وزارت دفاع افغانستان از کمک بیش از 6 هزار عراده هاموی جدید از سوی ایالات متحده امریکا به ارتش افغانستان خبر داده و می‌گوید این موترها تا جولای 2018 به افغانستان تحویل داده می‌شود.

از سوی هم پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته است که با شرکت «ای‌ام جنرال» قراردادی را امضا کرده که شامل ساخت موترهای زرهی هاموی و بسته‌ی لوازم افزایش توانایی نیروهای ارتش و پولیس ملی افغانستان است. براساس گفته‌های پنتاگون، هزینه ساخت 6 هزار و 576 عراده هاموی جدید 45.9 میلیون دالر امریکایی می‌شود که از سوی دولت امریکا پرداخت خواهد شد.

امریکا این تصمیم را پس از اعلام استراتژی جدید خود برای افغانستان گرفته است. پیشتر دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در هنگام اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان از حمایت حکومت افغانستان خبرداده بود. اندکی پس از آن محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز اعلام کرد که در چهار سال آینده 6 میلیارد دالر امریکایی در بخش تقویت هوانیروی ارتش این کشور به مصرف خواهد رسید.

وزارت دفاع افغانستان اما درحالی از کمک بیش از 6 هزار عراده هاموی جدید از سوی امریکا به ارتش این کشور خبر می‌دهد که رییس حکومت وحدت ملی این کشور اعلام کرده اصلاحات گسترده در وزارت دفاع اجرا شده است.

humvee1
وزارت دفاع افغانستان گفته است که بیش از 6 هزار عراده هاموی جدید از سوی ایالات متحده امریکا به ارتش افغانستان داده خواهد شد

خودروهای هاموی چهارچرخ سبک با موتور دیزلی است که توسط شرکت جنرال موتورز برای ارتش امریکا طراحی و تولید شده است. این خودروها برای جابجایی نیرو و تسلیحات طراحی شده است و قابلیت تعبیه تسلیحات سبک و سنگین از جمله مسلسل، نارنجک‌اندازهای اتوماتیک و سلاح‌های ضد تانک دارد.

همزمان با تلاش‌های حکومت افغانستان برای اصلاح و تقویت نیروهای نظامی این کشور، محمد اشرف غنی به طالبان نیز هشدار داده است که در جنگ برنده نمی‌شوند و باید به روند صلح بپیوندند. به نظر می‌رسد حکومت کابل با تقویت نیروهای نظامی‌اش، به‌ویژه ارتش، می‌خواهد به جنگ 16 ساله در این کشور نقطه پایان بگذارد به همین منظور نیاز دارد تا تجهیزات مدرن‌تری را برای این نیروها فراهم سازد.

بلک‌هاک

درحال حاضر افغانستان تلاش دارد تا نیروهای نظامی خود را تقویت کند. این کشور پیشتر از تقویت هوانیرو خبرداده بود. در ادامه تلاش‌های برای تقویت نیروهای ارتش افغانستان، قرار است تا پایان سال 2021 میلادی به تعداد 159 چرخ‌بال بلک‌هاک به این نیروها تحویل داده شود.

چند روز پیش، یکشنبه 27 سنبله، نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو اعلام کرده که اولین هلیکوپترهای بلک‌هاک (UH-60) امریکایی را به ارتش افغانستان تحویل داده است. این هلیکوپترها در فرودگاه قندهار به افغانستان تحویل داده شد و به گفته‌ی ناتو تجهیز ارتش افغانستان با این نوع هلیکوپترها باعث مهارت و ثبات در هوانیروی این کشور خواهد شد.

ارتش افغانستان درحال حاضر بیش از 150 هواپیما در اختیار دارد که شامل هلیکوپترهای Mi-17 برای ترانسپورت هوایی نیروها و محموله‌ها، تخلیه پزشکی و حمله، هواپیمای سوپرتوکانو A-29، هلیکوپترهای MD-530 برای حملات کوچک، هواپیماهای C-130 برای حمل و نقل هوایی و C-208 می‌شود.

علاوه بر هلیکوپترهای روسی و بلک‌هاک، ارتش افغانستان با جنگنده‌های سوپرتوکانو مجهز است که از آن برای سرکوب هراس‌افگنان استفاده می‌کند. این هواپیماها قابلیت حمل ماشین‌دار، توپ، بمب، راکت‌های هوشمند را دارا می‌باشد و تا دو ساعت توان پرواز را دارد.

blackhawk
هلیکوپترهای بلک‌هاک روز یکشنبه 27 سنبله در فرودگاه قندهار به افغانستان تحویل داده شد

تجهیزات ضد ماین

نیروهای ارتش افغانستان در بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای آسیب‌پذیر اند. انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای جان صدها نیروی ارتش را گرفته است. اکنون وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در این راستا کار جدی کرده تا این چالش را از میان بردارد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی این وزارت در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که در حال حاضر در بخش انجنیری پیشرفت بسیار خوب صورت گرفته و چیزهایی که برای این بخش ضرورت است به 64 قلم می‌رسد و از این میان 56 قلم آن در اختیار وزارت دفاع قرار دارد.

او گفت که «تمام پرسونل در مکتب انجنیری تربیه می‌شوند. یک ریاست انجنیری، لوای انجنیری و مکتب انجنیری داریم. در لواها تولی‌های کشف و خنثاسازی مین وجود دارد. در حدود 250 تیم انجنیری در ارتش ساخته شده است.»

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

این مقام وزارت دفاع افغانستان افزود که در حال حاضر نیروهای ارتش ماشین‌های اتومات و غیراتومات ماین‌پاکی، ماین‌پال و ماشین‌های کشف ماین دارد.

خیانت ملی

درحالی که حکومت وحدت ملی افغانستان برای تجهیز نیروهای نظامی خود تلاش می‌کند، گزارش‌هایی در مورد فروش تجهیزات این نیروها از سوی برخی از فرماندهان نظامی نیز منتشر شده است.

در ماه اسد سال جاری رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان وجود فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی کشورش را یک جالش جدی در برابر این نیروها خواند و گفت که تجهیزات نظامی و مهمات نیروهای دولتی فروخته می‌شود و بخشی از اکمالات شورشیان نیز از همین طریق تأمین می‌شود. عبدالله عبدالله در آخرین روز کنفرانس مشترک مبارزه با فساد اداری در نهادهای امنیتی گفت که فروش اسلحه و مهمات نیروهای امنیتی افغانستان خیانت ملی است.

رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان

اکنون که نیروهای نظامی افغان با تکنالوژی‌های پیشرفته‌تر، از جمله هاموی‌های جدید و طیارات بلک‌هاک، مجهز می‌شوند پرسش دستبرد در تجهیزات این نیروها و فروش آن همچنان باقی است.

اما ظاهرا اراده حکومت وحدت ملی در زمینه مهار این موضوع جدی تر از قبل است. جنرال وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این زمینه گفت که «ده‌ها سرباز و کسی که فساد می‌کند به سارنوالی معرفی شدند، بندی شدند و جزا دیدند. وزارت دفاع هیچ‌کسی را حق نمی‌دهد فساد بکند. این وزارت ارگان‌های کشفی، استخباراتی و سارنوالی دارد که همیشه برضد این اعمال ناشایسته مبارزه می‌کنند.»

همزمان با این‌که تجهیزات نیروهای نظامی افغانستان نو می‌شود، وزارت دفاع این کشور نیز نیروی انسانی لازم را برای استفاده از این تجهیزات آموزش می‌دهد. براساس گفته‌های این وزارت، درحال حاضر بیش از 100 پیلوت و نیروهای فنی در امریکا درس می‌خوانند و بیش از 100 نفر دیگر در جمهوری چک آموزش می بینند. افزون بر این به کمک امریکا پیلوت‌های افغان در امارات متحده عربی آموزش می‌بینند.

وزارت دفاع افغانستان اکنون طرحی را روی دست دارد که می‌کوشد نیروهای نظامی ارتش را جوان بسازد و کسانی که بالاتر از 54 سال سن دارند را به بازنشستگی سوق بدهد. هدف از این کار پیشرفت، جوان‌سازی و تقویت ارتش گفته شده است؛ امری که تا کنون در بسیاری از محافل با دیده شک و تردید نگرسته شده است.

با همه این ها، با آن که از تجهیز ارتش افغانستان با وسائل مدرن استقبال گسترده صورت می گیرد، تجربه گذشته این کشور در زمینه ناکامی در حفظ تکنولوژی جنگی شوروی در افغانستان یکی از دلایل عدم اعتماد واشنگتن در سال های گذشته، برای فراهم سازی تکنولوژی نظامی این کشور در افغانستان پنداشته می شود. این سوال تا کنون مطرح است که چگونه افغانستان می تواند با محافظت از تکنولوژی نظامی آمریکا در آینده، زمینه اعتمادسازی بیشتر برای دسترسی به فراتر از بلک‌هاک در عرصه تجهیز هوانیروی خود دست یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *