جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

سفر باجوه به کابل؛ آغاز فصل جدید یا چرخش دور باطل؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از ماه‌ها تنش میان کابل و اسلام‌آباد روز یک‌شنبه، 9 میزان، جنرال قمر باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل آمد و با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیدار کرد. دو طرف در این دیدار روی موضوعاتی چون امنیت منطقه، روابط دو جانبه، صلح و ثبات، مبارزه با تروریزم، ترانزیت، تجارت و مناسبات میان مدت و دراز مدت میان دو کشور بحث کردند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در خبرنامه‌ای به نقل از محمد اشرف غنی گفته است که سفر هیأت پاکستانی به کابل فصل جدیدی برای همکاری میان افغانستان و پاکستان است.

آقای غنی در این دیدار گفته است که تیم کاری دو کشور چهارچوب واضح همکاری همه جانبه را به‌خاطر تأمین صلح و ثبات در منطقه تدوین کرده تا یک سیستم نظارتی و زمان‌بندی شده برای تعهدات دو طرف ایجاد شود.

جنرال قمر باجوه نیز در این دیدار گفته است که پاکستان به هرگونه همکاری در راستای مبارزه با تروریزم آماده است و از مکانیزم صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند. او گفته است که تروریزم تهدید مشترک برای کابل و اسلام‌آباد است.

هیأت پاکستانی به ریاست رییس ستاد ارتش این کشور درحالی به کابل سفر می‌کند که اخیرا روابط افغانستان و پاکستان به تیرگی گراییده است و محمد اشرف غنی در هر فرصتی تلاش کرده است پاکستان را زیر فشار قرار دهد. افغانستان مدعی است که تروریستان فعال در این کشور در خاک پاکستان پناهگاه امن دارند و از سوی پاکستان تمویل و رهبری می‌شوند؛ ادعایی که پاکستان همواره آن را رد کرده است.

bajwa2
روز یکشنیه جنرال قمر باجوه رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل آمده بود

پاکستان درحالی رییس ستاد ارتش خود را به افغانستان فرستاده است که این کشور پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان، زیر فشارهای شدید سیاسی قرار دارد. دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در هنگام اعلام این استراتژی به‌صورت روشن برای پاکستان خط و نشان کشید و تهدید کرد که امریکا دیگر وجود پناهگاه‌های امن تروریستان را در خاک پاکستان نمی‌تواند تحمل کند.

پس از آن محمد اشرف نیز در یک نشست خبری با وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو گفت که افغانستان آماده مذاکرات همه جانبه با پاکستان است و می‌خواهد صلح در منطقه تأمین شود. او گفت با توجه به تغییر وضعیت در منطقه، امیدوار است که پاکستان با درک این وضعیت پیام صلح افغانستان را به‌خوبی دریافت کند.

درحالی که پاکستان از کمک به روند صلح افغانستان خبر می‌دهد اما با نگاهی به گذشته‌ی روابط میان کابل و اسلام‌آباد، بعید به نظر می‌رسد که پاکستان به گفته‌های خود عمل کند.

پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، محمد اشرف غنی سعی کرد روابط خود را با پاکستان بهبود ببخشد. رییس‌جمهور افغانستان چندین بار به پاکستان سفر کرد اما در نهایت نتیجه سفر او سخنان تندی بود که اخیرا ابراز داشته است. آقای غنی چندی پیش گفت پاکستان عامل بی‌ثباتی افغانستان است.

president-ghani
اشرف غنی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا، پاکستان را عامل بی‌ثباتی افغانستان خوانده بود

فصل جدید؟

ریاست جمهوری افغانستان سفر جنرال قمر باجوه به کابل را فصل جدید در روابط کابل و اسلام‌آباد خوانده و می‌گوید باید از فضای به‌وجود آمده به نفع دو کشور استفاده شود و در شرایط کنونی نیاز به آینده‌نگری است.

شاه‌حسین مرتضوی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان به این باور است که در گذشته یک فضای بی‌اعتمادی میان افغانستان و پاکستان شکل گرفته بود اما آنچه امروز مطرح می‌باشد ظرفیت و اراده دو کشور است و کابل انتظار دارد تا اسلام‌آباد ظرفیت و اراده خود را برای همکاری در بخش مبارزه با تروریزم و صلح به نمایش بگذارد.

در سوی دیگر اما شماری از رهبران سیاسی افغانستان به این باور اند که سفر رییس ستاد ارتش پاکستان فصل تازه‌ی همکاری اسلام‌آباد با کابل نیست بلکه پاکستان در پی رهایی از زیر بار سنگین فشارهایی است که از سوی جامعه جهانی، به‌ویژه امریکا، وارد شده است.

امرالله صالح، رییس سابق امنیت ملی افغانستان در فیس‌بوک خود خطاب به حکومت وحدت ملی این کشور نوشته است که  نگویید «فصل تازه‌ی همکاری با پاکستان آغاز شده است» زیرا نشود که بار دیگر شبکه حقانی و طالبان افغان‌ها را به خاک و خون بکشند.

آقای صالح نوشته است: «من یقین دارم این جنایت را بار بار و بازهم مرتکب خواهند شد و شما بگویید این حمله از آن‌سوی مرز و از آن‌سوی خط دیورند برنامه‌ریزی و تمویل شده بود. تشریف‌آوری لوی درستیز پاکستان نه به‌خاطر کدام چرخش و نقطه عطف در سیاست آن‌ها و نه هم به‌خاطر قدرت ماست بلکه به‌خاطر تهدید و فشار ترامپ این‌جا آمده بود.»
رییس سابق امنیت ملی افغانستان معتقد است در این سفر رییس ستاد ارتش پاکستان، هیچ صداقتی وجود ندارد.

ریاست جمهوری افغانستان اما می‌گوید نباید قضاوت زودهنگام داشت زیرا سفر رییس ستاد ارتش پاکستان یک آغاز است و نباید اسیر گذشته بود.

آقای مرتضوی گفت: «ما منتظر نمایش اراده پاکستان در راستای آنچه خودشان وعده کرده، یعنی همکاری در بخش صلح به رهبری افغانستان و مبارزه با تروریزم هستیم. آینده ثابت خواهد کرد که آیا پاکستان مسیر گذشته را طی می‌کند یا بیشتر متمرکز به آینده می‌باشد.»

تکرار گذشته

فریده حمیدی، منشی کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان افغانستان اما به این باور است که دیدار جنرال قمر باجوه به کابل تاثیری روی روابط افغانستان و پاکستان و رویکرد پاکستان در قبال افغانستان ندارد زیرا پاکستان هیچ‌وقت به وعده خود وفا نکرده است.

خانم حمیدی در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که هنوز هم به فشارهای بیشتر از سوی امریکا و جامعه جهانی بر پاکستان نیاز است تا پاکستان را وادار سازد که لانه‌های تروریستی را در خاک خود از بین ببرد.

رییس ستاد ارتش پاکستان در سفرش به کابل درحالی وعده همکاری در امر مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان می‌دهد که پیشتر نخست وزیر پاکستان در نشست شورای روابط خارجی امریکا گفته بود که هند نباید هیچ نقش سیاسی و نظامی در افغانستان داشته باشد.

او این ادعا را پس از آن مطرح کرده بود که رییس جمهور امریکا در استراتژی جدیدش برای افغانستان از هند خواست تا نقش بیشتری را در افغانستان به عهده بگیرد.

murtazavi
شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

افغانستان اما همواره گفته است که هند دوست دیرینه این کشور است و کابل از اسلام‌آباد انتظار دارد به‌جای نگرانی از نقش هند در افغانستان، نقش سازنده در این کشور داشته باشد.

فریده حمیدی به این باور است که پاکستان برعکس هند در طول تاریخ همواره از کسانی حمایت کرده که برعلیه حکومت افغانستان ایستاده‌اند. این عضو مجلس نمایندگان افغانستان در ادامه افزود که افغانستان باید با استفاده از شرایط کنونی و تغییر وضعیت، دوست و دشمن خود را دقیق بشناسد و فشارهای بیشتری را بر پاکستان وارد کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان