از سیاهی دوران طالبان تا درخشش وضعیت جدید؛ مونسه حسن‌زاده و امیدها و دشورای‌ها در معاونت ولایت هرات

اوایل هفته جاری مونسه حسن‌زاده با حکم رییس‌جمهور غنی در یک مراسم رسمی در ولایت هرات، به عنوان معاون والی این ولایت معرفی شد. او نخستین زنی است که به عنوان معاون والی یک ولایت در افغانستان انتخاب شده و قرار است در ولایت مهمی مانند هرات در غرب افغانستان کار کند.

مونسه حسن زاده که از این پس معاون اجتماعی ولایت هرات خواهد بود در مراسم معرفی خود گفته است تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا بتواند تسهیلات بیشتری را برای شهروندان هرات فراهم سازد.

تحصیلات

خانم حسن زاده، زندگی در فضای جنگ و ناامنی افغانستان و بخصوص دوران طالبان را تجربه کرده است. شرایط دشواری که او با تجربه آن، انگیزه بیشتری گرفته تا برای جبران محرومیت‌هایی که برای زنان بوده است، با جدیت بیشتری درس بخواند و به عنوان یک بانوی فعال اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در بخش‌های مختلف کار کند تا به تغییرات مثبت و خوب در ولایت هرات کمک کرده باشد.

در سال 1381 از لیسه محجوبه هروی فارغ شده است و سپس وارد دانشکده ادبیات دری دانشگاه هرات شده و در این رشته مدرک کارشناسی گرفته است. معاون جدید والی هرات به داشتن مدرک کارشناسی بسنده نکرده و با تلاش همیشگی خود توانسته است مدرک کارشناسی ارشد (ماستری) را در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه پیام نور به دست آورد.

جریان معرفی مونسه حسن‌زاده به عنوان معاون اجتماعی والی هرات

فعال اجتماعی-فرهنگی

زندگی در دشوارترین روزهای افغانستان که توام با جنگ، ناامنی و حکومت خفقان آور طالبان، به او کمک کرده تا محرومیت‌های جامعه را بهتر درک کرده و با مشاهده این شرایط، تلاش کرده است تا در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی ولایت هرات نقش پررنگی داشته باشد.

سقوط طالبان و روی کار آمدن شرایط جدید در افغانستان، فضای مناسبی را برای مردم افغانستان و از جمله مونسه حسن‌زاده فراهم کرد. معاون اجتماعی ولایت هرات نیز با آغاز این دوره، دوره های مختلف از ترقی، پیشرفت، فعالیت و تجربه را طی کرده است.

شهروندان هراتی او را تا پیش از این به عنوان یک بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی می‌شناختند. بانو حسن‌زاده در 15 سال گذشته در بخش معارف ولایت هرات فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است. مدیریت در مکاتب مختلف و هم‌چنین تلاش‌های پی‌در‌پی برای بازسازی مکاتب مختلف این شهر از عمده‌ترین فعالیت‌های او‌ست.

خانم حسن‌زاده به خبرنامه می‌گوید که در طی این سال‌ها با کمک افراد نیکوکار هراتی در مناطق مختلف شهر هرات مانند دروازه قندهار، شهرک خاتم النبیین و بکرآباد، 14 مکتب خصوصی برای شاگردان مکاتب تاسیس کرده است.

hasan-zada2
خانم حسن‌زاده در سال 1381 از لیسه محجوبه هروی فارغ شده است

به گفته معاون اجتماعی ولایت هرات، شهریه دریافتی از شاگردان در این مکاتب در مقایسه با دیگر نهادهای آموزشی بسیار کم است و در عین حال، در حدود 2 هزار دانش آموز نیازمند، به صورت کاملا رایگان شامل این مکاتب شده‌اند.

او هم‌چنین سابقه طولانی در تدریس قرآن و آموزش خیاطی به دیگر بانوان هراتی را در کارنامه خود دارد.

حضور کم رنگ زنان در هرات

خانم حسن‌زاده در حالی به عنوان معاون اجتماعی ولایت هرات کارش را شروع کرده است که این ولایت در کنار ناامنی، با مشکلات اجتماعی زیادی هم روبروست.

با این که شهر هرات دارای فضای بازتری برای حضور و فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف است اما این شرایط بیشتر محدود به این شهر است و شهرستان‌های این ولایت با محدودیت‌های زیادی به ویژه برای زنان روبروست.

محمد آصف رحیمی والی هرات در مراسم معرفی مونسه حسن‌زاده گفته است که حضور زنان در فعالیت‌های اداری و سیاسی یک نیاز جدی است و می‌تواند در روند بهتر شدن فعالیت‌ها تاثیر‌گذار باشد.

asif-rahimi
محمد آصف رحیمی والی هرات

والی هرات با اشاره به انتصاب خانم حسن‌زاده به عنوان معاون اجتماعی این ولایت گفته است که استفاده از توانایی بانوان در ادارات دولتی می‌تواند سبب رشد و ارتقای ظرفیت‌ها و پیش‌برد برنامه‌ها به شکل بهتری گردد.

معاون اجتماعی ولایت هرات به خبرنامه می‌گوید که حضور زنان در ادارات دولتی در هرات بسیار کم‌رنگ است و در سطوح رهبری این ولایت، زنان نقش و حضور کمی دارند.

در همین حال شماری از نمایندگان شورای ولایتی هرات انتخاب خانم حسن‌زاده به عنوان معاون والی را برای ایجاد تغییرات مثبت در شرایط اجتماعی شهروندان و بخصوص زنان این ولایت، بسیار امیدوار‌ کننده می‌دانند.

فاطمه جعفری عضو شورای ولایتی هرات از آغاز به کار مونسه حسن‌زاده حمایت کرده و می‌گوید که “حضور زنانِ توانمند در ادارات دولتی می‌تواند موجب انجام بهتر کارها شود.”

hasan-zada1
خانم حسن‌زاده مدرک کارشناسی اش را در رشته ادبیات دری از دانشگاه هرات به دست آورده است

حمایت خانواده و شهروندان

مونسه حسن‌زاده می‌گوید که با تلاش‌ها و فعالیت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف توانسته است به عنوان معاون والی هرات انتخاب شود؛ انتخابی که به گفته او با استقبال شهروندان هرات در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

خانم حسن‌زاده که یک پسر و یک دختر دارد به خبرنامه می‌گوید که همسرش از حامیان و همراهان او در طی این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب بوده و همواره او را تشویق نموده تا در اجتماع نقش فعال‌تری داشته باشد.

امید‌ها و دشواری‌ها

خانم حسن‌زاده در حالی این روزها کارش را به عنوان معاون ولایت هرات آغاز کرده است که پیش از او نیز بانوان دیگری در سطوح بالای رهبری ادارات محلی ولایت‌های دیگر افغانستان انتخاب شده‌اند. اعتماد رهبری حکومت وحدت ملی و مقامات ولایت هرات به خانم حسن‌زاده و هم‌چنین استقبال از او در میان شهروندان می‌تواند بخش امید‌بخش این انتصاب باشد.

hasan-zada4
مونسه حسن‌زاده، معاون اجتماعی ولایت هرات یک دختر و یک پسر دارد

با این حال معاون اجتماعی ولایت هرات با وجود توانمندی‌ها و تجربه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، به دلیل شرایط حاکم در اجتماع افغانستان با دشواری‌هایی روبروست. دشواری‌هایی که بیشتر برگرفته از دیدگاه‌های سنتی و بسته در جامعه سنتی افغانستان است. علاوه بر این، شرایط اجتماعی حاکم بر هرات و مشکلات فراوان اجتماعی در این ولایت از جمله میزان بالای خودکشی که برخاسته از دلایل اجتماعی دیگر است، بر دشواری‌های کار او می‌‌افزاید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *