جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

بهار جلالی و اتهام «خاک‌فروشی به هزاره‌ها»؛ کتاب علی احمد جلالی در مورد این قوم چه می‌گوید؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

چند روز پیش بهار جلالی، استاد دانشگاه امریکایی افغانستان و دختر علی احمد جلالی وزیر داخله پیشین افغانستان در تویتی نوشته که “کسانی که افغانستان را در جریان جنگ دوم افغان-انگلیس به بریتانیا فروختند، باید به مغلولستان، جایی که از آن آمده‌اند، برگردند.”

زمانی که شماری از کاربران توییتر از او در این مورد توضیح خواستند، او در پاسخ نوشت که “هزاره‌ها، کسانی که در جنگ دوم افغان-انگلیس جاسوس بریتانیا بودند.” او در ادامه مخاطبانش را به کتاب “تاریخ نظامی افغانستان” کتابی از علی احمد جلالی، ارجاع داد و گفت آن‌را بخوانند.

Jalali2

این ادعای بهار جلالی واکنش‌های تند گسترده کاربران افغان و خارجی در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت. شماری او را به بی‌خبری از تاریخ افغانستان متهم کرده و شمار دیگر او را یک “تبارگرا” خواندند.

بارنت روبین، افغانستان‌شناس مشهور در واکنش به نوشته‌ی بهار جلالی نوشت که “بسیار دردناک است که این گونه نفرت‌پراکنی را از یک عضو تحصیلکرده نسل جوان افغانستان می‌شنویم.”

بهار جلالی پس از آن‌که با واکنش‌های شدید مواجه شد، تویت خود را حذف کرد اما در یک تویت جدید نوشت که “بعد از قرار گرفتن به عنوان قربانی یک توطئه خطرناک توسط مردمان افراطی که مملو از نفرت اند، من به نفرت‌افگنی متهم شدم.”

شجاع ربانی، پسر برهان‌الدین ربانی در واکنش به این تویت نفرت‌افگنانه و راسیستی بهار جلالی نوشته که “تمام دوستان هزاره نگذارید که یک فرد تبارگرا، جاهل و احمق شما را دلسرد کند. شما در گذشته، حال و آینده بخشی از افغانستان بوده و خواهید بود.”

https://twitter.com/ShujaRabbani/status/914195195041927168

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در توییتر خود نوشته است که “بهار جلالی عزیز! این سرزمین متعلق به همه است و ما از شما به عنوان یک استاد دانشگاه و دختر یکی از سیاست مداران افغانستان بیشتر از این انتظار داریم.”

https://twitter.com/FaridNaheed/status/914189844968067073

وژمه فروغ، عضو شورای عالی صلح افغانستان در واکنش به این تویت دختر سفیر افغانستان در جرمنی نوشته است که “بیشترین عملکردهای تفرقه‌افگنانه همیشه از قشر تحصیلکرده و نخبگان سیاسی سر زده است. کسی که حتا نمی‌داند که افغان بودن چه حسی دارد.”

https://twitter.com/FroghWazhma/status/914166556845735936

طاهر قادری، مدیر مسئول تلویزیون خصوصی میترا و از نزدیکان عطامحمد نور نوشته است که “شرم‌آور است. ما بیشتر از هر زمان دیگر به وحدت نیاز داریم. نفرت‌پراکنی توسط عناصر نفاق انداز ما را آسیب می‌زند و خدمتی برای دشمنان ماست.”

https://twitter.com/tahirqadiry/status/914093691521945601

الهام غرجی، استاد دانشگاه و از پژوهشگران افغانستان با گذاشتن بخش‌های مورد استناد بهار جلالی از کتاب علی احمد جلالی در توییتر خود نوشته است که “این تویت‌ها بیشتر از شرم برای جلالی است؛ کسی که روی تحصیل دخترش حتماً سرمایه‌گذاری کرده است. به شدت ناامید کننده.”

https://twitter.com/egharji/status/914292281863282688

افزون بر واکنش‌ها در توییتر، کاربران فیسبوک نیز به این ادعای بهار جلالی واکنش نشان دادند. شماری از این کاربران از دانشجویان خانم جلالی در دانشگاه بوده‌اند.

رضا سرور، یکی از دانشجویان او در فیسبوک خود نوشته است:

کاظم احسان، یکی از کاربران فیسبوک نوشته است که تنها ثواب‌الدین مخکش نیست که افغانستان از آن پُر است بل که آدم‌هایی از نوع بهار جلالی نیز هستند. او نوشته است:

اعجاز احمد ملک‌زاده، یکی از کاربران دیگر فیسبوک نوشته است:

نجیب روستایی، یکی دیگر از کاربران فیسبوک گفته است که دیدگاه بهار جلالی فرقی با دیدگاه طالبان ندارد. او نوشته است:

سخیداد هاتف، طنزنویس مشهور افغانستان نوشته است:

بهار جلالی در کنار این که استاد در دانشگاه امریکایی افغانستان بوده گفته می‌شود کارمند دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز می‌باشد. علاوه بر این، او دختر علی احمد جلالی، وزیر داخله پیشین افغانستان و سفیر فعلی حکومت وحدت ملی در جرمنی است. درصورتی که ادعای ماموریت خانم جلالی در دفتر شورای امنیت ملی درست باشد، به نظر می‌رسد این دومین رسوایی بزرگ نژادپرستانه در مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌ساز حکومت افغانستان است. در عین حال از آن‌جایی که آقای جلالی سفیر افغانستان است و در کتاب خود به‌صورت واضح به یکی از اقوام این کشور اتهام خیانت وارد کرده است، نیاز است تا در مورد ماموریت او به عنوان نماینده افغانستان در آلمان باتوجه به دیدگاه‌های تبارگرایانه‌اش تجدید نظر شود.

Jalali1
علی احمد جلالی در حال حاضر سفیر افغانستان در جرمنی است

علاوه بر این‌ها، چندی پیش یکی از کارمندان بلندپایه ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان نیز یک «راهنمای قوم‌گرایانه» را تهیه کرده و آن‌را در یک گروه عمومی تلگرام این اداره بارگزاری کرده بود.

ثواب‌الدین مخکش، آمر آموزش مدیریت سیستم کار آنلاین در اداره امور ریاست جمهوری بود. او به دنبال تهیه این راهنمای قوم‌گرایانه از سمت‌اش برکنار شد و رییس جمهور غنی فرمان تحقیق از او و سایر کسانی که هم‌دست او هستند را صادر کرد.

makhkash1
ثواب‌الدین مخکش، آمر آموزش مدیریت سیستم کار آنلاین در اداره امور ریاست جمهوری بود

رییس جمهور افغانستان به دادستانی کل این کشور دستور داده بود که “در این خصوص تحقیقات همه جانبه انجام داده و در تشخیص عامل و یا عاملین این رفتار زشت اقدام نموده و در روشنی احکام قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور با آنان برخورد کند.”

با آن که آقای غنی خواهان تحقیقات فوری در این زمینه شده بود، اما تا کنون دادستانی کل افغانستان از یافته‌ها در این زمینه گزارشی نداده است.

این سند که به رسانه‌ها درز کرد، واکنش‌های تند مقام‌های افغانستان و شهروندان این کشور را برانگیخت و بسیاری‌ها ادعا کردند که در حکومت وحدت ملی پاک‌سازی قومی در جریان است. مخکش در این راهنمای 12 ماده‌ای نوشته بود که شماری از کارمندان غیرپشتون اداره امور از سمت‌های شان حذف و به جای آن اشخاص مورد اعتماد «تیم» که او در آن ذکر کرده بود، گماشته شوند.

با توجه به حساسیت‌های بالای قومی و شکنندگی سیاسی ناشی از شکاف‌های اجتماعی موجود در افغانستان، نیاز است تا به صورت جدی درباره این موضع‌گیری‌های تبارگرایانه عضوی از خانواده سفیر افغانستان در جرمنی در سطح استراتژیک تصمیم‌گیری دولت افغانستان توجه صورت گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان