جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

راهنمای قوم‌گرایانه‌ی مخکش؛ دیدگاه مغایر با قانون اساسی، مانیفست تبعیض یا موریانه‌ی داخل نظام؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که اطلاعات درز کرده به رسانه‌ها که توسط یکی از کارمندان این اداره تهیه شده، سیاست رسمی اداره امور نیست و این اطلاعات بدون تحقیق و به‌منظور زیر سوال بردن اصلاحات در این اداره منتشر شده است.

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این نهاد به منظور تامین خدمات عمومی برای تمام مردم بدون در نظرداشت تعلقات آنان، اتهامات نشر شده را رد می‌کند و اسناد منتشر شده تنها یک فایل بدون مهر و امضا و بی‌اساس است.

درزکردن سندی در مورد «راهنمای قوم‌گرایانه‌ای» شماری از کارمندان اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان با موجی از انتقادها مواجه شده است. این سند از سوی ثواب‌الدین مخکش در یک گروه تلگرامی با جمعی از کارمندان اداره امور در میان گذاشته شده است.

در راهنمای دوازده ماده‌ای که از سوی روزنامه اطلاعات روز منتشر شد، به مسایل قومی و حذف شماری از افراد اشاره شده و در آن آمده است که شماری از کارمندان پشتون که «قابل اعتماد باشند و نه مخالف ما» باید مورد حمایت قرار بگیرند.

راهنمای دوازده ماده ای توسط ثواب الدین مخکش در یک گروه عمومی تلگرام بار گذاری شده است

در این سند نام چند کارمند غیرپشتون ذکر شده و آمده است که این افراد برکنار و به جای آنان افراد پشتون تعیین شوند زیرا این افراد با «تیم» مورد نظر همکاری نمی‌کنند و یا افرادی از اقوام دیگر را استخدام می‌کنند.

نشر این سند واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و شماری از مقام‌های رسمی و پیشین دولت افغانستان نیز در این مورد واکنش نشان داده‌اند.

استعفا

اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اطلاعیه‌ای امروز گفته است که ثواب‌الدین مخکش در بست اول به‌حیث آمر آموزش مدیریت سیستم کار آنلاین کار می‌کرد. این ریاست گفته که عنوان «معاون ریاست عمومی نظارت و ازریابی» که از سوی رسانه‌های برای آقای مخکش به‌کار رفته، درست نیست.

این اداره گفته است که سند در رسانه‌ها به تاریخ 20 سنبله نشر شده و یک روز پس از آن جلسه فوق‌العاده بین روسای اداره امور دایر شده است و به تاریخ 22 سنبله سال جاری، ثواب‌الدین مخکش از مقامش استعفا کرده است.

ریاست اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان اسناد منتشر شده در رسانه‌ها را «تنها یک فایل اکسل، بدون مهر و امضا و بی‌اساس» خوانده که وارد سیستم شده و مربوط به یک شخص است نه مربوط به سیاست رسمی این اداره.

واکنش ریاست‌جمهوری

به دنبال افزایش انتقادها در مورد سند منتشر شده، شاه‌حسین مرتضوی، سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که مبنای عمل حکومت و رییس‌جمهور این کشور، قانون اساسی است و روح این قانون با هرنوع برتری‌طلبی و تبعیض در مغایرت می‌باشد.

آقای مرتضوی در فیس‌بوک خود نوشته است که رییس‌جمهور افغانستان بیش از هرکس دیگری در راستای تامین ارزش‌های قانون اساسی تلاش می‌کند. او نوشته است: « استخدام از طريق اصلاحات اداري كه در حكومت‌هاي گذشته به دليل سياسي به تعويق افتاد، اكنون عملي مي‌گردد. اين اقدام يكي از اصول مهم استراتژي ملي مبارزه با فساد مي‌باشد. افراد متعصب هرگز از رييس‌جمهور نمايندگي نمي‌تواند. اين نوع ديد‌گاه‌ها مغايرت با روح قانون اساسي دارد.»

سخن‌گوی رییس‌جمهور افغانستان تاکید کرده است که رفتار اشتباه و دیدگاه یک فرد یا یک حلقه، هرگز نمی‌تواند پیوندی با دیدگاه رهبری حکومت داشته باشد.

محاکمه

پس از نشر اسناد مربوط به رفتار کارمندان اداره امور ریاست جمهوری افغانستان، شماری از زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این سند واکنش تندی از خود نشان داده‌اند. این افراد گفته‌اند فردی که این راهنمای قوم‌گرایانه را نوشته، باید محاکمه شود.

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان با نشر نسخه‌ای از سند درز کرده به رسانه‌ها در صفحه تویترش گفته است که «هیچ پشتونی با چنین چیزی خوشحال نمی‌شود.» سفیر افغانستان در پاکستان گفته است که اگر درستی این سند ثابت شود، لازم است که فرد مورد نظر محاکمه شود.

https://twitter.com/DrOmarZakhilwal/status/909687209330135040

امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که «استعفای یک مامور عادی در پی رسوایی و افتضاح تصفیه نژادی دستور سری برای اجرای تعصب و تبعیض زیر نقاب اصلاحات توسط اداره امور ریاست جمهوری، کافی نیست.»

او از رییس‌جمهور افغانستان خواسته است که به دادستانی کل این کشور وظیفه دهد تا این موضوع را به‌صورت عمیق بررسی نماید. زیرا مردم نیاز به امنیت روانی دارند و با نشر این سند، مردم فکر می‌کنند که اداره امور در اصل پولیس مخفی برای شناسایی و تجرید «دیگران» در دولت است.

شکاف دیوار ارگ

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به سند نشر شده در رسانه‌ها گفته‌اند که ارگ ریاست جمهوری باید جای همه مردم افغانستان باشد نه خانه یک قوم یا یک تیم خاص.

کریم پاکزاد، پژوهشگر بنیاد مطالعات بین‌المللی و استراتژیک فرانسه در واکنش به سند منتشر شده گفته است که استعفای این فرد در واقع تلاشی برای پوشاندن افتضاح درز کرده از ارگ ریاست جمهوری است.

او در ادامه نوشته است که «در فرانسه اصطلاحی است که در چنین مواقع بکار برده می‌شود. حکومت یک نفر پایین رتبه را قربانی می‌کند تا رییس‌جمهور یا نخست وزیر را نجات بدهد. می‌گویند «فیوز را منفجر کردند». به این معنا که وقتی تمام شبکه برق عیب دارد و باید اصلاح شود، فقط به تبدیل فیوز بسنده می‌کنند. تمام شبکه (ارگ) قوم پرست است نه این شخص «مخکش یا بی مخ».

مانیفست تبعیض

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند تبعیض قومی در ادارات مختلف حکومتی وجود دارد، ولی ثواب‌الدین مخکش آن‌ را مکتوب کرده است درحالی که دیگران بدون طرح مکتوب این تبعیض را اعمال می‌کنند.

اکرام اندیشمند، نویسنده و مورخ گفته است خطوط راهنمایی ثواب‌الدین مخکش «در واقع مانیفست تبعیض و برتری‌جویی، سیاست اعلان ناشده و منتشر نایافته‌ی قومی است که آرام و پیوسته همچون بیماری سرطان، افغانستان را از پای می‌اندازد.»

آقای اندیشمند گفته است که ثواب‌الدین مخکش در افغانستان یک تفکر و یک سیاست است که برای سلامت و ثبات سیاسی و اجتماعی افغانستان، برای عدالت، برای «برابری افغان با افغان» و حتا برای ارزش‌های انسانی خطرناک و خجالت‌آور است.

عبدالله وطندار نیز در فیس‌بوک خود نوشته است که «ثواب‌الدین تنها نیست». او گفته است در سیاست آن‌چه بالای آب دیده می‌شود، بخش بسیار کوچکی از یک پدیده‌ی زیر آب است.

او نوشته است: «راهنمای قومی آقای مخکش بدون هیچ شکی، خبر از راهنماها و کارهای قومی بسیاری دیگر دارد که از دیدها پنهان می‌مانند.»

موریانه داخل نظام

شماری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی متن درز کرده از اداره امور را یک حرکت وحشتناک خوانده و گفته‌اند چنین دیدگاهی که به شکل ساختاری در درون ارگ به طرز سیستماتیک پیاده می‌شود، در تضاد مطلق با دولت‌سازی و ملت‌سازی در افغانستان است.

عمر شریفی، آگاه مسایل سیاسی و دانشجوی دوره دکترا در امریکا در فیس‌بوک خود نوشته است: «این‌ها مثل ویروس‌هایی اند که آینده ما و هویت ملی شهروندی ما را از درون، موریانه‌وار می‌خورند و از بین می‌برند.»

مثل مخکش نباشید

پس از نشر سندی در مورد اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان صدها تن از کاربران تویتر، فراخوانی را زیر نام «#مثل_مخکش_نباشید» راه‌انداخته و خواستار پیگیری جدی در این مورد شده‌اند. این کاربران با نشر نسخه‌هایی از این اسناد درز کرده به رسانه‌ها گفته‌اند «دستورالعملی که از سوی ثواب‌الدین مخکش نوشته شده یک دستورالعمل نژادپرستانه است.»

https://twitter.com/daoudnaji95/status/909862363389726721

https://twitter.com/hayat4hayat/status/909846701942427648

https://twitter.com/MrezaEhsan/status/909843840252678144

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان