جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

متیس و استولتنبرک در کنار اشرف غنی؛ تقویت نیروهای افغان، هشدار به طالبان و فشار بر پاکستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرک، دبیر کل ناتو در یک نشست مشترک خبری در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در رابطه با تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه صحبت کردند.

جیمز متیس و ینس استولتنبرگ صبح امروز وارد کابل شدند و با رییس‌جمهور افغانستان دیدار و گفتگو داشتند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این نشست خبری گفت که تغییرات به‌وجود آمده در سیاست جهانی، زمینه را برای ثبات در منطقه فراهم کرده است. او از مخالفان دولتش خواست که این شرایط جدید را درک کرده و با تدبیر از این فرصت استفاده کنند زیرا هیچ ‌کسی از راه جنگ نمی‌تواند در افغانستان به پیروزی برسد.

آقای غنی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که افغانستان خواهان صلح در دو محور، یکی صلح با پاکستان و دیگری صلح با طالبان است. او گفت که طالبان درحال حاضر در یک دو راهی سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند و باید انتخاب کنند که در خدمت بیگانگان قرار می‌گیرند یا به روند صلح می‌پیوندند.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/912898747587268610

ثبات در افغانستان

دبیر کل ناتو نیز در این نشست از روند صلح به رهبری افغان‌ها اعلام حمایت کرد و گفت که ناتو برای ثبات در افغانستان حضور دارد و اگر این کشور را ترک کند، افغانستان تبدیل به پناهگاه‌های امن تروریستان خواهد شد. به گفته‌ی او، خروج ناتو از افغانستان باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود.

او گفت درحال حاضر بیش از 13 هزار سرباز ناتو از بیش از 30 کشور در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند و ماموریت آموزش و کمک به نیروهای نظامی افغان را به عهده دارند.

آقای استولتنبرگ گفت که ناتو آماده افزایش ظرفیت نیروهای هوایی افغان است و می‌خواهد مطمئن شود که نیروهای امنیتی این کشور قادر به تامین امنیت کشورشان می‌باشند.

او خواهان یافتن راه‌حل سیاسی برای حل بحران افغانستان شد و گفت که ناتو از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت نموده و از کشورهای منطقه نیز می‌خواهد از این روند حمایت کنند.

دبیر کل ناتو گفت: «طالبان باید بدانند که نمی‌توانند در میدان نبرد پیروز شوند. آن‌ها می‌توانند در میز مذاکره دستاورد بهتری داشته باشند.»

NATO
ینس استولتنبرک، دبیر کل ناتو

حمایت آمریکا

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز گفت که کشورش از حکومت وحدت ملی افغانستان حمایت نموده و هرگز اجازه نمی‌دهد گروه‌های تروریستی در این کشور به قدرت برسند.

به گفته آقای متیس، آمریکا از برنامه چهار ساله امنیتی برای بهتر شدن نیروهای امنیتی افغانستان حمایت می‌کند و هرآنچه لازم باشد انجام می‌دهد تا این نیروها به اهداف‌شان دست یابند.

وزیر دفاع آمریکا گفت سربازانی که تازه به افغانستان فرستاده می‌شوند در مراکز آموزشی مستقر می‌شوند تا نیروهای افغان را بهتر آموزش بدهند. به گفته‌ی او تا زمانی‌که طالبان به جنگ ادامه بدهند، آمریکا فشارهای خود را بالای این گروه ادامه می‌دهد.

mattis
جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

فشار بر پاکستان

رییس‌جمهور افغانستان در این نشست خبری گفت دولت افغانستان آماده مذاکرات همه جانبه با پاکستان است و می‌خواهد صلح در منطقه تأمین شود.

او گفت درحال حاضر شرایط در منطقه تغییر کرده است و افغانستان امیدوار است پاکستان با درک این وضعیت پیام صلح افغانستان را به خوبی دریافت کند. زیرا به گفته‌ی رییس‌جمهور افغانستان، مسوول تداوم جنگ در افغانستان تمویل کنندگان هراس‌افگنی است نه افغانستان و نیروهای بین‌المللی.

از سویی هم وزیر دفاع آمریکا گفت که استراتژی جدید کشورش برای افغانستان و جنوب آسیا، فرصتی را برای پاکستان فراهم کرده است تا این کشور در برابر هراس‌افگنی اقدام کند.

او گفت آمریکا در گام نخست می‌خواهد با پاکستان وارد گفت‌وگو شده و به گونه‌ی روشن با پاکستانی‌ها در مورد پناهگاه‌های امن هراس‌افگنان صحبت کند.

درخواست کمک از پاکستان به روند صلح افغانستان درحالی مطرح می‌شود که اخیرا نخست‌وزیر پاکستان گفته است پاکستان می‌خواهد هند هیچ نقش سیاسی و نظامی در افغانستان نداشته باشد.

abbasi
شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان

محمد اشرف غنی اما امروز گفت که هند یک همکار بزرگ در بخش توسعه افغانستان است و روابط کابل و دهلی نو مانند رابطه افغانستان با سایر کشورهای منطقه می‌باشد.

سفر وزیر دفاع امریکا و دبیر کل ناتو به افغانستان درحالی صورت می‌گیرد که ساعاتی پس از ورود آنان به کابل طالبان با پرتاب چندین راکت میدان هوایی بین‌المللی کابل را هدف قرار دادند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان