جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

در مجمع عمومی؛ اشرف غنی خواهان تغییر دیدگاه جامعه جهانی نسبت به جنگ افغانستان شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان با سخن‌رانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با استقبال از استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان، خواهان تغییر دیدگاه جامعه جهانی نسبت به جنگ جاری در افغانستان شد.

رییس‌جمهور افغانستان در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حضور رهبران کشورهای جهان گفت که برای مدت زمان طولانی به جنگ افغانستان به عنوان یک جنگ داخلی نگریسته شده. او خواهان تغییر این دیدگاه شرکای بین المللی افغانستان شد و افزود که ریشه‌های این جنگ فراتر از افغانستان است.

آقای غنی باز هم به وجود بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان اشاره کرد و گفت که این کشور در خط مقدم نبرد با تروریزم قرار دارد. او به حملات تروریستی در کابل، بروکسل، پاریس و لندن اشاره کرد و افزود که این حملات تروریستی نشان می‌دهد که تروریزم مرزی را نمی‌شناسد و خطری برای تمام جهان است.

رییس‌جمهور غنی از تمرکز آمریکا در استراتژی جدید خود بر “درهم شکستن و عدم پذیرش پناهگاه‌های تروریستان” استقبال کرد و گفت که مردم افغانستان برای سال‌ها منتظر چنین تصمیمی از سوی آمریکا بودند.

موج پنجم خشونت

تمرکز بر شبکه‌های تروریستی و شکل گرفتن موج پنجم خشونت در جهان، محور دیگری از سخن‌رانی رییس‌جمهور افغانستان بود.

او گفت که پس از 16 سال از حمله تروریستی 11 سپتامبر “موج پنجم خشونت سیاسی و تروریزم” شکل گرفته  که “عامل آن شبکه‌های تروریستی فرامرزی، سازمان‌های جنایت‌کار، جرایم سایبری و تمویل تروریزم از سوی دولت هاست.”

آقای غنی، موج پنجم خشونت را تهدیدی طولانی برای امنیت جهان دانست و تاکید کرد که همه کشورها باید در برابر این تهدید درازمدت تروریستان، یک راه حل درازمدت را در پیش گیرند.

طالبان و پاکستان

رییس‌جمهور افغانستان با اشاره به اعلام استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و منطقه گفت که “پیام این استراتژی به طالبان و حامیان‌شان این است که نمی‌توانند از لحاظ نظامی پیروز شوند.”

آقای غنی بار دیگر از طالبان خواست تا با پیوستن به یک گفت‌و‌گوی بین‌الافغانی، دست از جنگ برداشته و صلح کنند.

UNGA3
آقای غنی از طالبان خواست تا با پیوستن به یک گفت‌و‌گوی بین‌الافغانی، دست از جنگ برداشته و صلح کنند

او در این رابطه به پاکستان اشاره کرد و گفت که فرصت برای گفت‌و‌گو هم‌چنان باقی است تا با همکاری صادقانه، برای مهار افراط گرایی و از بین بردن تروریزم به صورت مشترک اقدام شود. آقای غنی گفت که “من از پاکستان دعوت می‌کنم که با ما وارد یک گفت‌وگوی همه‎جانبه دولت با دولت روی صلح، امنیت و همکاری منطقه‌یی که منتج به رفاه می‌گردد، شود.”

رییس‌جمهور افغانستان صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را نمونه‌ای از اراده افغانستان برای رسیدن به صلح دانست و از کشورهای همسایه نیز خواست تا “از طریق پروسه صلح کابل، برای رسیدن به صلح و ثبات منطقه ای” با این کشور همکاری کنند.

 جرایم ضد بشری

رییس‌جمهور غنی حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف افغانستان مانند حمله بر روستای میرزا اولنگ سرپل و حملات بر مساجدی در شهرهای کابل و هرات را نمونه‌هایی از جرایم ضد بشری دانست و گفت که از دادن کرسی به افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد استقبال می‌کند.

او گفت که کشورش می‌خواهد با عضویت در این شورا، نقش مرکزی بیشتری روی موضوعات حقوق بشری داشته باشد.

UNGA1
رییس‌جمهور غنی حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف افغانستان و حملات بر مساجدی در شهرهای کابل و هرات را نمونه‌هایی از جرایم ضد بشری دانست

سایه تروریزم

آقای غنی در پایان سخنان خود به موضوعاتی مانند فقر، جایگاه زنان، مبارزه با فساد و هم‌چنین پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه اقتصاد و صنعت اشاره کرد و گفت که تهدید بین المللی مدتی طولانی است که بر سرنوشت مردم افغانستان، سایه افکنده است.

با این حال او تاکید کرد که با همه این شرایط، افغانستان با همکاری و حمایت کشورهای جهان ظرفیت تبدیل شدن به محور رفاه اقتصادی و صلح منطقه‌ای را دارد تا بتواند بار دیگر به نقطه مرکزی آسیا در عرصه‌های مختلف تبدیل گردد.

https://www.youtube.com/watch?v=k9vHZi1s31o&feature=youtu.be

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان