وضعیت افغانستان روی میز شورای امنیت؛ وقوع بیش از 5 هزار رویداد امنیتی در سایه مخالفت‌های سیاسی

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان گزارش فصل‌وار خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه کرده و گفته که حکومت وحدت ملی افغانستان با مخالفت‌های روزافزون شخصیت‌های سیاسی این کشور مواجه است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان با ارایه این گزارش گفته که دوام مخالفت‌های روزافزون سیاسی در برابر حکومت وحدت ملی برای «ثبات شکننده افغانستان» زیان‌بار است.

این مقام سازمان ملل با اشاره به تشکیل ائتلاف برای نجات افغانستان گفته است که تشکیل این ائتلاف سیاسی زاده‌ی مخالفت برخی از چهره‌ها با رییس جمهور این کشور است و نیز ساز و برگ نو برای انتخابات آینده افغانستان.

تدامیچی یاماموتو گفته است که تصمیم‌های کلیدی درباره انتخابات هنوز هم معلق است و احزاب سیاسی از به‌وجود نیامدن اصلاحات و وجود ناامنی‌ها به‌عنوان دو چالش بزرگ در برابر انتخابات یاد می‌کنند.

UNSC
وضعیت افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل بررسی شده است

افزون بر این، آقای یاماموتو گفته است که پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، شماری از منتقدان حکومت فعالیت‌های‌شان را افزایش داده‌اند. او گفته است که پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات، شورای حراست و ثبات افغانستان فعالیتش را تشدید کرد و انورالحق احدی، رهبر جبهه‌ی ملی نوین افغانستان برای ملاقات با جنرال عبدالرشید دوستم، معاون ناراضی و منتقد اشرف غنی به ترکیه رفت.

این گزارش همچنان در بخش‌های امنیت، حقوق بشر و پیشرفت‌های حکومت وحدت ملی نیز معلومات ارایه کرده است.

جنگ

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای ارزیابی وضعیت افغانستان گفته است که وضعیت امنیتی در این کشور به شدت ناپایدار است و شماری از واحدهای اداری چندین بار میان حکومت و شورشیان طالب دست به دست شده است.

به گفته‌ی این مقام سازمان ملل، قتل عام در قریه میرزاولنگ شهرستان صیاد ولایت سرپل، نمونه‌ای از آسیب‌هایی است که مردم در هنگام سقوط شهرستان‌ها متحمل می‌شوند.

mirzaolang4
نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان وضعیت امنیتی این کشور را ناپایدار خوانده است

5 هزار رویداد امنیتی

براساس یافته‌های گزارش یوناما، از 15 ماه جون تا پایان ماه اگست سال جاری میلادی 5 هزار و 532 رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده است. افزون بر این در هشت ماه گذشته میلادی، 16 هزار و 290 رویداد امنیتی رخ داده است. این رقم، افزایش 5 درصدی را نسبت به همین دوره زمانی در هشت ماه نخست سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان، به‌ویژه طالبان، عامل67 درصد این رویدادهای امنیتی خوانده شده‌اند.

تلفات غیرنظامیان

این گزارش یوناما گفته است که هرچند حملات انتحاری، آدم‌ربایی و ترور 3 درصد کاهش یافته است، اما تلفات غیرنظامیان همچنان افزایش داشته است. براساس آمار یوناما، در شش ماه نخست سال 2017 میلادی 1 هزار و 662 نفر کشته و 3 هزار و 581 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش یوناما همچنان آمده است که از اواسط ماه جون تا 15 اگست 2017 میلادی بیش از 32 هزار و 300 نفر از 30 ولایت افغانستان در نتیجه جنگ و خشونت از خانه‌های‌شان بیجا شده‌اند.

kabul-attack
تدامیچی یاماموتو در نشست شورای امنیت سازمان ملل از افزایش تلفات غیرنظامیان سخن گفته است

هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان تعامل با کشورهای آسیای میانه، تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها و کارکرد حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد اداری، به‌ویژه ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد را از جمله پیشرفت‌ها و کارکردهای مثبت حکومت افغانستان خوانده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *