالبان به تمام مراکز بهداشتی زنگ زده و از مسوولان آنان خواهان تعطیل‌شدن عرضه خدمات درمانی شده‌اند.

او گفته بود که طالبان همچنان خواسته که در سه محل مورد نظر این گروه مراکز درمانی مجهز ساخته شود، در شماری از درمانگاه‌های مورد نظر آنان بخش‌های جراحی فعال شود و در مراکز درمانی و برنامه واکسیناسیون، افراد مورد نظر طالبان استخدام شوند.

دوست محمد نایاب، سخنگوی والی ارزگان امروز به خبرنامه گفت که در حدود 59 مرکز درمانی از سوی مخالفان مسلح مسدود شده و این نشان‌دهنده اهداف شوم دشمنان مردم افغانستان است که می‌خواهند برای مردم مشکل ایجاد کنند.

مقامات افغان از کشته شدن 51 تروریست در 24 ساعت گذشته خبر می دهند
مقام‌های محلی ارزگان می‌گویند که راه‌های مواصلاتی زمینی در این ولایت از 2 سال به این طرف ناامن شده است

او گفت هنوز شمار زیادی از این مراکز مسدود است و تلاش‌های اداره محلی ارزگان از طریق ریش‌سفیدان و بزرگان محلی در تلاش باز کردن این مراکز ادامه دارد.

افزون بر مسدود بودن شماری از مراکز درمانی در ارزگان، شماری از مراکز تعلیمی و مکاتب نیز در این ولایت مسدود می‌باشد. ولایت ارزگان 318 مرکز آموزشی دارد. از این میان حدود 70 تا 80 مرکز تعلیمی بسته است که بیشتر این مراکز در مناطق ناامن این ولایت قرار دارد.

شمار طالبان

درحال حاضر شمار دقیق طالبان در ولایت ارزگان مشخص نیست اما منابع محلی این ولایت می‌گویند طالبان از ولایت‌های هلمند، قندهار، زابل و غزنی به کمک طالبان موجود در این ولایت می‌آیند و به کمک هم، حملات‌شان را راه‌اندازی می‌کنند.

سخنگوی والی ارزگان گفت تخمین زده می‌شود که شمار طالبان در هنگامی که انجام حملات، تا به 15 هزار نفر برسند، اما گفته می شود که بین 7 تا 8 هزار تن از این جنگجویان از داخل ارزگان هستند.

اما محمد حنیف حنیفی، سناتور ولایت ارزگان به این باور است که شمار جنگجویان طالب از آنچه گفته می‌شود، بسیار کم‌تر است و در حدود 400 تا 500 نفر هستند.

Hanafi-Orzgan
محمد حنیف حنیفی، سناتور ولایت ارزگان

او گفت: «آن‌چه را که مردم می‌گویند که طالب 5 هزار نفر است یا چند هزار نفر است، برای من قابل قبول نیست. شمار مخالفین برای هیچ‌کس معلوم نیست. وقتی 100 نفر مخالف می‌آید یک منطقه را می‌گیرد مردم را مجبور می‌کنند که با آنان همکاری کنند.» او گفت در این ولایت طالبان از ولایت‌های زابل، هلمند و قندهار حضور دارند.

جنگ در شهرستان چوره ولایت ارزگان درحالی افزایش یافته است که سال گذشته طالبان تا دروازه‌های شهر ترین‌کوت، مرکز این ولایت، پیشروی کردند و این ولایت در آستانه سقوط قرار گرفت. امسال اما مقام‌های محلی این ولایت تاکید دارند که نیروی نظامی کافی در این ولایت حضور دارند و طالبان را توانسته‌اند در چوره شکست بدهند.

سال گذشته ده‌ها تن از وابستگان سربازان ارتش افغانستان از مناطق مختلف این کشور به کابل آمده و ادعا کردند که بستگان آنان از 4 ماه به این سو در محاصره گروه طالبان قرار دارند. آنان از حکومت افغانستان خواستار نجات این سربازان شده بودند.

شماری از سربازان محاصره شده نیز در ماه عقرب سال گذشته ادعا کردند که از ماه جوزا به بعد در شهرستان چوره ولایت ارزگان محاصره شده‌اند و تجهیزات و غذای کافی برای آنان نرسیده است.

forces
به گفته سخنگوی والی ارزگان در حدود 59 مرکز درمانی از سوی مخالفان مسلح دراین ولایت مسدود شده است

با همه این‌ها، کشته شدن بیش از 20 سرباز ارتش و پولیس افغانستان در شهرستان چوره این ولایت، نشان می‌دهد که با وجود همه آنچه که در مورد پشتیبانی از نیروهای امنیتی گفته می‌شود، عملکرد نیروهای پشتیبانی از این نیروهای مستقر در مناطق ناامن نیازمند بازنگری جدی است.

از سوی دیگر با آنکه طالبان سال گذشته تا سقوط شهر ترینکوت مرکز این ولایت نیز پیش رفتند اما در سال جاری این خطر به اندازه سال گذشته نبود. اما کشته شدن بیش از 20 سرباز امنیتی افغانستان بیانگر این است که حضور طالبان و خطر این گروه برای ولایت کلیدی ارزگان جدی است. خطری که می‌تواند امنیت ولایت‌های همجوار را بیشتر از پیش تهدید کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان