اشرف غنی در سازمان ملل؛ ارایه کارنامه 3 ساله و تاکید بر مبارزه با تروریزم در منطقه

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفته و قرار است به نمایندگی از کشورش در این نشست سخن‌رانی کند. افزون بر این او قرار است با شماری از همتایان خود از جمله دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا، ملاقات کند.

رییس‌جمهور غنی درحالی به آمریکا رفته است که چندی پیش آقای ترامپ استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان را اعلام و در آن به حمایت کشورش از افغانستان تاکید کرد؛ هرچند گفت که این حمایت یک چِک سفید نیست.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال درحالی برگزار می‌شود که جهان شاهد تنش‌های زیادی است. جنجال آمریکا و کشورهای غرب بر سر برجام با ایران، بحران سوریه، مسأله هسته‌ای کره شمالی و جنگ با تروریزم در افغانستان از جمله موارد مهمی است که در نشست سازمان ملل در مورد آن صحبت خواهد شد.

mortazawi
شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رییس جمهور افغانستان

محور صحبت‌ها

محمد اشرف غنی در روز نخست نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. محورهای اصلی سخنرانی او را «تهدیدات موج پنجم خشونت»، «خطر گروه‌های تروریستی در منطقه» و «مسوولیت‌پذیری جمعی کشورها در مقابله با تروریزم» تشکیل می‌دهد.

افزون بر این رییس‌جمهور افغانستان دستاوردهای سه ساله حکومتش را به جامعه جهانی ارایه خواهد کرد. این دستاوردها شامل مبارزه با فساد، مدیریت جنگ و تجارت و ترانزیت می‌باشد.

حکومت افغانستان استراتژی ملی مبارزه با فساد را ساخته که شامل پنج اصل است. رهبری سالم، شفافیت در پالیسی‌ها، استخدام‌ از طریق کمیسیون اصلاحات اداری برای پایان بخشیدن به واسطه‌گری، اصلاحات در بخش امنیتی به‌ویژه وزارت داخله و مدیریت درست مالی و تعقیب مجرمین از طریق نهادهای عدلی و قضایی، پنج اصل این استراتژی است که نهایی شده است.

شاه‌حسین مرتضوی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان به خبرنامه گفت که در بخش مدیریت جنگ نیروهای افغان قادر به انجام مستقلانه عملیات‌ها شده و گروه‌های تروریستی توان مقابله در جبهه جنگ را ندارند بلکه در تلاش هستند با حمله بر مساجد و اماکن مقدس، رعب و وحشت را در بین مردم ایجاد کنند.

kabul-attack
رییس جمهور افغانستان در نشست سازمان ملل درباره مبارزه با تروریزم و افراط گرایی سخنرانی خواهد کرد

او گفت در بخش تجارت نیز پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اکنون افغانستان مانند گذشته محصور به یک مرز نیست و بستر مناسبی را برای انتقال انرژی از آسیای میانه به آسیای جنوبی فراهم کرده است.

افغانستان باور دارد که اکنون اجماع جهانی در مورد این کشور به ‌وجود آمده و کنفرانس‌های وارسا، بروکسل و استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان از جمله دستاوردهای قابل لمس در این بخش است.

چالش‌های سیاسی

حکومت وحدت ملی افغانستان از زمان ایجاد تاکنون با چالش‌های سیاسی زیادی مواجه بوده است. درحال حاضر افزون بر شماری از نیروهای سیاسی خارج از دولت، برخی از مقام‌های ارشد حکومتی نیز از چگونگی مدیریت محمد اشرف غنی ناراضی هستند.

اشرف غنی درحالی به نمایندگی از افغانستان برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است که در کشورش، 8 جریان سیاسی منتقد شکل گرفته و تلاش‌های او برای پایان بخشیدن به این شکنندگی سیاسی نیز تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

بدون تردید تنش‌های سیاسی در افغانستان برای حامیان بین‌المللی این کشور نیز قابل قبول بوده نیست. اما محمد اشرف غنی از منتقدانش خواسته است که برای اصلاح این وضع طرح بدیل شان را ارایه کنند.

opposition4
در حال حاضر هشت جریان سیاسی داخلی منتقد سیاست‌های رییس جمهور افغانستان است

سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد گفت که معیار عمل در حکومت‌داری باید قانون اساسی باشد و کسی بالاتر از این قانون نیست. به گفته‌ی او انتظار ریاست‌جمهوری این است که ظرفیت برای تحمل‌پذیری وجود داشته باشد و هم‌چنین میدان سیاست باید وسعت پیدا کند.

آقای مرتضوی گفت: «چیزی که رییس جمهور بارها نسبت به جریان‌های سیاسی دیگر مطرح کرده این است که درصورتی که نسبت به وضعیت موجود نارضایتی وجود دارد، طرح‌های مشخصی را در عرصه‌های مشخص ارایه کنند.»

موضع در قبال پاکستان

روابط میان افغانستان و پاکستان در سال‌های اخیر تنش‌آلود بوده است. افغانستان در هر نشستی از فرصت استفاده کرده تا برعلیه پاکستان سخن بزند. سال گذشته سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل، پاکستان را محور شرارت خواند و متهم به برخورد دوگانه و غیرصادقانه در امر مبارزه با تروریزم کرد.

اخیرا نیز محمد اشرف غنی از صلح دولت با دولت سخن زده و گفته است که افغانستان اول باید با پاکستان به صلح برسد سپس با طالبان و گروه‌های شورشی. او به این باور است که پاکستان به رهبران شورشیان افغان پناهگاه داده و آنان را تجهیز می‌کند.

این بار نیز محمد اشرف غنی در نشست سالانه سازمان ملل از جامعه جهانی می‌خواهد که در امر مبارزه با تروریزم افغانستان را کمک کرده و افزون بر این با خاستگاه تروریزم که در بیرون از مرزهای این کشور قرار دارد، مقابله کنند.

معاون رییس جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از پاکستان به شدت انتقاد کرد
سال گذشته سرور دانش به نمایندگی از افغانستان در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کرده بود

سخن‌گوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این مورد گفت بخشی از مشکلات این کشور ریشه در پاکستان دارد و اسلام‌آباد تروریزم را به خوب و بد تقسیم می‌کند. او گفت: «انتظار داریم که رویکرد پاکستان تغییر کند تا بتوانیم در یک صحبت سازنده و مثبت به نتیجه‌ای برسیم که مردم افغانستان، پاکستان و منطقه را از شر تروریزم نجات دهیم.»

او هم‌چنین به موضع اخیر گروه بریکس اشاره کرد و گفت افغانستان انتظار دارد که دنیا در برابر پدیده تروریزم و موج پنجم خشونت که راه افتاده، بی‌تفاوت نباشد و قربانی‌های افغانستان را درک کند، زیرا این قربانی‌ها برای نجات بشریت است و افغانستان در خط مقدم جنگ با تروریزم قرار دارد.

اهمیت نشست سازمان ملل

هفتاد و دومین نشست سالانه سازمان ملل متحد برای افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است. آقای مرتضوی این نشست را یک فرصت مهم خوانده و می‌گوید انتظار افغانستان از این نشست این است که رهبران کشورهای جهان گفتمانی را برای مبارزه با تروریزم راه‌اندازی کنند که بتواند چالش‌هایی را که بشریت امروزه با آن مواجه است، از میان بردارد.

afghanistan-water-ghani
اشرف غنی در حاشیه نشست سازمان ملل با سران کشورهای مختلف دیدار می‌کند

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل با دبیر کل این سازمان، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، نخست وزیر جدید پاکستان و شماری از رهبران کشورهای مختلف ملاقات خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *